13 167 läst ·
4 svar
13k läst
4 svar
Hur ta bort färgkladd från tegel?
Mitt hus har putsade långsidor med tegelgavlar. När putsen nyligen målades om kladdade man ned teglet i kanterna med målarfärg. Och det ordentligt. Det ser förskräckligt fult ut. 
Fråga: Vilket är det bästa sättet att avlägsna färgspill från tegel?
Jag har redan provat en del metoder:
1. Skrapning = Glöm det, färgen sitter stenhårt i den porösa tegelytan.
2. Sliptrissa av stål (roternade stålborste) = verkningslöst.
3. Kemisk behandling av samma typ man använder under båten (Paintstripper) = fungerar dåligt. Teglet suger och strippern torkar för snabbt. (Har inte provat inplastning dock!)
4. Vinkelslip = fungerar mycket effektivt. Sliptrissans kant "fräser" bort färgen i ett nafs. Men tyvärr följer även 1-2 mm av teglet med i samma nafs. Det gör att teglet ser bearbetat ut, och blir mycket ljusare än övriga tegelytor. Det ser inget vidare ut.
Jag har inga större förhoppningar om en lösning på detta men det vore ändå intressant med Era kommentarer eller erfarenheter..
/Nussen
Fråga: Vilket är det bästa sättet att avlägsna färgspill från tegel?
Jag har redan provat en del metoder:
1. Skrapning = Glöm det, färgen sitter stenhårt i den porösa tegelytan.
2. Sliptrissa av stål (roternade stålborste) = verkningslöst.
3. Kemisk behandling av samma typ man använder under båten (Paintstripper) = fungerar dåligt. Teglet suger och strippern torkar för snabbt. (Har inte provat inplastning dock!)
4. Vinkelslip = fungerar mycket effektivt. Sliptrissans kant "fräser" bort färgen i ett nafs. Men tyvärr följer även 1-2 mm av teglet med i samma nafs. Det gör att teglet ser bearbetat ut, och blir mycket ljusare än övriga tegelytor. Det ser inget vidare ut.
Jag har inga större förhoppningar om en lösning på detta men det vore ändå intressant med Era kommentarer eller erfarenheter..
/Nussen
Klicka här för att svara