Hej! Vi har ett hus från 1878. 7 ROK och ca 240m2 boyta. Förra året bytte vi fasad och beställde hyvlad kopia på originalfasaden. När virket väl försenat kom till slut var det enbart hyvlat på baksidan och i spont och pärlspont. Resten har sågad yta. Panelen är 30 mm tjock och ganska bred, ca 240 mm. Den ser helt enkelt ut som en bred pärlspontspanel men tjockare.

Vi beslöt oss för att gå vidare med denna trots att den till störst del ser rågad ut. Snickaren bedyrade även att det var omöjligt att måla på en hyvlad panel. Vi grundade med Jotuns Visir och Målade ett lager med Jotun Demidekk optimal innan panelen sedan sattes på plats. Vintern kom och slutmålning ska ske nu.

Jag undrar hur jag ska göra om jag helt enkelt bestämmer mig för att slipa hela fasaden för att få bort den fula "resningarna" som blir vid kvistar och de partier som ser mest sågade ut. Måste jag då grunda om hela fasaden eller räcker det att färdigmåla ? Målet är ju inte att slipa fasaden trären utan bara få bort de allra grövsta ojämnheterna.

Personligen så ångrar jag att vi inte reklamerade hela lasset men det var tidsprerssat och vi var tvingade till beslut.

Tacksam för svar!

/Björn

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.