Byggahus.se
Håller på att isolera blivande varmgarage och har ett markskyddsrör som kommer upp inuti väggen. Hur avslutar man det på ett bra sätt i väggen. Kommer inte att mer än att isolera väggarna nu så själva elinstallationen med elcentral ligger nog ett år framåt i tiden men jag vill har det förberett på ett bra sätt.

Brukar markskyddsröret dras ända upp till platsen för elcentralen? Det går ju inte att böja ett 50mm rör ut ur väggen. Finns det dosor jag inte lyckats hitta som möjliggör bra åtkomst till röret för att dra i kabel/kablar bakom centralen?
 
Eller så klamrar man bara EKKJ'n , dit den ska inomhus , utan rör. Markskyddsröret brukar man väl heller oftast inte avsluta i väggen, utan det brukar komma upp genom golvet "vid väggen" på insidan s.a.s...
 
Mitt markskyddsrör kommer i alla fall upp i väggen. Skulle inte se särskilt snyggt ut att ha det liggande utanpå den färdiga väggen.
 
Grottan skrev:
En sådan här dosa funkar bakom centralen: [länk]
Den hade jag missat. Verkar ju lösa problemet på ett snyggt sätt.

Är det tillåtet att dra ett innerrör inuti markskyddsröret så att man kan samförlägga exempelvis en telefonkabel?
 
Bele skrev:
Mitt markskyddsrör kommer i alla fall upp i väggen. Skulle inte se särskilt snyggt ut att ha det liggande utanpå den färdiga väggen.
Kapa markslangen och klamra kabel eller list.

Markrör som kommer upp i vägg har jag aldrig sett! Blir inte så kul att dra om den kabeln. ;)
Om du stör dig på en utvändig kabel kör du väl med infälld central? d^_^b
Finns färdiga 50-böjar eller gå ut med röret snett som du sen kapar jäms med väggen.
 
Bele skrev:
Är det tillåtet att dra ett innerrör inuti markskyddsröret så att man kan samförlägga exempelvis en telefonkabel?
Behövs inget extra rör. Då det ligger en mantlad kraftkabel i röret så får det finnas i stor vilka andra mantlade kablar som helst i samma rör så länge som samtliga kablar är godkända för att läggas i mark.

Sedan kan det finnas synpunkter på hur nära man bör lägga kraft- och telekabel ur störningssynvinkel.
 
jeffan skrev:
Kapa markslangen och klamra kabel eller list.

Markrör som kommer upp i vägg har jag aldrig sett! Blir inte så kul att dra om den kabeln. ;)
Om du stör dig på en utvändig kabel kör du väl med infälld central? d^_^b
Finns färdiga 50-böjar eller gå ut med röret snett som du sen kapar jäms med väggen.
Låter ju som Grottans rekommendation av bakstycke till utanpåliggande central skulle lösa problemet. Vad menar du med att det inte skulle vara så roligt att dra om? Ska ha EKKJ 4*6+6 i röret när det blir dax för installation av el. Skulle det inte fungera med det infällda bakstycket?

Kan dessvärre inte göra denna dragning nu eftersom andra arbeten ska göras där markröret ska dras fram. Idagsläget är röret ingjutet i plattan men ligger fortfarande ovan mark en del av de ca 10m det handlar om fram till huset.
 
Skärmad nätverkskabel är nog bra idé för t.ex. telefon/data om det dras ihop med elledningen.

Dra separata kablar för telefon och data ifall du skulle vilja ha både telefon och nätverk. För vissa funkar det bra att blanda, andra får problem med att spänningen för ringsignalen saboterar datakommunikationen.
 
Då ska man väl bara ansluta skärmen i ena änden.. .väl?
 
Normalt drar man bara upp slangen till ungefär där centralen ska sitta, det blir ju ändå ett ganska stort hål senare bakom centralen så då är det enkelt att dra i kabel. 1-2 böjar på ett 50mm rör är inga problem att dra kabel genom, en som puttar och en som drar bara.
 
yxis skrev:
Skärmad nätverkskabel är nog bra idé för t.ex. telefon/data om det dras ihop med elledningen.

Dra separata kablar för telefon och data ifall du skulle vilja ha både telefon och nätverk. För vissa funkar det bra att blanda, andra får problem med att spänningen för ringsignalen saboterar datakommunikationen.
Jo skärmad kabel är en bra idé. Lutar nog nu mer mot att dra larmkabel än att köra telefoni eller bredband. De senare når med all säkerhet bra via trådlös koppling. Men larmkabel kan ju tänkas lida av störningar den också kan jag tänka.
 
Danne031 skrev:
Normalt drar man bara upp slangen till ungefär där centralen ska sitta, det blir ju ändå ett ganska stort hål senare bakom centralen så då är det enkelt att dra i kabel. 1-2 böjar på ett 50mm rör är inga problem att dra kabel genom, en som puttar och en som drar bara.
Nu sitter ju min central på en inte överdrivet tjock yttervägg så jag vill unvika just tomrum, men i en innervägg vore det ju lösningen.
 
JOW skrev:
Då ska man väl bara ansluta skärmen i ena änden.. .väl?
Låter som en bra idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.