Jag avser att bygga en friggebod i ena hörnet av vår villatomt. Troligen kommer inte detta ske förrän nästa år. Dock tänkte jag redan nu i år gräva ur och sätta plintar. Tänkte i samband med detta förbereda för el till boden.

Elen till friggeboden kommer driva belysning (lysrör) samt ett par uttag varav ett på utsidan av boden. Uttagen kommer främst användas till att köra diverse maskiner, kap/ger såg, grästrimmer elmotorsåg och liknande. Eventuellt kommer jag isolera boden och således driva ett direktverkande el-element för lite underhållsvärme (säg 700-1000W). Jag avser gräva ner markrör från friggeboden genom trädgården (gräsmatta) vidare in under altanen och vidare in under huset (öppen plintgrund) för att där inne gå upp ur mark och klamra kabel på undersida trossbotten. Precis vid elcentralen går jag rakt upp genom trossbotten och sen upp på vägg till elcentralen.
Uppskattningsvis kommer kabellängden från centralen till friggeboden vara ca 30 meter. Jag har porslinssäkringscentral med (dubbla, sektionerade) JFB på allt.

Räcker det att dra en (exempelvis) N1XV 3G2,5 för att kunna avsäkra 16A eller är avståndet för långt? Jag klarar troligen allt med 10A också, men det skulle vara trevligt med 16A för att kunna köra t.ex sänksåg och dammsugare samtidigt (det går nog bra med 10A även där, åtminstonde kortare stunder). 3-fas med egen undercentral känns väldigt mycket overkill, eller?

Är det tillåtet/lämpligt att klamra kabeln på undersida trossbotten som den är eller behöver jag använda stålskyddsrör? Har inte sett några spår av gnagare och det är ca 1,5meter från mark till undersida trossbotten. Gissar dock att jag behöver något skyddsrör från marken upp till undersida trossbotten?

Avser att göra allt elarbete själv utom just inkopplingen i centralen som en elektriker får göra.

Vore det inte smidigast att dra ett kabelskyddsrör hela vägen från elcentralen till friggan? Då kan du snabbt och enkelt dra i de kablar du behöver och även senare komplettera upp med mer kablage.

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara något problem med längden. Du kan ju köpa en 30 meters kabelvinda med 3x2,5mm.

Följer tråden med stort intresse, kommer utföra snudd på lika i sommar, dock inte 30 meter. Samt att jag tänkte dra kabelskyddsrör hela vägen till under centralen. Där kommer jag (elektrikern) att sätta en kopplingsdosa för att sen gå vidare till centralen.
Anledning till kopplingsdosa är så att jag vid behov kan komplettera med uttag i grunden. Tex för avfuktare om det skulle behövas längre fram.

Eller så drar du ner ett separat VP-rör till grunden så att du kan sätta avfuktaren på en egen säkring om behovet uppstår, det borde vara enklare och billigare.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag skulle nog ha dragit ut en femledare när jag ändå håller på.
I det stora hela är det ju ingen jättekostnad vi pratar om, och om dagen då du vill ha trefas kommer så kommer du att gräma dig för att du snålade in på kabeln.

Det går inte att säga generellt om X meter Y mm² fungerar med en Z A säkring.

Dels ska belastningen bedömas. 16 A enfas ger 3.7 kW vilket kanske räcker i detta fall, men det är synd att belasta en enskild fas så mycket. En trefaskabel ger betydligt större möjligheter. Det behövs ingen central i friggan för det så länge som det bara är enfasuttag, utan det räcker med en kopplingsdosa.

Dels har vi det omnämnda utlösningsvillkoret - att säkringen löser tillräckligt snabbt vid kortslutning. För detta behöver man veta förimpedansen. Jag kan rekommendera Eldim som finns här:
http://www.byggahus.se/forum/el/143177-program-utlosningsvillkor.html
vilken grundar sig på formlerna här:
http://www.byggahus.se/forum/el/64060-rakna-pa-utlosningsvillkor.html

Man kan där räkna lite baklänges och se vilken förimpedans som krävs. Då ser man att det kan bli problem med 30 meter 2.5 mm² kabel och en C16A dvärg. En 16 A smältsäkring räcker betydligt längre. Med en JFB kan vi nästan räkna med kilometer.

Det finns flera anledningar än att kabeln är dyrare. Jag har två lediga propphuvar i centralen, på en av dessa skulle en ny 16A grupp kunna installeras. Ska jag dit med en trefasgrupp så måste centralen byggas ut, alternativt bytas ut antar jag.

