Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2010
    Län: Västra Götaland

Skall man foga sprickor i träfasad?

Huset är målat med visir och demidek för 8år sedan . Nu vill vi göra en strykning av fasaden igen. Målaren säger att det måste fogas i de sprickor som uppstått i panelen. Skall man verkligen täta huset så mycke? Förra målningen gjordes ingen fogning och vi har absolut inga problem men fukt eller mögel. Målaren säger att han inte kan lämna garanti för jobdet om vi inte låter honom foga. Hur skall vi göra?
    Tacksam för råd.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2010
    Län: stockholm

Utan alltför stor kunskap skulle jag säga att man skulle foga större sprickor. Så har iaf vi gjort.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jan 2008

Fogning förlänger livslängden på träfasaden. Dessutom finns det en estetisk aspekt - fasaden ser bättre ut.

4.    länk #4
    MaZtoRs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2008
    Ålder: 29
    Län: skåne

Vad är det bästa att foga med?

5.    länk #5
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

en syntetisk fogmassa blir bra, försök att borsta sprickor rena eller krassa med en spackel eller stämjärn för att få det rent. Stryk lite förtunnad färg i dessa,och foga när detta torkat. Fogmassan får torka på ytan några dagar innan man målar färdigt
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

6.    länk #6
    John J
    Gäst
    Latexfog skall det vara.

Lämnar man sprickorna så kommer det bli is i dem och så expanderar det och så...

7.    länk #7

Torktid 1 timme

Fogmassan får torka på ytan några dagar innan man målar färdigt
    På latextuben står det att fogen är övermålningsbar efter en timme.

8.    länk #8
    silversmedens avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Stockholm

Trä = linoljekitt tar lite tid innan det torkar men blir fantatiskt bra, har provat men dock målat över med linoljefärg.

9.    länk #9
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Trä = linoljekitt tar lite tid innan det torkar men blir fantatiskt bra, har provat men dock målat över med linoljefärg.
    Jo då,det går också bra, så gjorde man förr, men latexfog håller inte måttet utomhus.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

10.    länk #10

Håller latexfog ute?

latexfog håller inte måttet utomhus.
    Är du säker? Jag har i år använt Alccro Latexfog Universal, Kitt och fog till vår träfasad före målning. Till både små och stora sprickor samt kvisthål. Jag har ännu inte sett om det håller en längre tid. På latextuben står det att fogen kan användas både inomhus och utomhus. Fick dessutom tipset av högt kvalificerade hantverkare.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42