Kan man putsa i minusgrader?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2008-11-21, 21:02
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: jun 2007
Län: Östergötland
Kan man putsa i minusgrader?

Hej
Vi har anlitat en firma för att putsa om vårt 20-tals hus.
Nu börjar det dra ihop sig till själva putsningen och det har samtidigt blivit minusgrader ute.
Killen från firman säger att det är helt okej att putsa i minusgrader eftersom de har en diesel driven värme fläkt riktad mot putsningsområdet.

Stämmer det?

Hur fort kan man se om det är skador i putsen?

Tacksam för svar

2008-11-22, 00:06
Citera |  #2

Junior medlem

Medlem: maj 2007
Län: Gotland
Man kan putsa vid minusgrader, men putsen får inte frysa. För att undvika detta kan man tillsätta frostskyddsmedel och hänga presenningar över fasaden och ställa en fläkt under pressen tills det torkat. Fryser putsen finns det risk att det blir en herrans massa små sprickor. Putsen hinner nämligen inte att binda sig om det blir minusgrader, den stelnar bara. Vattnet i putsen fryser och utvidgas därav sprickorna.

Är firman vettig så bör det inte vara något problem. Men se till att dom kan garantera att putsen inte utsätts för minusgrader. Helst ska det vara +5grader.

Hoppas svaret hjälpte lite.

/Skerfe

2008-11-22, 10:23
Citera |  #3

Gudfader

Medlem: nov 2003
oseriöst att putsa i minusgrader
gaia

2008-11-22, 11:10
Citera |  #4

Banned

Medlem: jan 2007
Jag skulle vänta till våren. Kan ju bli hur kallt som helst och dessutom blåst. Då hjälper ingen dieselfläkt. Underlaget är också kallt och kylan kan krypa tillbaka mot putsen.

2008-11-22, 11:37
Citera |  #5

mycke_nus avatar
Gudfader

Medlem: feb 2008
Län: Gotland
Här har vi fått rådet att bara putsa på hösten, luften är för torr på våren.

2008-11-22, 12:27
Citera |  #6

Senior medlem

Medlem: sep 2006
Län: Stockholm
Det är inte oseriöst att putsa vid minusgrader så länge man vet vad man gör och har de vinteråtgärder som krävs. Har man inte kunskapen och åtgärderna... DÅ är det oseriöst. Många tror att det räcker med lite frostskydd i bruket, men så enkelt är det inte.
Det finns många skrifter om vinteråtgärder.
HusAMA har anvisningar om det och det finns även ”Murning och putsning vintertid”, häfte 7 i murverkshandboken MUR90.

2008-11-22, 17:46
Citera |  #7

Gudfader

Medlem: nov 2003
No ja, men i mina öron låter det i alla fall oseriöst att putsa och blåsa med varm luft på nyputsad yta. 20-tals hus brukar ju vanligen ha kalkputs på. Vad är det då för puts som kan användas på det sättet?
Oavsett vad skulle jag vänta till våren ... torra vårar är mer ett undantag .
gaia

2008-11-22, 18:32
Citera |  #8

peter749s avatar
Nykomling

Medlem: sep 2008
Län: UPPLAND
Vad tar en murare i snitt att putsa fasad på ett hus per kvm? Inklusive murbruket.

2008-11-22, 20:16
Citera |  #9

Senior medlem

gaia skrev:
No ja, men i mina öron låter det i alla fall oseriöst att putsa och blåsa med varm luft på nyputsad yta. 20-tals hus brukar ju vanligen ha kalkputs på. Vad är det då för puts som kan användas på det sättet?
Oavsett vad skulle jag vänta till våren ... torra vårar är mer ett undantag .
gaia
Det är ju just där kunskapen kommer in... Man blåser inte värmarens luft rakt på putsen. Man täcker in och håller temperatur innanför intäckningen. De översta delarna kommer att behöva mer eftervattning eftersom värme stiger, men, som sagt, det är där kunskapen kommer in...

2008-11-22, 20:22
Citera |  #10

Senior medlem

Jag skulle nog vilja säga att det finns en större oseriöshet, över lag, i putsning vår, sommar och höst då många bara kör och inte tänker på för- och eftervattning samt att skydda mot regn och sol. Lite minusgrader får ju en del människor att tänka till ett par varv extra i alla fall, trots att det inte alltid blir tillräckligt många varv för alla

Senast redigerad av ktm250 2008-11-22 21:30. Anledning: grammatikfel

2008-11-22, 22:39
Citera |  #11

Linus_Es avatar
Fullvärdig medlem

Län: Skåne-Land
på jobbet putsar dom fasader året runt.
dock klär dom på vintern in hela huset i "plast" och blåser in värme.
så ja. vet dom va dom gör och har rät saker är de inga problem.

Gammalt hus som förmodligen aldrig blir klar :/
ideérna och bilderna i huvet finns men tiden och pengarna är emot en....
(ovanligt va :D :D)

www.LinusE.se

2008-11-24, 21:52
Citera |  #12

Nykomling

Medlem: jun 2007
Län: Östergötland
Tack för all hjälp. De har klätt in med pressenning men eftersom det varit mycket kallt de senaste dagarna har de inte jobbat.
Vi håller tummarna för mildare väder.

2008-11-25, 10:50
Citera |  #13

Forumgud

Medlem: aug 2005
Län: Stockholms län
Blogginlägg: 22
Ett gäng polacker ("vita" med svenskreggad firma och allt) putsade en bekants tjugotalsvilla för tre år sen mitt i vintern med snö på marken och allt. De gick tillväga precis som Skerfe beskrev och det blev hur fint som helst och är så än idag. Men så har ju polackerna namn om sig att vara bra på puts, eller hur?

2008-11-25, 14:37
Citera |  #14

Senior medlem

Medlem: jul 2006
Jag putsade i minusgrader, efter tips av min murarbekant. Med frostskyddsmedel (typ T-röd) i bruket går det bra ner till c:a -5°C enligt honom.

MEN jag missade en sak. Innan putsningen blöttes väggen rejält. Ett halvår senare såg jag mystiska sprickor i putsen, och det lät ihåligt när jag knackade. Putsen var prima hållfasthet på, men den gick att plocka ner i stora skivor. För uppblötningen av väggen hade jag använt vanligt vatten UTAN frostskydd (klanthjärna), vilket hade frusit under natten och därmed omintetgjort putsens vidhäftning. Det var bara att putsa om.....

Således - det GÅR. Om man vet vad man gör.

2008-11-25, 15:33
Citera |  #15

Nykomling

Medlem: mar 2008
Län: västra götaland
I ett nybyggt bostadsområde byggde Företaget X ett antal småhus. Alla dessa gavs fasad " puts på cellplast " .

Efter skriverier och önskemål från de boende var SP där och testa och mätte .

Det SP upptäckte var att puts som är pålagd under årets varmare period INTE släpper igenom fukt. Dessa hus hade därför inga fuktproblem.

Puts som innehåller frostskydd släpper in fukt. Dessa hus hade stora problem med fuktskador.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons