Elarbetsansvarig
m.m.
|
2008-10-19, 15:36
|
|
|
Nykomling
Medlem: okt 2008
Län: Skåne
|
Putsa ett leca hus?
Jag undrar hur tjock med puts man bör lägga på på ett nybyggt lecahus (byggt i isoleca)?
Hade fått för mig att man bör ha ca 1cm tjockt och att man ska näta väggarna innan man putsar... men nu har här varit en kille och kollat och han säger att det inte behövs mer än max 5 mm och därför heller inget nät :confused: ... kan det verkligen stämma? Jag vill ju inte att det ska gå fukt in genom väggarna när regnet slår mot dom... |
|
2008-10-19, 21:18
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jul 2008
Län: Västragötaland
|
Grannens hus är helt rutigt, beroende på väder är alla bruk fogarna syns igenom putsen, putsen är tunn på det huset. Hade det varit mitt hus hade jag inte betalt en spänn för det arbetet, ser helt förfärligt ut.
Tipset är att kolla upp detta noga, inte för tunn puts och rätt putsbruk som inte gör huset rutigt. |
|
2008-10-19, 23:07
|
|
|
Nykomling
|
Ja, det var så det var tänkt här också från början... men på grund av en massa anledningar så har det inte blivit så.
Sitter just nu och funderar på om man skulle våga ge sig på att putsa huset själv... hur svårt kan det vara?! ![]() |
|
2008-10-20, 00:25
|
|
|
Senior medlem
Medlem: sep 2004
Län: Västra götaland
|
Pratade precis med en murarkompis. Han sa att för att undvika rutiga hus så smackar man på underputs och nån dag senare så lägger man på ytputsen. 15mm skulle vara lämpligt och på leca skulle det inte vara nödvändigt med nät.
|
|
2008-10-20, 07:44
|
|
|
Senior medlem
Medlem: sep 2006
Län: Stockholm
|
Underbruket, som murarkompisen pratar om är grundningsbruk. Ett A-bruk. Man lägger det heltäckande ca 3 mm sen nätar och putsar man minst 15 mm i 2 påslag med B-bruk. 15 mm lägger man för att eliminera nedfrysningsrisken dvs. att putsen frostspränger.
Bifogar en bild på en mur som inte är grundad (till höger om portalen). Ser förjäkligt ut. |
|
2008-10-20, 20:22
|
|
|
Nykomling
|
Så då menar ni att man egentligen inte behöver näta?
Och för att undvika att det ser rutigt ut när det är fuktigt ute så ska man alltså först putsa med ett "grundningsbruk" innan man lägger på ytputsen? Men att bara lägga på ca 3-4 mm ytputs räcker alltså inte för att det ska bli tätt? 15 mm ytputs är det jag bör lägga på för att det dels ska hålla men även för att inte vattnet ska tränga in? |
|
2008-10-21, 08:58
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: aug 2007
Län: Västra götaland
|
vet inte om vi menar samma med ytputs men jag har 3mm grund a-bruk som är slagit genom nätet och sen ett utstockningsbruk b ca 10 mm men där har jag inte gjort mer sen utan med ytputs menar jag den struktur jag sprutar på med betongputs (kan inte komma på vad det var just nu) samma fabrikat avsett för bruket. tror det var härdstänkputs förresten. jag näta själv och spika lister uppe o nere som gick o dra av på för att få jämt o fint resultat o murarn som putsa var held nöjd med tjocklek o allt o jag tror han har bra rutin på det. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|