Uttaget i fråga sitter som synes i ett litet pannrum väldigt nära golvvärmeinstallationen. Är placeringen ok enligt gällande föreskrifter? Huset är byggt 2013 img-0234l.JPG

Hoppas svaret är "Japp"

Har samma montering själv ;-)

Precis. Inga problem. Om huset är så nytt så är kanske dessutom metalldelarna PUS-skyddade, dvs ordentligt jordade*) och huset har ju dessutom JFB om det är så nytt, så ev. risker är så nära noll man rimligtvis kan komma.

Helt enligt reglerna och inga problem mao.

(* Det ser ut att vara mycket plast/PEX i bilden, svårt att se om något är metall vidare ut i plattan, huset, och då har man antagligen valt att inte PUS-skydda. Men då är det å andra sidan inte något problem.)

Redigerat:
Estetiskt kan det väl diskuteras med el-säk mässigt är det som lars_stefan_axelsson skriver inget fel.

Toppen! Ja huset är inte ens färdigbyggt än. Då kan jag sluta oroa mig för det och koncentrera mig på att oroa mig för allt annat som har med bygget att göra :)

• Gilla
AskeHolst
  • Laddar…
Tror inte att det är något problem med det (man jag är inte elektriker).

Däremot så är jag ganska säker på att rören skall vara klamrade före kopplingen. Det gäller både golvvärmerören och tappvatten. Även på denna punkt är jag dock amatör. Men kolla med reglerna i "säkert vatten" eller monteringsanvisningarna från tillverkaren.

• Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Ja, inga problem. Kan vara lite krångligt att veta hur uttagen ska monteras för att inte krocka med rören i ett pannrum när man är i stadiet och sätter dosor och drar slang. Inte ens rörmokaren brukar ju veta exakt hur denne kommer dra i det senare stadiet av bygget. :)

//Patrik

• Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.