Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-03-07, 19:16
|
|
|
Nykomling
Medlem: mar 2010
Län: Södermanland
|
Enar intill huset! Finns det några faror?
Hejsan!
Undrar om det finns några faror med att ha några enar stående intill huset. Huset är ett tegelhus med källare. Det står fyra stycken ganska stora enar bredvid entrétrappen. Är det ok att ha dom där eller rekomenderas det att dom tas ner, och i sådant fall varför. Väldigt tacksam för svar. Mvh Johan |
|
2010-03-09, 11:30
|
|
|
Forumgud
|
För att börja med din sista fråga - den främsta anledningen till att undvika träd och stora buskar intill huset är att deras rötter kan skada dräneringen. Men hur stor risken är beror på sorten. Värst brukar snabbväxande lövträd som salix- och populus-släktena (pilar/vide/sälg resp. poppel/asp) vara. Nu har jag jag inte sett så många uppvuxna enar i uppgrävt skick, så jag kan inte svära på hur deras rötter är, men de är inte speciellt törstiga växter och växer vanligen på bergig och/eller stenig mark, så jag tror inte att de har speciellt djupa eller kraftiga rotsystem. Deras rötter är snarare av typen många, tunna, sega och rätt ytliga.
Man pratar också om att rötter eventuellt kan skada själva grunden men då tror jag att det ska vara rejält kraftiga saker, inte enar. En tredje sak är att stora kronträd mycket nära huset, speciellt på skuggsidan, kan ge problem med algpåväxt på tak och fasad men då pratar vi definitivt inte enar. Jag skulle resonera så här: Om jag precis hade dränerat om skulle jag nog inte plantera träd och stora buskar intill huset. Men om enarna har stått där länge och dräneringen verkar fungera skulle jag låta dem vara. Den dag dräneringen inte funkar längre och det är dags att dränera om åker de förmodligen med automatik (eftersom de står i vägen) men då har man ju antagligen en grävmaskin där som tar bort dem lätt. |
|
2010-03-09, 17:07
|
|
|
Nykomling
Medlem: mar 2010
Län: Södermanland
|
Kanske ryker vid dränering då?
Tack för svaret Farzan!
Då vi ska ha dit en besiktningsman för att se hur det ser ut med just dräneringen så får hans åsikt om dränering avgöra i detta fall. Behöver det dräneras ryker dom, annars får dom stå. Dom passar kanon där dom står och hindrar lite insyn så vi får hoppas det ser bra ut. Undrar om du/nån vet någon bra firma när det gäller just besiktningar av grund och platta? (Förutom Anticimex). Tack på förhand. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|