Junior medlem
Medlem: May 2007
Län: Gotland
Diverski: Har du någon länk till till den undersökningen? Det vore intressant läsning, för jag förstår inte hur frostskyddsmedlet skulle kunna påverka.
Att hus med träregel, cellplast och sedan puts har fuktproblem är ganska känt. Men de problemen uppkommer mycket pga av att fukt tränger in vid fönster osv. Konstruktionen med cellplast och puts är ju framtagen för stenhus.
Senior medlem
Medlem: Sep 2006
Län: Stockholm
Ingper: Frostskydd är inget mirakelmedel och sprit typ T-röd skall man undvika. Temperaturen min +5 grader gäller inte bara materialet utan även underlaget, men det har du ju fått lära dig den dyra vägen. Det hade inte hjälpt om du hade haft frostskydd i förvattningen.
Din murarbekant må ha gett dig ett tips, men tyvärr var det ett felaktigt sådant.
No ja, man förskar inte i något som fungerat , oftast letar man förklaringar,orsaker och åtgärder på något problematiskt. Även om man vet vad man gör enl. dagens regler för frostskydd så snart kanske kommer ut nya?
AugustÅsa, är det livsviktigt att putsa om ett gammalt hus i vinterväder? Kan den inte klara några månader till utan ny puts?
gaia
Junior medlem
Medlem: Jan 2008
Län: skåne
Blev heltokig i eftermiddags. Kommer upp till mitt nybyggda hus och där står 3 killar och putsar fasaden när det är -3 grader. De har varken plastat in huset eller ngn värmefläkt!. Inte klokt, slängde mig på telefonen för att prata med högsta chefen inom byggbolaget och jag får verkligen HOPPAS på att han avblåser det hela.
Det handlar om en utav de största småhustillverkarna i sverige. Ska bli kul att INTE kunna sova i natt.