Byggahus.se
Hej,

Vi gjorde om i tvättstugan i våras. Den var målad med plastfärg sedan tidigare utan några problem med mögel etc. Vi installerade luftavfuktare och måladae om väggarna med silikatfärg. Vi valde silikatfärg eftersom vi putsat om två väggar och vill att alla väggar skulle ha samm färg. Enligt färgbutiken var det ok att måla med silikat på plastfärgen.

Under oktober upptäcket vi lila fläckar på "plastväggarna", ytterväggar, som sedan är målade med silikatfärg. Det luktar inte mögel men jag antar att det är mögel? Längs med väggen hängs tvätten, tvättlinorna går ca 15 cm från väggen. Jag har försökt fota men det är svårt att få med.

Vad kan det vara?
 
  • PB020157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ska aldrig lägga en silikatfärg på en akrylat/latex färg. Redan där är det ett fel, tyvärr, från säljaren som du pratade med. Har aldrig stött på att lila fläckar uppstår tyvärr, så kan inte med säkerhet säga vad det är, men känns konstigt att det ska ha blivit mögel pga att du målat en silikatfärg på en plastfärg, silikatfärgen borde bara sitta dåligt. Vad jag ser på bilden ser ut som en fuktskada eller liknande(kan inte svära på det), dock vad som gör det lila kan jag inte svara på. Men det är i vilket fall fel färg på fel färg, tyvärr. Prata med din lokala färghandlare igen och ifrågasätt rekommendationen(prata med någon annan än den som sålde färgen till dig i samma butik). Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.