Byggahus.se
Det finns väldigt många trådar här som grundligt beskriver hur man ska utföra diverse kopplingar och dyligt.

Jag tänkte att det var på tiden att vi skapade en tråd om hur man absolut inte ska göra! Vad är den värsta elinstallationen du sett? Hemmapul du sett som elektriker? Konstiga kopplingar förra husägaren gjort i din nyinköpta villa? Livsfarliga installationer i Thailand på semestern? Kanske några t.o.m. har bevisbilder?

En av de värsta elinstallationerna jag sett som 10år som installationselektriker är då vi drog om elen i samband med ägarbyte av ett gammalt hus. Där hade förre ägaren dragit lös 1,5mm2 FK från spisdosan (16A) under köksinredningen, ut genom yttervägg sen upp bakom plåtfasaden till ett eluttag för motorvärmare. Är väl inte direkt att rekommendera ;)
 
  • Gilla
FreddeLind och 4 till
  • Laddar…
Det värsta jag har sett var i en bostadsrättslägenhet jag bodde i någongång i borjan av 1990-talet. Där ville tidigare ägare ha ett uttag på balkongen. Därför hade det dragits direkt från centralen i hallen en tåt genom badrummet och borrats hål i väggen ut till balkongen. Kabeln var i badrummet gömd bakom en list med smarta urfrästa spår för krokar. Vad som däremot inte var så smart var att kabeln hade skarvats i badrummet. Och det hade skarvats genom att tåtarna helt enkelt skalats ett par centimeter och sedan virats ihop. Ingen Torexplugg, inte ens lite eltejp som isolering. Och detta låg öppet bakom listen en halvmeter från badkaret där jag duschade. (Och listen var inte ditsatt med silikon eller något annat tätande, utan skruvad).

Jag har också sett en del där ägaren använt samma färg på alla tre trådarna, men det är så uppenbart fel när man ser det, så det blir inte farligt på samma sätt.
 
  • Gilla
  • Wow
PierrePierre och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker fortfarande att det värsta var det som jag visade för ett tag sedan i bild med lampstickproppar i taket som dessutom var gjort av en elfirma med behörighet.
Dvs hanarna satt i taket!!!!
Troligen var det en lärling som gjort det och inte tänkt sig för det minsta men ändå...

Finns en tråd cirka ett år tillbaka om det ovan så nog är det dokumenterat.

Annars så har jag haft allvarliga funderingar på att fornligen avrätta ett pucko som berättade för mig att han minsann hade elutbildning och sen helt sonika bytte bottenstycken från 10 A till 16 A, dolde dosor under ny gipsning och sen dessutom drog 3x1,5 till ett uttag utomhus, det enda problemet där var att det fanns ingen jord att ansluta till ifrån där han drog den!!!! svaret var att ingen skall ändå in och rota där *suck*

/Kent som inte glömt idioten än *suck*
 
  • Gilla
FreddeLind och 3 till
  • Laddar…
Förlängningskabeln med en hane i varje ända istucken i förgreningsuttag på golvet i ett varuhus eller telefonkabeln ansluten med stickpropp i 230 V-vägguttaget till en lampa via strömbrytare
 
  • Gilla
  • Wow
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Förra ägaren hade byggt till en lite entré. Tydligen hade det suttit någon form av lampa på ytterväggen som nu blev inbyggd så att säga. Han hade plockat bort lampan men lämnat tåtarna som blev kvar på väggen oisolerade i den sågspånsisolerade vinden.

Märkte att proppen gick väldigt ofta när det regnade och man tände lampan i entré och det visade sig att taket läckte lite så det droppade ner på kablarna som kortslöts...

Det hör till saken att entrén byggdes på 50-talet så det hade varit så i drygt 50år...
 
