24 855 läst · 44 svar
25k läst
44 svar
Rör och doser i yttervägg (träregel)
Sida 1 av 3
Hej!
Hur brukar ni lösa placering av rör och doser kontra isolering och ångspärr i ytterväggar? I tak brukar man ju dra elen i glesen alltså under isolering och ångspärr men i väggar så sätts ju ofta doser och rör innan man isolerar och sätter ångspärr?!?!
1. Var förlägger man lämpligast elrören i följande isolerad väggtyp: panel-liggande 45-stående 120-ångspärr-råspont-gips.(doserna fästa i stående 120)
2. Hur isolerar man tex en 120-regel om man har massa rör och doser mitt i regeln?
3. Vilka doser rekommendera ni när man använder råspont och gips (35mm)
4. Vilka takdoser rekommenderar ni när man använder råspont som gles (22mm)
Hur brukar ni lösa placering av rör och doser kontra isolering och ångspärr i ytterväggar? I tak brukar man ju dra elen i glesen alltså under isolering och ångspärr men i väggar så sätts ju ofta doser och rör innan man isolerar och sätter ångspärr?!?!
1. Var förlägger man lämpligast elrören i följande isolerad väggtyp: panel-liggande 45-stående 120-ångspärr-råspont-gips.(doserna fästa i stående 120)
2. Hur isolerar man tex en 120-regel om man har massa rör och doser mitt i regeln?
3. Vilka doser rekommendera ni när man använder råspont och gips (35mm)
4. Vilka takdoser rekommenderar ni när man använder råspont som gles (22mm)
1:an och 2:an kan jag svara på efter diskussion med min eletriker.Bav skrev:Hej!
Hur brukar ni lösa placering av rör och doser kontra isolering och ångspärr i ytterväggar? I tak brukar man ju dra elen i glesen alltså under isolering och ångspärr men i väggar så sätts ju ofta doser och rör innan man isolerar och sätter ångspärr?!?!
1. Var förlägger man lämpligast elrören i följande isolerad väggtyp: panel-liggande 45-stående 120-ångspärr-råspont-gips.(doserna fästa i stående 120)
2. Hur isolerar man tex en 120-regel om man har massa rör och doser mitt i regeln?
3. Vilka doser rekommendera ni när man använder råspont och gips (35mm)
4. Vilka takdoser rekommenderar ni när man använder råspont som gles (22mm)
Du får inte lägga VP rören så de är isolerad. VP rören måste ligga direkt bakom invändig skiva med isoleringen bakom för att kunna kylas om de belastas hårt. I isolering får de enbart vara vid genomgångar.
Belastar man hårt starx under att säkringen går kan det bli över 70 grader i rören.
Du får inte heller lägga rören så det finns risk för kondensering.
3.an finns det väl ingen anledning till att använda 22 mm råspont i vägg utan där räcker det väl med 16 mm och vanliga dubbelgips dosor.
1 och 2. Jaha så man får inte lägga elrör i isolering? Hur gör man då med isoleringen om elektrikern har borrat igenom rören mitt i 120-regeln? Man vill ju isolera så nogrannt som möjligt. (borde även vara mindre risk för genomspikning om rören ligger en bit in i väggen)
3. (Jag har redan köpt 22 mm råspont)
3. (Jag har redan köpt 22 mm råspont)
Haha, ja det var nog här jag såg den "extra 45:an" men som sagt så känns detta inte som ett alternativ för mig eftersom då bygger väggen onödigt mycket. I ditt fall så kommer rören i ytterväggarna innanför ångspärren men i mitt fall så kommer ångspärren utanför rören. Spelar det någon roll?
Undrar även vilken tjocklek du har på gles, det verkar ju som att du får rätt höjd på takdoserna om man monterar en bräda på ovansida gles samt att klammrar till rören också får plats.
Undrar även vilken tjocklek du har på gles, det verkar ju som att du får rätt höjd på takdoserna om man monterar en bräda på ovansida gles samt att klammrar till rören också får plats.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 801 inlägg
[quote author=Bav link=1167000817/0#5 date=1167155410]. I ditt fall så kommer rören i ytterväggarna innanför ångspärren men i mitt fall så kommer ångspärren utanför rören. Spelar det någon roll?
Det är väl så enkelt att du har för grova stolpar från början. Det är enkelt att sätta upp ångspärren och få den hel hela vägen och sedan sala på en 45:a för att rymma eldragningen.
Att ta hål i ångspärren för varje dosa och försöka få det tätt...........
Prototypen
Det är väl så enkelt att du har för grova stolpar från början. Det är enkelt att sätta upp ångspärren och få den hel hela vägen och sedan sala på en 45:a för att rymma eldragningen.
Att ta hål i ångspärren för varje dosa och försöka få det tätt...........
Prototypen
Glöm bort vad som står i rutan ovan, det är rent svammel!Linnex skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 801 inlägg
Håller med SawSaw, så snålt får det inte vara att ledningen blir (för)varm inne i isoleringen. som värmekabel i vägtrummor kör jag 30A genom 1,5 FK och då blir de lite jumma, kanske lite sladdriga men det är 3 ggr överlast, konstant.
Prototypen
Prototypen
Jo, det är helt OK. Det är konstruerat precis så i massor med hus.Bav skrev:
När du gör på det viset så ska du bara vara så noggrann som möjligt med att tejpa plasten så tätt som möjligt runt dosor och andra ställen där du punkterar filmen.
Tänk även på att försöka undvika onödiga hål i dosorna ut i väggkonstruktionen (dvs ta inte upp fler hål i dosan än du har rör till den).
När du framförallt kan få problem är om det är övertryck i huset, (t.ex. felaktigt utförd ventilation) då kommer det att bli en ständig ström av varm och fuktig luft in i väggen där det finns ev. hål i tätskiktet. Denna fukt kondenserar sen i väggen under den kalla årstiden och med tiden kan du få fuktskador.
Kolla även:
http://www.tenico.nu/tips12.htm
http://www.tenico.nu/tips12.htm
Informationen fick jag från bekant som närmar sig slutet av fyra års skolbänk. Bla har han läst ett halvår i Hässleholm där de enbart hade ett mål med den perioden och det var att det inte fick brinna.sawsaw skrev:
Jag har själv ingen erfarenhet eller kunskap men han sa att de mätte ut temperaturer på över 70 grader i VP-rör vid maxbelastning.
Eletrikern som ansvarar för mitt bygge har gett mig bestämda direktiv ang hur jag skall dra VP rören och ett av de var att de enbart får ligga i isolering vid genomgångar pga av temperaturrisk och dess behov av kylning.
De två har aldrig träffats.