Förimpedansen är troligen väldigt låg. Det grundar jag på att jag bor i ett villaområde och närmaste transformatorstation ligger ca 100 meter bort (dock vet jag inte säkert att just jag matas från denna, men det är troligt).
Som jag skrev så är det smältsäkringar och jag har JFB.

För övrigt så kommer det nog bara vara i undantagsfall och väldigt korta stunder som jag belastar med så mycket som > 3KW.

• Gilla
Flygandemartin
  • Laddar…
vectrex skrev:
Det finns flera anledningar än att kabeln är dyrare. Jag har två lediga propphuvar i centralen, på en av dessa skulle en ny 16A grupp kunna installeras. Ska jag dit med en trefasgrupp så måste centralen byggas ut, alternativt bytas ut antar jag.

Förimpedansen är troligen väldigt låg. Det grundar jag på att jag bor i ett villaområde och närmaste transformatorstation ligger ca 100 meter bort (dock vet jag inte säkert att just jag matas från denna, men det är troligt).
Som jag skrev så är det smältsäkringar och jag har JFB.

För övrigt så kommer det nog bara vara i undantagsfall och väldigt korta stunder som jag belastar med så mycket som > 3KW.
Då kan du ju överväga en tvåfasgrupp, det är bättre än enfas i alla fall, även om tre är bäst (som Bo säger).

Din förimpedans kan du få via din nätägare och du ringer och frågar. Det kan vara lite svårt att ta sig förbi kundtjänst, men de är egentligen skyldiga att svara om du verkligen vill veta. Det är inte olagligt att dimensionera en anläggning på pappret för att se att det eventuellt går att göra, bara att faktiskt göra det, ifall någon prompt måste veta vad du vill ha uppgiften till.

Eller så kan du använda vattenkokarmetoden (sök på den på det här forumet) och relativt enkelt mäta upp den själv.

Har du kabelskyddsröret på plats är det ju inget problem att börja med 3x2,5 mm och 16A enfas och sen dra in en 5 x 2,5mm när du skaffar en brutal vedkap, en riktig högtryckstvätt eller någon annan skön trefasutrustning. Bara kablaget för trefas kostar ca 750 kr och att utöka centralen kostar nog några tusen också. Det enda du riskerar att förlora på att skjuta upp det är att få betala en extra inställelsekostnad för elektrikern.

pelpet skrev:
börja med 3x2,5 mm och 16A enfas och sen dra in en 5 x 2,5mm när du skaffar en brutal vedkap, en riktig högtryckstvätt eller någon annan skön trefasutrustning. Bara kablaget för trefas kostar ca 750 kr och att utöka centralen kostar nog några tusen också.
Eller så drar du trefaskabel direkt men väntar med centralutökning/inkoppling tills du eventuellt får behovet.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Ja det är sant, man kan ju nöja sig med att koppla in en av faserna och använda den som en enfaskabel.

Alfredo skrev:
Eller så drar du trefaskabel direkt men väntar med centralutökning/inkoppling tills du eventuellt får behovet.
Det var precis det jag menade med mitt inlägg.
Men i vanlig ordning lyckas jag bara förmedla hälften av vad jag egentligen vill ha sagt:screwy:

Krilleman
Jag gjorde exakt samma sak förra året, grävde en ränna i gräsmattan, 50m totalt.

Använde mig av "gång-järns-metoden" i gräset. Vek upp grästuvorna utan att ha bort dom helt. För att sen enkelt bara vika tillbaka hela rasket. Innan snön kom syntes ingenting av grävningen... :thumbup:

Men jag la ner PEM 25mm, (yrkesskada?) det kändes bättre med lite tjocklek på godset då den ligger så pass grunt. Och helt slät innsida är ju bara ett plus. Jag sköt i en 1-fasare hela längden. Inga som helst problem!

• Gilla
JimRoger
  • Laddar…
pelpet skrev:
Ja det är sant, man kan ju nöja sig med att koppla in en av faserna och använda den som en enfaskabel.
Eller som sagt som en "tvåfaskabel" eftersom det fanns två lediga säkringar. Det ger iaf lite bättre uppdelning och gör att man kan koppla in ett 400V element vilket minskar strömmen ytterligare. (Men man behöver helst undercentral då om man skall ha enfasiga laster också.)

vectrex skrev:
Avser att göra allt elarbete själv utom just inkopplingen i centralen som en elektriker får göra.
Hej vectrex,

Att göra elinstallationer själv och sedan överlämna inkoppling till en elektriker är inte tillåtet. Allt elinstallationsarbete ska utföras av elinstallatör eller yrkesman under överinseende av elinstallatör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.