I vårt blivande badrum så ska det på vissa väggar upp 10mm spån som det senare ska plastmatta på. Det verkar som att i stort sett alla dosor är avsedda för 13mm, gips.

Min fråga nu är hur man bäst löser det hela, finns det någon form av ring man kan lägga emellan kanske? Eller får man helt enkelt försöka förankra dosan på ett sätt så att den inte kan glida ut.

För det gör väl inte så himla mycket om dosan hamnar några millimeter för långt in, jämfört med om den skulle hamna för långt ut?

Dosan spikar du väl fast i ex en regel. varför inte använda gips istället för spån?

Jo det gör man väl... Anledningen till frågan var att mina dosor har små fiffiga stopp som ser till att man inte kan få ut dosan utan för 13mm, jag tänkte om det fanns någon anpassning till 10mm...

Varför spån... Tja, har inte gips i huset sedan tidigare och iom att det skulle på plastmatta så verkade det smidigt...

Spån är inte godkänt i badrum, inte gips heller för den delen. Det kanske är ett toalettrum?

Det gäller lite olika regler för väggar med plastmatta och kakel. Fast nu börjar vi hamna i fel forum.

hempularen skrev:
Det gäller lite olika regler för väggar med plastmatta och kakel. Fast nu börjar vi hamna i fel forum.
Hmm.. plastmatta är godkänt som tätskikt bakom kakel, men det skall ändå vara våtrumskivor bakom plastmattan i det fallet. Anyway, absolut fel forum och OT.

Enligt vilka regler är det inte godkänt? Kollade upp detta specifikt med firman som ska lägga plastmattan och de sa att det kvittade fullt när man hade plast matta eftersom denna är 100% tät. Och i vårt befintliga badrum här finns exakt samma lösning...

Kan någon med lite forumskunskaper kanske flytta detta ämne?

qrz skrev:
Enligt vilka regler är det inte godkänt? Kollade upp detta specifikt med firman som ska lägga plastmattan och de sa att det kvittade fullt när man hade plast matta eftersom denna är 100% tät. Och i vårt befintliga badrum här finns exakt samma lösning...

Kan någon med lite forumskunskaper kanske flytta detta ämne?
Bara något jag trott mej läsa i en skrift om vattenskador, jag har haft fel förr..:D

En lösning på frågan som ställs av trådskaparen, är att man kan göra en "ram" av masonit (3mm) och lägga runt dosan innan man monterar spånskivorna. då stämmer den totala tjockleken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.