  • Gilla
  • Wow
Inga L och 1 till
  • Laddar…
Svärfars granne på landet som lånade ut en felkopplat kylskåp. Nolla och jord var växlade på stickproppskabelns anslutning vilket innebar 50% chans att få ett strömförande hölje...vilket vi fick. Frågade honom lite diplomatiskt varför det var gjort så. - Det funkade inte annars. Stickproppen fick inte plats åt det "andra" hållet.
Frågan är hur resten av hans hus var kopplat.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Sunkans och 3 till
  • Laddar…
Hittade denna fina på en pizzeria...

men har sett mycket, men kan inte komma ihåg allt!

koppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Herrn123 och 11 till
  • Laddar…
pellefant>Funderat på att koppla av på semestern istället? *S* Jag menar det lär finnas mer än elinstallationer att titta på runtom i världen *S*

/Kent
 
  • Gilla
Janne.J och 3 till
  • Laddar…
Eyeball skrev:
Hittade denna fina på en pizzeria...

men har sett mycket, men kan inte komma ihåg allt!
Jo pizzagubbar brukar vara "duktiga" på att koppla el själva. Vi fick en gång i uppdrag av en fastighets ägare att städa upp elen på en pizzeria som lagts ner. Dom hade tex dragit 4g1,5 till en ugn, som dom hade säkrat 25A! Säkringen hade gått till belysningen och dom hade troligtvis inte hittat den, då hade dom kopplat på en 2x0,75 lampsladd i mitten av armaturslingan (ca 10 st lysrörsarmaturer) och kopplat in den i ett uttag för att få igång belysningen.. Var mycket andra småfel i denna pizzeria.. men de funkade ju iaf! Man får hoppas att dom är bättre på att baka pizza! :)
 
  • Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
Eyeball skrev:
Hittade denna fina på en pizzeria...

men har sett mycket, men kan inte komma ihåg allt!

[bild]
appropå pizzerior, där kan man se en hel del "nytänkande" jag var inne på den lokala pizzerian häromdagen och då hade han renoverat, flyttat disken och pizzaugnen en meter åt sidan, men 3-faskablen till ugnen blev ju för kort då, inga problem om man har SKK lampkabel liggande! han tänkte iallafall på att öka arean, så det var en SKK per fas, alltså 2x0.75mm2/fas ett härligt nystan av eltape i vardera änden också..
i övrigt var det öppna kulodosor, sockerbitar osv. på utsidan kunde man se att bakom pizzerian så låg mätarskåpet på marken.
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Tror en normal pizzaugn kräver minst 25A.. Om inte 35A t.o.m
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Blev utringd till ett bygge där dom hade problem med att säkringar gick i byggcentralen och ute i skåpet (35A).
Polackerna som var där hade gjort en boll av gammal FK och ersatt säkringen med, mantlen på den stackars kablen (5G2,5) hade börjat smälta och snön hade smält bort runt om kablen. Dom hade belastat kablen rätt mycket med flera 5kW värmefläktar, maskiner och belysning. Ren idioti .

Var hemma hos en privatkund och där hade dom klammrat FK på väggen med små tc-klammer mellan strömbrytare och dosa. På samma ställe hade dom gjort en jordad installation utomhus och i uterummet, men dom hade hämtat matningen från närmsta dosa där det inte fanns jord, så dom hade helt enkelt struntat i jorden.

Man har stött på många märkliga och farliga installationer.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Tror en normal pizzaugn kräver minst 25A.. Om inte 35A t.o.m
ja sedär, då hade han behövt ett par lampkablar till då...
undrar vad han hade stoppat i istället för huvudsäkringar, för den pizzerian var en vanlig kåk innan och en vanlig kåk har ju inte D3-proppar... och max med D2 är ju 25.. då måste han nog vart där och trimmat också..
 
  • Gilla
BO76 och 1 till
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Det finns väldigt många trådar här som grundligt beskriver hur man ska utföra diverse kopplingar och dyligt.

Jag tänkte att det var på tiden att vi skapade en tråd om hur man absolut inte ska göra! Vad är den värsta elinstallationen du sett? Hemmapul du sett som elektriker? Konstiga kopplingar förra husägaren gjort i din nyinköpta villa? Livsfarliga installationer i Thailand på semestern? Kanske några t.o.m. har bevisbilder?

En av de värsta elinstallationerna jag sett som 10år som installationselektriker är då vi drog om elen i samband med ägarbyte av ett gammalt hus. Där hade förre ägaren dragit lös 1,5mm2 FK från spisdosan (16A) under köksinredningen, ut genom yttervägg sen upp bakom plåtfasaden till ett eluttag för motorvärmare. Är väl inte direkt att rekommendera ;)
kom till en lägenhet där allt var draget med gröngult. Valdes väl för den såg fräckast ut :S
 
  • Gilla
Boggi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.