Byggahus.se
Problem.... En dimmer ELJO Renova ska in i en gammal a-dosa ( dosa utan skruvar ). Det finns ej "klämmor" vid sidan av dimmern så man kan spänna fast dimmern mot dosan och jag kan inte skruva fast den i väggen pga halvtrasiga tretexskivor.... Hur gör jag för att fästa dimmern ?

Tack o bock !
 
Jag har provat de där clipsen. För mig funkade det väldigt dåligt eftersom de gamla plåtdosorna i min lägenhet har en lite mindre diameter än en modern dosa. Skruvarna hamnar lite för tätt, de tar dessutom upp såpass mycket plats i dosan att det blir svårt att få i brytaren.
 
Extra långa skruvar som går igenom tretexskivan och in i råsponten?
 
Renova dimmrarna brukar inte behöva fästas i dom gammla plåt dosorna, brukar vara nog med besvärt att få in dom :p
 
sajjen skrev:
Jag har provat de där clipsen. För mig funkade det väldigt dåligt eftersom de gamla plåtdosorna i min lägenhet har en lite mindre diameter än en modern dosa. Skruvarna hamnar lite för tätt, de tar dessutom upp såpass mycket plats i dosan att det blir svårt att få i brytaren.
Ja, jag är inte heller så värst imponerad av dem. Har vänt och vridit på dem, men det blir ändå inte så jättebra just för att plåtdosorna har mindre diameter.

//Patrik
 
snaggletooth skrev:
Extra långa skruvar som går igenom tretexskivan och in i råsponten?
Hade varit fint om de nu inte hade varit en murstock pricis bakom dosan... :(
 
Plugga i murstocken och bli bästa vän med brandförsvaret? :p

Jag tycker att det är lite märkligt att de enkla strömbrytarna ofta har dessa klämmor medan de lyxigare apparaterna såsom dimmers o.s.v. oftare saknar klämmorna.

Visst, en gammal strömbrytare från 1940-talet kan man nog vilja byta ut för att den är sliten, men troligare orsaken till att man byter borde vara att man vill ha någon bättre funktion än en vanlig strömbrytare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.