Jag bygger hus och ska nu måla grundmuren. Den är 50 cm hög, ovanför har jag stående målad träpanel (snesågad och den ligger 45 mm utanför muren). Muren är av lecablock och putsad med Finjas Puts och murbruk C.
Nu vill jag göra det allra bästa för min mur och ytbehandla den så att den ska hålla sig fin så länge det bara går. Vad ska jag välja? Till fasaden använder jag Jotun och funderar på att göra så med muren oxå, färgaffären föreslår Mur & Stein-impregnering som grundning och Glamur utanpå.
Jag söker erfarenheter -goda som dåliga av ytbehandling av puts. Vad funkar? Vad funkar inte?
Forumgud
Medlem: Jun 2009
Län: Uppsala
Vi målade med nån Flygger färg 2003 som fortfarande sitter kvar och har hållit kulören (svart) minns inte vad den hette förstås men det var deras "betongfärg". Tror inte dom hade mer än en sort till betong vad jag minns alla fall.
Junior medlem
Medlem: Oct 2009
Län: Värmland
Du kan egentligen ta vilken sockelfärg som helst från valfrit erkänt märke.
Sockelfärg skiljer sig från putsfärg. Sockelfärg är lättare att hålla ren än putsfärg och ett hus är alltid smutsigare nertill än upptill så sockelfärg är aningen tätare än putsfärg men andas gott nog.
Är ytan nyputsad så låter du den vara 2-3 månader, tvättar av och målar på. Och en inmålad sockelfärg håller bättre än en påmålad...dvs inarbetad istället för bara påslängd :-)
Tack för tipsen! Ska komma ihåg att tala om att det är en sockel jag målar.
Tänkte spruta på färgen, känns som om den tränger in bättre då. Det finns en impregnering hos Jotun som ska målas flera omgångar vått-i-vått och det låter rätt seriöst. Det finns en speciell grundmursfärg hos Jotun som ska sitta utanpå.
Jag gör hellre ett rejält jobb nu än har en sockel med puts som ramlar av, för det var jobbigt att putsa den.