7 251 läst · 31 svar
7k läst
31 svar
dimension på nollskenan i centralen?
Sida 1 av 3
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Har för mig att det varit uppe här förut och att man inte får det.
En fara med att ha 2 i samma koppling (utöver att det kan bli dålig kontakt = brandrisk), är att du då vid arbete i centralen riskerar att lossa en nolla vars säkring inte är avslagen (du lossar dem ju då 2 och 2. Det kan bli farligt. På samma sätt så antar jag att du då även har för få jordanslutningar? Där är det väl ännu mera förbjudet att riskera att bryta "fel" jordförbindelse.
En fara med att ha 2 i samma koppling (utöver att det kan bli dålig kontakt = brandrisk), är att du då vid arbete i centralen riskerar att lossa en nolla vars säkring inte är avslagen (du lossar dem ju då 2 och 2. Det kan bli farligt. På samma sätt så antar jag att du då även har för få jordanslutningar? Där är det väl ännu mera förbjudet att riskera att bryta "fel" jordförbindelse.
Jepp det stämmer, där är lika lite jordanslutnigar.hempularen skrev:Har för mig att det varit uppe här förut och att man inte får det.
Det är väl det som är problemet med biltemas centraler det finns väl knappast "tillbehör" till centralen så man får dubbla rader jord/nolla.
Det får nog bli att köpa en ny central, sista gången jag handlar på biltema "hmmm?" ( har jag sagt så många gånger nu ändå så är man där igen.....)
Det går normalt att utöka antalet anslutningar genom att komplettera med extra skenor. Märk dock att det är viktigt att dessa kopplas samman på rätt sätt dvs med rätt sorts kabel/bygel och area.
Elcentraler är nånting man definitivt inte ska ge sig på om man inte har full kännedom om hur det ska utföras. Det är inte precis som att byta en strömbrytare.
Elcentraler är nånting man definitivt inte ska ge sig på om man inte har full kännedom om hur det ska utföras. Det är inte precis som att byta en strömbrytare.
Spontant låter det bedrövligt att det inte finns minst lika många anslutingar på nollan och jord som det finns plats med säkringar. Iofs så använder man ju inte alla platser till enfas säkringar och då behövs det ju färre men det vet de ju inte om de tillverkar tomma centraler.
Full koll har jag det var därför jag blev konfudersam om min central, men jag tog för givet att det skulle finnas tillräckligt med jord/noll anslutningar i en 24 moduls central men tydligen inte från biltema.pefo skrev:Det går normalt att utöka antalet anslutningar genom att komplettera med extra skenor. Märk dock att det är viktigt att dessa kopplas samman på rätt sätt dvs med rätt sorts kabel/bygel och area.
Det brukar inte vara fullt bestyckat för 'worst case'. Kan tyckas snålt men i normalfallet anser man väl att det inte behövs då det alltid skall finnas plats för utökningar i en el-central. Och då får man ju sälja lite extradelar när den dagen kommer...dave_R skrev:
och i det här fallet är extradelen en till central...
Jag är svag för en metallkapslad central, så jag skulle fundera på dessa från expressel.
Expressel-erbjudande-plåtcentral
Expressel-erbjudande-plåtcentral