Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-02-01, 21:06
|
|
|
Nykomling
Medlem: jul 2009
Län: Kronober
|
Piffa upp mexitegelhus
Jag har letat med ljus och lykta efter bilder på förändrade mexitegelhus. Jag bor i ett traditionellt mexitegelhus med brunda vindskivor och bruna fönster.
Jag skulle vilja hitta få lite inspiration och hjälp på traven vad som skulle kunna passa. Någon som kan tipsa om något? Kanske rent av har haft samma problem och åtgärdat det? Alla tips är välkomna! |
|
2010-02-01, 21:25
|
|
|
Senior medlem
Medlem: aug 2005
Län: Jönköping
Ålder: 35 år
|
Vi har väl inget traditionellt mexitegelhus, men vitt tegel, och tidigare var allt trä brunlaserat. Numera är allt trä svart, och fönster och lite andra detaljer vita.. Nästan alla fönsterluckor är oxå bortplockade.
Absolut störst skillnad på vårt hus är de numera vita undertaken, jag började med att måla dem, det var oxå det mest jobbiga att måla. Krånglar som f*n med bifogade filer tydligen i forumet, de kom inte med.. Se min hemsida istället. |
|
2010-02-01, 23:49
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jan 2009
Län: Västra Götaland
|
Vi har också ett vitt mexitegelhus i svag sutteräng, vi har ännu inte gjort något exteriört men har funderat lite. Kanske kan ge lite inspiration iaf:
* Husgrunden är idag brun (suprise!), den kommer vi måla grå. * Fönsterluckorna skall bort * Funderar på att köpa nya fönster och då med vit karm men är rädd att det blir för vitt. Håller på med lite stilstudier just nu... * Funderar även på att vitmåla taksprånget men är orolig för att det blir fult med tiden, mögelpåväxt och annat * Nytt svart taktegel och svarta plåtarbeten Det man bör fundera en del kring är också hur mycket man kan förändra ett hus. Ett mexitegelhus förväntas se ut på ett visst sätt och frångår man det för mycket så är det inte säkert att det blir alls bra. |
|
2010-02-08, 17:06
|
|
|
Nykomling
Medlem: jul 2009
Län: Kronober
|
Mexitegel:
Jo precis, jag delar din åsikt om att jag är rädd för att överkompensera. Det du nämner passar oss också, men jag hade gärna hittat foton på snarlika hus som gjort liknande förändringar. Jag har varit inne på Jotuns hemsida och färgat huset som vi vill, men det ser väldigt konstigt ut tyvärr. Jag har även frågat färgaffären om de kan tipsa om kunder som gjort liknande åtgärder, utan någon framgång. Måste ju finnas massor av folk som lider av samma problem och som har åtgärdat det, samt fotograferat det. Men jag kan inte hitta det... ![]() Jag skall fortsätta leta, såfort jag hittar något lägger jag ut en länk. |
|
2010-02-08, 21:48
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jan 2009
Län: Västra Götaland
|
Kika lite på styleroom.se, jag vet att jag har sett ett album där man mordeniserade balkongen riktigt snyggt. Tyvärr kan jag inte hitta det just nu men jag ska fortsätta leta. Dock hade jag denna sparad bland mina favoriter som kanske kan ge en liten hint om hur det kan komma att te sig.
http://www.styleroom.se/album/2011 |
|
2010-02-12, 15:16
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: feb 2007
|
Vi bor i mexivilla och har bestämt oss för att behålla stora delar av 70-talslooken exteriört. Förmodligen kommer den att bli inne igen när åttio- och nittiotalisterna, som inte är uppvuxna med mexi, börjar leta villor. Vi börjar faktiskt till och med tycka att mexi är snyggt. =)
Vad vi däremot gjort är att måla träet i en ljust grå nyans med mörkgråa accenter. Fönstren är också bytta mot vita istället för bruna. Planen är också att när taket ska bytas blir det ljusgråa takpannor. Vi tycker det är riktigt bra. Vill man någon gång ha mer sjuttiotal igen är det ju bara att brunmåla träet igen... |
|
2010-03-19, 01:41
|
|
|
Nykomling
Medlem: mar 2010
Län: västra götaland
|
Varför inte puts med teak detaljer?
Men det är klart att ni byter ut ett underhållsfritt fasadsystem mot ett som måste målas/putslagas framöver. samtidigt som ni kan räkna med en tusenlapp kvadraten att utföra jobbet... |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|