Byggahus.se
Har tyvärr bara en vanlig apparatdosa i väggen bakom spisen/hällen.
Jag vill nu montera en perilex för den nya hällen, vilket inte får plats i dosan.
Så därför tänkte jag montera ett utanpåliggande perilexuttag.
Men - hur gör man mellan dosan där det finns trefas 5 ledare FK 2,5mm2 och perilexuttaget?
Hällen använder som jag kan förstå två faser och nolla + skyddsjord, dvs fyra ledare, men man bör väl dra ut alla tre faserna till perilexuttaget för att minimera missförstånd i framtiden?
Funderade på om man kan använda en utanpåliggande anslutningsdosa för tvättmaskin med inbyggd plint, som passar perfekt ovanpå apparatdosan, sedan en kabel 5x2,5 någon dm fram till perilexuttaget.
T.ex. en sådan här:


Men ett problem är då att det är max 3x2,5mm2 eller 5x1,5mm2 enligt specen och jag vill ju ansluta alla fem 2,5mm2.
Funkar det ändå, eller hur gör man?
(tänker låta min elektriker som jag inte får tag på nu att göra jobbet men vill förbereda :)
 
  • Jula anslutnigsdosa Gelia_400432-jpg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • index.jpg
Då meddelar du det till din elektriker så tar han med sig aktuellt perilexuttag med förhöjningsram som han då sätter direkt utanpå apparatdosan.
 
Tänkte bara få konkret info om vad som är tillåtet eller inte.
Och tanken med en kabel var också att flytta uttaget så att inte hamnar alldeles bakom en låda i hurtsen. Med förhöjningsram flyttas väl inte uttaget så mycket i sidled?
Dessutom vill jag förbereda väggen bakom hurtsen så att det finns något att fästa elprylarna i. Annars kan jag inte fortsätta med installationen av köket förrän min elektriker varit här, som jag inte vet när det kan bli pga semestertider.
Angående anslutningsdosan och begränsningen av max 2,5mm2, så tror jag själv att det beror på kabeldimension och täthet av dosan. Den täta genomföringen klarar kabel av max 3x2,5mm2. Plinten inuti klarar 5,2,5mm2.
Om man tar bort gummigenomföringen så kanske kabeln får plats men dosan håller inte längre IP-klass. Men i en spishurts behöver väl det ändå inte vara IP-klassat.
 
Ip 20 räcker normalt i ett kök. 5g2,5 mm2 kan inte dragavlastas i dosan p.g.a tjockleken. Dragavlastning är inte nödvändig om kabeln är en fastklammrad ekk.

Det finns även vanliga utatnpåliggande ip54 dosor som fungerar i dit fall.

Finns det någon infälld dosa bakom ??

Om det är en skarv mellan fk och fastmonterad ekk, då kan man även skarva med wago 222 i kopplingsdosan om det får plats
 
Redigerat:
Det behöver väl int ens sättas en kopplingsdosa. Antingen monterar du det utanpåliggande perilexuttaget ovanpå den infällda apparatdosan. Jag antar att det är just en apparatdosa? Spisdosor har annars samma storlek som infällda kopplingsdosor.

Eller så kan du koppla med ex. wago222 i dosan och sätta ett doslock med kabelutsläpp över, kabeln klamras på väggen till perilexuttaget. Eftersom jag antar att dosan sitter på låg höjd så skall locket vara monterat med skruvar.
 
Det framgår inte tydligt om ts har en inbyggd spisdosa eller bara ett rörutlopp. Därav mitt allmänt hållna svar.
 
Tyckte jag beskrev tydligt :)
Det är en vanlig infälld apparatdosa till vilken det går 5st FK2,5. Väggen är påbyggd så dosan hamnar ca 40mm innanför den nya gipsväggen. Så jag tänkte först bygga på med distansringar.
Eftersom jag vill flytta perilexen ett par dm bort ifrån apparatdosan, tänkte jag sätta dit;
1. antingen en kopplingsdosa som passar c/c-måttet för fästskruvarna på en infälld apparatdosa (de flesta utanpåliggande kopplingsdosor verkar bara ha fästhål som passar för c/c-måtten på infällda kopplingsdosor),
2. eller ett täcklock med kabelutgång och istället skarva med klämmor inuti apparatdosan.

