Rakt på sak:
Vårat hus är målat med plastfärg utan grund under.
Två sidor är jättefina men de andra 2 måste målas om.
Alternativen vad jag förstått är att panela om eller skrapa allt och grunda.
Billigast och minst jobb har jag kommit fram till är att panela om och slippa skrapandet.
Jag vill inte bygga mer än nödvändigt utåt så jag undrar om det är katastrof att spika panelen direkt på den gamla? Bara ta bort locken.
Eller måste man ha luftspalt på 16-20mm?
Måste man ha vindpapp?
Jag är inte ute efter att få ner energikostnaderna då vårat hus bara är 64m2 och kostar knappt nåt ändå.
Om man har vindpapp så är väl det sämre för virket? eller är jag helt ute och cyklar där?
Är det någon som har något förslag på vad man kan göra i detta läge?
Jag tycker du ska börja med att ta reda på hur väggen är konstruerad inifrån och ut Vad har du bakom den fasad som sitter där nu? Finns det en luftspalt där idag? När man nu ska lägga en massa pengar på en ny fasad så är det väl lika bra att göra det ordentligt från början. Jag hade nog tagit bort den gamla och sen satt vindskydd +reglat en ordentlig luftspalt bakom den nya men jag är å andra sidan inte någon expert på området.
mvh
jesper
Ja det vore det ultimata.
Men då jag inte vill lägga för mycket pengar på det här projektet. Inte mer än absolut nödvändigt men samtidigt inte göra något dumt. Så känns det överdrivet.
Tilläggas bör att jag har en stor altan på halva båda sidorna. och där kan jag inte ta bort det gamla.
Så jag måste bygga utanför.
Virkeskostnaderna är inget problem. De blir inte mer än nån tusenlabb. (bra rabatt).
Så jag vill helst inte att det drar iväg för mycket.
Fullvärdig medlem
Medlem: Apr 2009
Län: uppsala
luftspalt måste du ha vindpapp är nog bäst att hoppa över.
inte för att jag har med det att göra men varför inte bara måla om?
om du endå har räknat med att byta panelen så kan du väll lika gärna vänta tills panelen är slut/rutten
Rakt på sak:
Vårat hus är målat med plastfärg utan grund under.
Två sidor är jättefina men de andra 2 måste målas om.
Alternativen vad jag förstått är att panela om eller skrapa allt och grunda.
Billigast och minst jobb har jag kommit fram till är att panela om och slippa skrapandet.
Alt 1: Skrapa och måla.
Alt 2: Sätta upp ny panel och måla.
Hur kan alt 2 bli billigast och minst jobb? Hur kan det vara mindre jobb att sätta ny panel än att skrapa?
Jag förstår ingenting, det här måste du förklara. Att skrapa kostar ju 0 kronor och så
in i bombens mycket jobb är det inte.
Jo jag antar att det går fortare att spika upp en bräda än att skrapa den trären?
Sen va priset beträffar så är det spik jag har räknat med som skiljer. och det är ju ingen ohygglig summa.
Virket fixar jag ändå utan att belasta priset.
Vad kan hända om man smäller på panel direkt utanpå? Ruttna vet jag. men kan det sprida sig till huset. Hur lång tid pratar vi då?
Jag har ingen luftspallt bakom som det är idag idag.
Skrapa känns som det kommer ta hela sommaren.
Någon som vill ha jobb?
Fullvärdig medlem
Medlem: Apr 2009
Län: uppsala
om du inte har luftspalt bakom idag så vore det en utmärkt ide att ta bort gammla panelen dit med luftspalt på med ny panel.eller sätt ut en annons virke bytes mot skrap hjälp....kanske räcker till målning me skratt