Byggahus.se
Köpte en billig 3-fas motor på chansning för några dar sen, den var 2850rpm och det är precis en sån jag letat, och 1hk är ganska passligt för det jag tänkt göra med den.

Jag har inte startat den för jag har inte vågat och inte haft tid. Jag kopplade in den idag för testning och mätte med multimeter mellan kablarna så att alla faser går dit dom ska och då märke jag att när jag höll mot en fas så reagerade det på två av kontakterna i motorn istället för bara en.

Men det var väl OK egentligen för dom är ju alla ihopkopplade på andra sidan då motorn är i stjärnkonfiguration. Förstås det tänkte jag inte på just då, det som är konstigt är att det bara gav utslag på två av 3 uttag. Borde ju ha gett utslag på alla tre eller?

Så då tog jag bort blecken som kopplar ihop den för stjärna och testade med multimetern (har ingen megger tyvärr, och inte blir det nån) och jag fick utslag mellan V2-V1, U2-U1 men inte W2-W1, där händer ingenting. Så något fel på den lidningen kanske? Eller är problemet att jag kör med multimeter?

16442288275_91b10c29f8_b.jpg

16416314786_0ca57fd227_b.jpg

Rotorn ser inte bra ut:
16416315696_d24d16e9fb_b.jpg

Vad tror ni? Rotorn ser värst ut och den där ena brickan är ju lös, vet inte vad dom gjort där.
 
Nej en megger skulle inte göra ngn skillnad på den mätningen. Du har ett avbrott i en lindning. Med brasklappen att jag har väldigt dålig koll på elmotorer.

Rotorn ser ju nästan ut att ha slitits mot statorn, glapp i lagren?

En megger skulle kunna avslöja ev. isolationsfel mot jord.
 
Redigerat:
Den motorn är tyvärr helt slut.
 
Ja det ser ut som det är ett avbrott i en lindning, ingen fix för det antar jag än att linda om?

P.S. Jag satte ihop den och testade ändå, den gick, men riktigt sakta och som den inte skulle orka. Det är väl typiskt för felet ifråga.
 
Redigerat:
Ja har du avbrott i en lindning så går motorn men har inget ork.
 
Kan det vare en av balanseringsbrickorna på rotorn som suttit löst och sedan skrapat i statorlindningen?
Och orsakat en skada på lindningen med ljusbåge som följd, svårt att se men det ser lite sotigt ut.

Omlindning på standardmotorer av den storleken lönar sej inte. är det en specialmotor med kostiga fästflänsar eller dyligt då kan det vara lönsamt.
Omlindning är ett hantverk som tar tid.

Ett tipps är att vid uppmätning av en motor är att ta bort kopplingsblecken. och yttre kablage
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.