Byggahus.se
Nån som vet och kan länka till en skyddskåpa som passar detta oskyddade uttag? Den nu borttagna orginalkåpan används ej och tar för mycket djupledsyta bakom soffan.


20141218_140338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Du kan inte ta bort kabeln från matande ände och ta bort uttaget helt och hållet?
 
Antingen tar du bort uttaget eller så ber du en elektriker göra uttaget infällt (om det är gipsvägg så är det lätt som en plät)

Det finns ingen kåpa som är mindre i "djupled" för då hade det brytit mot standarder.
 
Redigerat:
Det går ju att ersätta uttaget med en liten kopplingsdosa men någon vidare snygg lösning är det knappast. Bäst är nog att, som redan sagts, koppla ur kabeln i matande ända och plocka bort alltihop.
 
Eftersom den är spikad på väggen skulle det enkelt gå att flytta uttaget åt vänster.
 
Tack för svar. Thomas33 slog huvet på spiken! Missade jag totalt (utmattad efter ommöblering haha!). Jag ska höra med hyresvärden om det går flytta hela dosan. Idiotisk placering mitten av väggen. Nu ska jag ha en 330cm magnumsoffa ståendes mot den väggen så då är det uttaget ivägen.
 
  • Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
Kincop skrev:
Nu ska jag ha en 330cm magnumsoffa ståendes mot den väggen så då är det uttaget ivägen.
Har du kollat att det verkligen är ett problem? Många soffor har en "sluttande" baksida så att även om överkanten är "kloss mot väggen" så kan det finnas luft mellan väggen och ryggstödet längre ner. Uttaget blir naturligtvis opraktiskt att komma åt men inte värre än om du tar bort det.
 
Lägg ikull utaget åt höger så det ligger mot golv sockeln.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Ligga löst på golvet är inte godkänt av flera skäl! Det största problemet om det ligger löst är att det inte finns någon dragavlastning på kabeln.
 
Tror att han syftade på att skruva fast det på väggen men att ha det närmast golvlisten. En del soffor har lite dö utrymme där för att gå fritt från golvlister mm.
 
Aaa stämmer nog nu när jag läser inlägget igen.
 
Y
Den ojordade kåpan är lika hög som jordade, samt det är emot lag att blanda ojordat, jordat, iaf om uttaget hade varit av ojordad modell och man satt jordat lock.

Jag lossade ett sådant uttan och lade ner den ovanpå/för golvlisten för att kunna ha en hallmöbel.

Behöver inte vara gipsvägg för att klamrarna är spikade, jag har lyckats slå i tunna klammerspik i hårda väggar.
Uttaget på bild sitter med skruv och kan då även vara plugg på baksidan i hård vägg. Det får trådskaparen avgöra vad för slags vägg det är genom att knacka på den.

Annars kan man ju lossa uttag och sladd och korta sladden, sätta uttaget någon halvmeter tidigare än nuvarande plats.

Uttaget, är av nyare sort från Eljo med snabbkopplingar. Finns en vit plastflirp du kan trycka på och sen rycka lite i kablarna så ska dom släppa. Sen bara trycka i dom igen men gör lite ryckande så den verkligen nupit fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.