Byggahus.se
Är det tillåtet att parallellkoppla två rörelsedetektorer för täcka upp två sidor av huset? Det är tänkt att de ska tända samma lampor.
Alternativet är väl att köra likström lågvolts detektorer och låta dessa styra ett 230v relä.

Andreas
 
Om dom ligger på samma säkring är det inte nått bekymmer
 
Perfekt!
Tackar för snabbt svar!
 
Jag är inte helt säker på att det går bra att parallellkoppla 2st. Det är inte olagligt på något sätt, men jag vet inte om alla klarar av att parallellkopplas.
 
Vanligtvis sitter det ett relä i rörelsevakten så om bägge är till på samma gång får det samma effekt som om man har två parallella brytare dvs det lyser så länge som nån av rörelsevakterna är till. Jag har i dagarna ersatt ett större antal tryckknappar i ett trapphus med rörelsevakter och det fungerar perfekt.
 
Om detektorerna består av ett mekaniskt relä (det brukar väl klicka om dem) så bör de väl inte kunna ta skada. Risken som kan uppstå är väl om en kabel av någon anledning har spänningsfall, isåfall uppstår det ju en potenialskillnad som ska utjämnas när båda detektorerna sluter.

Risken är att jag är helt ute cyklar här...
 
du kan inte få nån potensialskillnad mellan detektorerna då det handlar om samma fas och grupp, "baksidan" på reläna är ju i hopkopplade. Du kan lita på mig åtminstonne om du inte har hittat nån udda deckare.
 
Tack. Raka besked. Precis vad jag ville ha!
 
Ja då går det bra. Jag funderade bara på om det fanns någon form av elektroniska rörelsedetektorer, men troligtvis så är det då säkert som elmont säger att det bara är ett relä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.