Kikade in på ÖoB igår och såg de hade ett nytt färgsortiment till trevliga priser vid namn Färglab.

En 10 litersbytta går lös på ungefär halva priset mot fina färgbutiken, men vågar man måla med detta? Besparingen går ju upp i rök om du måste måla huset några år tidigare mot en dyrare färg.

Har mailat Färglab och frågat vilka som egentligen tillverkar färgen, vågar inte hoppas att de svarar dock.

Såg också det häromdagen, de hade som tidigare när det gällde Landora färgen en liten skylt med telefonnummer där man kunde ringa ”målarmästaren” och få råd. Riktnumret var 0418 och det finns inte så värst många fler färgtillverkare i Landskrona än Landora.

Lite googling visar att FärgLab verkar ägas av just Landora Färgindustri AB och att FärgLab registrerades 2012-01-13 (ansökan 2011-10-03). 2011-12-09 försattes dock Landora i konkurs och drevs vidare av konkursförvaltare till februari i år när Limhamnshus gick in som ägare och tog över verksamheten.

Jaha men se där, Landora alltså, det säger mig dock ingenting.
Är det kvalitetsfärger?

Fick detta intetsägande svar av FärgLab

Hej Jens,

Det är en större europeisk producent som står bakom och husfärgen finns i 0,75 L och 2,5 L. Vit finns även i 10 L.

Med vänliga hälsningar
Cecilia Larsson

Skulle aldrig tordas prova deras lr ngn lågbudget färg utvändigt. Minns när farfar provade för några år sedan, vita oljefärgen var nikotingul efter 6 mån, mögelpåväxten var grym.
Fin färgen e på tok för dyr, men resultatet och livslängden får man inte me billig färg.

Snailman
jag håller mig till byggmax färg, de håller sig till ett färgfabrikat som kostar det tredubbla i färgbutik (utan rabatter)

tråkigt bara att man måste bryta den själv om man vill ha en annan färg...

500kr för 10 liter mot 1600kr i färgaffären gör att jag gör mig lite besvär....

öb:s färg målade jag ett staket med en gång i tiden, sen dess köper jag aldrig färg där...

När man söker på FärgLab på 121.nu kommer det upp två namn men inget om den stora tyska färgtillverkaren när man klickar på info.
http://www.121.nu/onetoone/varumarkesok.aspx?sokord=färglab

0502927 2012-01-13 Landora Färgindustri Aktiebolag
0502927 2012-01-13 J. W: Ostendorf, GmbH & Co KG
J. W: Ostendorf är definitivt en större europeisk färgtillverkare.

Ponera att det är herr Ostendorf som blaskar ihop ÖoBs färg, är det ett säkrare kort än Landora?

Snailman skrev:
jag håller mig till byggmax färg, de håller sig till ett färgfabrikat som kostar det tredubbla i färgbutik (utan rabatter)

tråkigt bara att man måste bryta den själv om man vill ha en annan färg...

500kr för 10 liter mot 1600kr i färgaffären gör att jag gör mig lite besvär....

öb:s färg målade jag ett staket med en gång i tiden, sen dess köper jag aldrig färg där...
Grannen målade huset med byggmax färg, var nog ca 7 år sedan, ser fint ut än idag:)
Men har inte provat själv
Har tinova vx sj på fasaden och är kalasnöjd, nordsjö brukar ha kampanjer med 30% rabatt under en helg på sommaren, så eftersom den färgen inte kräver ngn grundfärg under, så är den klart prisvärd:)

MangePainter skrev:
Har tinova vx sj på fasaden och är kalasnöjd, nordsjö brukar ha kampanjer med 30% rabatt under en helg på sommaren, så eftersom den färgen inte kräver ngn grundfärg under, så är den klart prisvärd:)
Håller med! Det är en trevlig färg. Jag köpte den "gamla" tinova vx förra sommaren. De sålde ut hela lagret till löjligt lågt pris eftersom de skulle byta ut den mot vx+ (som är samma färg fast med kortare torktid).

Tror att vi fick betala 600-700 per 10-liters hink. Mycket prisvärt! :thumbup:

Vi målade ett staket med ÖoB färg för 6 år sedan...det ser inte klokt ut nånstans idag. Skulle ALDRIG köpa fasadfärg där för att måla ett helt hus.

Vi målade om vårt hus med Futura från butinox. Vi kollade av med grannarna vad de använt för färg och de flesta körde med denna. 895kr/10L på kampanj, vilket det alltid är på vårkanten...

MangePainter skrev:
Har tinova vx sj på fasaden och är kalasnöjd, nordsjö brukar ha kampanjer med 30% rabatt under en helg på sommaren, så eftersom den färgen inte kräver ngn grundfärg under, så är den klart prisvärdsmile.gif

Stämmer detta?
Ska måla undertak i veckan, var nere på nordsjö idag faktiskt o de har 40 % rabatt from imorgon, men färgkillen jag pratade med där sa att jag måste grunda oavsett vatten eller oljeburen färg??
Någon som kan bringa klarhet??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.