Nu vill jag ha klart för mig en gång för alla vilka regler som gäller när man ska ha plastmatta i badrum, alla regler jag har hittat har bara varit för kakel / klinkers.

Vi har en firma som ska sätta upp alla mattor och enligt dem så spelar det ingen roll vad man har för material bakom plastmattor då dessa är 100% täta. Jag har heller inte lyckats hitta en enda regel som säger något annat. Det är ju givetvis en annan sak om man nu skulle ha kakel eller klinkers men så är alltså inte fallet.

Om det nu, tvärtemot vad firman säger, inte är godkänt med spånskivor bakom plastmatta, så undrar jag var denna regel finns, varför den finns, och när den kom till. Vi har nämligen ett annat badrum där man har valt just denna variant med 10mm spån och plastmatta och där har det givetvis inte varit några problem... Och av vad jag har läst så skulle det till och med vara bättre med spån då detta har en bättre förmåga att torka till om det värsta skulle inträffa...

10 mm spån är inte så starkt 13 är isf bättre.

qrz skrev:
Nu vill jag ha klart för mig en gång för alla vilka regler som gäller när man ska ha plastmatta i badrum, alla regler jag har hittat har bara varit för kakel / klinkers.
Vid beklädnad av plastmatta som ytskikt skall underlag av spånskiva innehålla ca 8 % fuktkvot (motsvarar ca 60 % RF vid + 20 C). Sugande underlag, t.ex. spånskiva, skall förstrykas (primas) med utspätt lim (1:4). Avstånd mellan reglar max c 600.

http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=190#vägg

10 mm spån på CC60 känns ju spontant som väldigt klent. Jag skulle ju rekommendera dubbla skivor.

Det är dessutom väldigt intressant att det kan skilja så mycket i kraven på underlag mellan plastmatta och kakel/klinker. Det stora problemet med tätskikten och kartongbelagd gips har ju varit olika former av väggenomförningar, ofta i efterhand, och då är väl knappast en plastmatta med hål i med spån som underlag något positivt..

Eller är det så att andelen badrum som görs med plastmatta numera helt enkelt är så låg, att de skadorna inte syns i statistiken?

Av Faidros länk så tolkar jag det som att det är helt ok med spånskiva, man måste bara se till att behandla den rätt.

10mm kanske känns lite klent, men å andra sidan så verkar det vara det även i vårt andra badrum och där har man aldrig tänkt på det. Det blir ju klart stabilare när det kommer en plastmatta på, märkte det när jag försökte få bort en annan spånskiva med plastmatta... Var hur tålig som helst... Men det är klart, att ska man fästa något tyngre så är det ju viktigt att man träffa reglarna...

Sen så tycker ju jag att spånskiva känns säkrare just för att det är sugande... Vid små fuktigheter så blir inte fukten stående, det har väl varit det som har varit problemet när man har fått mögelproblem med gipsväggar? Var det inte till och med så att man för inte så länge sen gick ut och sa att gips var det sämsta tänkbara?

Nu har det väl börjat komma nya gipsskivor men jämfört med de skivor som användes för något år sedan så tror jag inte att spånskivor är sämre, snarare bättre. Om någon har fakta om detta så får de gärna plocka fram den...

De regler som vi oftast ser här kommer ju från bkr. Det är en branchorganisation som organiserar plattsättare. Dvs det handlar om keramiska material. Den organisationen tar ju givetvis inte något "ansvar" för hur man sätter upp plastmattor (såvida de inte skall ingå i fuktspärren under keramiskt material).

Dvs skillnaderna beror troligen mer på organiatoriska frågor än teknisk fakta.

Om man funderar lite över varför kraven (kanske) ser ut som de gör för respektive material. Så tror jag att skälet till lindrigare krav på underlaget vid mattsättning är att själva mattan är säkrare som undrrlag. Ingen kan sätta "för lite" matta. MEd rollade tätskikt så finns altlid risken att en plattsättare slarvar medvetet eller omedvetet och sätter för tunt skikt. Mattans känsliga punkter är ju skarvarna och genomföringar. Här är skillnaden att om en matta släpper i skarven så kan man ganska omgående se detta, framfröallt när det blivit en begynnande fuktskada under. På samma sätt är en genomföring reltivt enkel att inspektera. Vid keramisak material så kan det stå och läcka in vatten i golv eller vägg ganska länge innan skadan blir så allvarlig att plattorna börjar släppa när skivorna under sväller osv.