För alt 1 tänkte jag att en anslutningsdosa för TM skulle funka fint, eftersom den passar med skruv c/c på apparatdosan och har en inbyggd plint. Frågan är då hur man ska tolka max 3x 3,5mm2? Jag tror då på att det gäller för att IP klass ska gälla och vad den inbyggda dragavlastningen klarar. Jag tänkte då för att få plats med kabeln, skippa både tätningen och dragavlastyningen i anslutningsdosan och bara använda den som en otät kopplingsdosa.
Tänkte isåfall sätta den med kabelutgången uppåt och sätta perilexen ca 2-3dm ovanför så uttaget hamnar i mellanrummet mellan översta lådan och den under. Kabeln mellan (5-led EKK) fäster jag med skruvclips i bakväggen på 60cm hällskåpet (skruvarna går också in i gipsväggen bakom).
Skulle det vara ok?

För alt 2; finns det täcklock för apparatdosa med kabelutgång för EKK med 5x2,5? Jag har bara sett täcklock för klenare kabel, typ "kulo". Länka gärna ett exempel.
 
Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
Det framgår inte tydligt om ts har en inbyggd spisdosa eller bara ett rörutlopp. Därav mitt allmänt hållna svar.
I allra första meningen står det klart och tydligt att TS har en apparatdosa.
 
Försök att få tag på din elektriker igen innan du gör nått som han blir missnöjd med. Han har helt säkert en klar bild av vad och hur det ska göras. Att sitta och gissa på ett forum kan skapa mer problem än det löser, det finns ju många olika lösningar och bara den som ska göra jobbet vet ju hur h*n vill ha det.
Det vore ju skillnad om du själv skulle fixa allt, då skulle kanske alla tips vara värdefulla.
 
Tycker ditt alt 2 låter bra. Det går att karva lite i ett doslock så att en 5G2.5 kan dras ut. Tänk bara på om det finns risk för att matfett rinner ned och in i dosan. Är det något oklart som jag missat? Att du inte alls har ngn elektriker utan tänker göra jobbet själv?
 
Menar du ett helt vanligt tunt lock eller ett lock med näsa, eller tänker du på någon tjockare typ?
Bild/länk?

Att det skulle kunna rinna matfett inuti skåpet verkar nog ganska osannolikt eftersom det är en hel bänk med infälld häll. Under hällkanten så är det ju en packning.
Jag ska kontakta elektrikern efter semestrarna, men kan ju göra jobbet så gott som själv om jag vet hur man får göra (utbildad/jobbar inom el/elektronik men saknar behörighet).
Vi har tidigare också kört den modellen att jag gör en del jobb själv som han sedan färdigställer. Brukar då konsultera med honom under vägen, vilket är svårt nu under sem.
Tänkte greja väggen bakom så det finns något att skruva i på rätt ställen innan jag ställer dit bänkskåpet, så innan jag vet vad jag kan använda för prylar står projektet stilla.

Faktum är att det var elektrikern som fixade dit apparatdosan, när det borde ha varit en spisdosa... :|
Men å andra sidan så hade jag velat flytta uttaget ändå.
 
Ta ett vanligt lock och gör ett urtag i kanten bara, så kan du skarva med klämmor som Wago e.dyl och slipper kludda med en halvdålig plint, packningar som får kastas, dragavlastning utan funktion osv.. Vill du vara riktigt ful borrar du snett in genom dosväggen så du kommer in under ringen på dosan (en ganska vanlig lösning, men pätimetrar kan klaga, dock bara av principiella skäl).
 
Det löste sig!
Fick tag på elektrikern som föreslog att jag skulle skippa Perilexuttaget och montera hällen fast i en annan typ av anslutningsdosa som han hade med sig. Den har dubbla fasta plintskruvar för varje ledare. Och visst...varför ska man ha hällen i stickpropp? Den går ju ändå att ta bort om man vill, annars sitter den ju där så länge den funkar :)

Tack för all input!
 
En orsak kan vara ifall man vill plugga ur hällen vid åska. Moderna hällar har ju touchkontroller och är "alltid på". Att bryta säkringen är dock nästan lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.