Byggahus.se
Fick syns på en central igår där de hade lagt i 4 jordtrådar i en torix för att sedan ansluta dem i jordskenan. Varför de var gjort så här vet jag inte men jag kan tänka mig att det var bara för att de inte fanns några lediga plintar på skenan. Min fråga är om det är tillåtet att göra så här? Jag skulle bli mycket förvånad om det är tillåtet men jag menar mer om det är en allvarlig felkoppling? Jag kanske ska tilläga att alla ledar var av 1,5 mm2, även den från torix till skenan.

Ha det gott i det fina vädret!

Det är väl högst sannolikt att det aldrig blir kortslutning mot skyddsjord samtidigt på två ställen så då räcker 1,5 mm2 mellan Torix och skenan.

Beroende på hur skenan ser ut så skulle jag nog hellre lagt 2 tråd per skruv istället. Jag tycker det skulle blivit mindre fel än en Torixkoppling.

Naturligtvis borde centralen varit kompletterad med ytterligare en skena men då hade elektrikern måsta åkt och skaffat en sådan skena och då kostar det och då klagar kunden. Det kanske inte finns skena till denna central eller att det inte ryms.

Prototypen

Riktigt, det är INTE tillåtet. Varje jord och nolledare skall anslutas direkt till sin egen skruv i centralen. Den enda ledare som får förläggas till samma skruv är i förekommande fall biledaren som får anslutas till samma skruv som skyddsjorden i respektive gruppledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.