Att man sedan sett badrum med mattor som uppenbarligen släppte i skarvarna redan för 10-20 år sedan, och ändå används dagligen är ju en annan femma. var i en fjällstuga i dalarna för några år sedan där hela badrummet luktade, inte mögel utan en sötaktig lukt som jag tror är röta snarare än mögel. Golvet kändes svampaktigt att gå på och hade sjunkit runt golvbrunnen så att brunnen satt ca 15mm högre än golvet i övrigt. Allt i murriga 70 tals färger. och våtrumsmattan flaxade fritt i skarvarna.

Samma problem här. Det blir garanterat inget spån eller gips när vi bygger om badrummet.

Så när du bygger om så blir det våtrumsskivor eller vad skulle du välja? Och sätter man i så fall endast detta eller kanske någon annan typ av skiva bakom?

Den stora skillnaden mellan matta resp klinker är ju att på mattan rinner vattnet av och sen är den torr. Bakom klinkern råder ju nästan alltid 100% fuktighet och då blir minsta fel på tätheten väldigt avgörande.

qrz skrev:
Så när du bygger om så blir det våtrumsskivor eller vad skulle du välja? Och sätter man i så fall endast detta eller kanske någon annan typ av skiva bakom?
Jag tror att det blir OSB bakom. Har dock anlitat en byggare för badrummet eftersom det är så kritiskt och jag vill ha garanti. Resten av huset gör jag huvudsakligen själv.

Mikael_L
qrs ville väl antagligen få ett 100% säkert svar, och det får du tyvärr inte från mig heller ...:o

Anledningen till att träbaserade skivor ej är godkända bakom kakel/klinker är att tätskikten inte är 100% diffusionstäta samt att i kaklets fix och fog står det hela tiden kvar fukt (eller iaf så pass lång tid att det alltid är fuktigt bakom kaklet i duschhörnan).

Plastmatta har inte någon av dessa nackdelar.

Som hempularen skriver, de flesta regler som "alla" kan och rapar ur sig är BKR's, vilket inte gäller nu när vi snackar matta.

Jag tror att spånskiva är godkänt bakom.
Personligen skulle jag vara misstänksam mot 10 mm spånskiva + cc60 reglar. Det är inte kritiskt på samma vis som med kakel, då fogarna spricker om det rör sig ens väldigt lite. Men vevar man runt lite med någon kroppsdel kan man nästan råka slå ett hål i spånskivan.

Men jag är alltså inte 100% säker på detta.
Finns det inte någon som kan alla regler kring mattläggning här ??? :rolleyes:

Hade tänkt mig cc30 på reglingen... Och jag har mycket svårt att tro att du får igenom en kroppsdel... Jag fick inte igenom hammaren genom de gamla...

De gamla hade alltså plastmatta på är väl bäst att tillägga... Utan plastmatta så går det nog rätt lätt...

P
Mikael_L skrev:
Anledningen till att träbaserade skivor ej är godkända bakom kakel/klinker är att tätskikten inte är 100% diffusionstäta samt att i kaklets fix och fog står det hela tiden kvar fukt (eller iaf så pass lång tid att det alltid är fuktigt bakom kaklet i duschhörnan).

Plastmatta har inte någon av dessa nackdelar.
En genomsnittlig väggmatta har ett ånggenomgångsmotstånd på ca 1700000 s/m, och t.ex. Maxits Z-Line duk har ett ånggenomgångsmotstånd på ca 2000000 s/m.

Golvmattorna är däremot tätare med sitt ånggenomgångsmotstånd på ca 4000000 s/m.

Har precis låtit lägga matta mot 10mm väggspån i badrummet. Blir skitsnyggt och snortätt (skarvlös matta, horisontell läggning).

Och den som slår näven genom 10mm spån måste vara en karateklant. 10mm spån är mycket starkare mot slag än 13+13 mm gips. Dessutom tar skruvar direkt vilket gör att upphängadet av allt smått o gott (handdukshängare, dasspapperhållare mm) är en fröjd.

Däremot flexar väggen lite (cc 600) men det kvittar mig fullständigt. Vi har samma väggkonstruktion i hela kåken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.