Byggahus.se
För en tid sedan sa dottern att hon fått en stöt i duschen. Mätte med multimeter upp en potentialskillnad på 3 V mellan duschblandare och golvbrunn. Den är konstant, vare sig rummets elgolvvärme är påslagen eller inte. Funderar på att jorda vattenledningen centralt, i pannrummet. Undrar om det kan medföra risk för galvanisk korrosion? :confused: Vore tacksam om någon sakkunnig kommenterar detta.
 
sitter golvbrunnen i betongplattan? kan det gå en elledning (inkommande) i plattan?

mät om du har potentialskillnad mellan golvbrunnen och skyddsjord i ett vägguttag och mellan blandaren och skyddsjord.
 
Kolla om det är växelspänning eller likspänning. Vid växelspänning får du ingen galvanisk korrosion, men du bör abslut genast kolla upp varför det ligger på spänning. Om din dotter kände en stöt så var det antagligen betydligt mer än 3 Volt vid det tillfället, så det kan vara något som bara dyker upp ibland, tex när varmvattenberedaren slår till.
 
  • Gilla
martinl1
  • Laddar…
Problemet är helmysko.
Tack för era inlägg så här långt!
Brunnen är av plast och sitter ingjuten i plattan. Slukristen är förvisso av rostfritt stål men sitter i ett par cm flytspackel som jag hällde över elgolvvärmeslingan, vilken ligger i ett spår som jag fräste i betongplattan - minst 5 cm utanför slukristens ram och därmed utan direktkontakt med denna. Husets inkommande elledning går via garaget, 10 m bort. Helt omöjligt att just den ledningen berörts. Annan ledning? Inte motiverat efter vad jag kan se på elritningen för huset som byggdes för 28 år sedan. Har dock märkt att ritningen inte följts till fullo. Idag var skillanden ca 1 V mellan blandare och brunnens slukrist. Mellan blandaren och skyddsjord i uttag var det 0.0 V, men uppåt 1 V mellan brunn och skyddsjord. Det är "mest" växelspänning, enligt ovan ca 1 V idag. Multimetern gav även bud från 0.0 till 0.3 V likspänning.
Jag skrev först att det var konstant, men det fladdrar en del -dock inte upp till mer än ett par V som jag sett.
Anade att det inte är en garant mot toppar.
Men på vilket sätt skulle tex VV beredaren kunna ge en spänningsspik?
Tösen är för övrigt mycket perceptiv på många olika sätt, men definitivt inte inbillningsbenägen.
Jag har själv också känt en svag stöt vid någon duschning, efter att hon påpekat stötar flera gånger.
Har kollat med rörmokaren, som inte anser sig begripa problemet.
Inte heller elektriker har kunnat erbjuda något att gå vidare med.
Vad göra?
 
Du laddar väl upp brunnen när du gnuggar dina håriga fötter mot den? :)
Det enda jag kan tänka mig som hjälper är att jorda det av metall i brunnen.

Dra en tunn ledare från brunnen och fäst i duschmunstycket. Då blir dom på samma potential. Obs, det är inte så här man normalt utför PUS-jordning :surprised:
 
Prova att koppla bort olika förbrukare. Skruva ur säkringarna till varmvattenberedaren och golvvärmen och mät igen. Kvarstår fenomenet är det bara att koppla bort ytterligare grupper tills fenomenet försvinner.

Fladdrandet kan tyda på att det är någon form av vagabonderande ström, dvs en ström som inte går tillbaka till centralen via nollan utan i stället hittar en väg via jord.
 
jag har åxå samma fenomen, ibland kan jag känna en svag ström när jag duschar och tar i blandaren om jag har djupare hudsprickor på fingrarna. nu minns jag inte om det var torktumlaren eller tvättmaskinen som skapade fenomenet.
 
  • Gilla
HobbyJohn och 1 till
  • Laddar…
Be rörmokaren koppla in plaströr i varm och kallvattenledning till duschen.
 
Har samma problem hemma hos mig.

Ny elcentral med jordflsbrytare som fungerar.

Ibland när jag duschar känner jag absolut ingenting men sätter jag på några stora förbrukare i huset så känner man att det killar lite i fingrarna. Duschmunstycket är i metall och golvbrunnen också. För jag duchmunstycket till golvbrunnen så försvinner strömmen ner i golvbrunnen istället. Har fått förklarat att det beror på att jag bor långt bort från transformatorstationen och att det således blir en potentialskillnad mellan inkommande jord och den gjord jag skapar via golvbrunnen ut i vårt enskilda avlopp.

Lösningen blir att jag får slå ner ett eget jordspett i backen.
 
Lösningen vid nybyggnation heter potentialutjämning. Alla större metalldelar, rör, inkommande ledningar mm ansluts till en särskild potentialutjämningsskena vid centralen. Att göra detta i en existerande byggnad är naturligtvis betydligt svårare.
 
  • Gilla
JohnHel
  • Laddar…
När man belastar en central som matas med TN-C(4-ledare)-system uppstår en spänningsskillnad mellan jordplanet (golvbrunnen genom avlopssvattnet) och skyddsjord i centralen (blandaren d.v.s. rörmokeriet är ofta sammankopplat med skyddsjord någonstans t.ex. vvb, cirkpump). En lokalt jordtag vid mätarskåp/central kanske skulle hjälpa.
 
ja ett jordtag kopplat till PEN skenan skulle hjälpa, men då får ju jordtaget verkligen ha förbindelse med jord, beror lite på marktyp osv. en annan bor i en dal med grundvatten på knappt en meters djup så det var inga problem att fixa ett väl fungerande jordtag. bor du på en bergskulle så blir det värre.
lösningen i det fallet är då att sammankoppla blandaren med golvbrunnen, då har du åtminstone löst det problemet..
 
Ligger man långt ut från trafon så kan vagabonderande strömmarna va jobbiga att få bort. "Stötarna" man fick när man duschade försvann nästan helt när jag fick kopplat in plaströrbitar i kopparledningarna till duschen. "Sugtransformator" tror jag på, men det kan ju komma från grannen också.
 
Får lågfrekventa stötar i duschen när man själv är blöt och det är blött på golvet. När det är som värst kan man se hur armmusklerna rycker till för varje stöt.

Efter en del funderande och testande har jag härlett detta till grannens elstängsel... Själva aggregatet sitter 300 meter från huset men en del av stängslet passerar 20 meter från huset.
Ju blötare det är i marken desto mer känns det.

Det är kul att bo på landet :)
 
  • Gilla
JohnHel
  • Laddar…
Det elstängslet kan inte fungera speciellt bra om energin går ner i marken isf att stanna kvar i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.