Byggahus.se
Har köpt en jordfelsbrytare som jag tänkte få monterad. Dock kunde jag inte låta bli att prova att skruva fast en kabel 6mm flertrådig men den ville knappt inte sitta fast gick dra ur utan att behöva ta i . Ska det vara så?
 
Det ska absolut gå, gör om gör rätt. Du kanske har stoppat i fel hål? Finns ibland anslutningar för gaffelskena oxå.
 
Ja så får dit absolut inte vara. Det kan också vara så att JFBn är ett måndagsex.
 
Köpte den på jula. Rutab är märket.
 
Rutab har tyvärr både måndag, tisdag, onsdag och torsdagsex. Jag rekomenderar att man ska köpa AEG på Clas Ohlsson istället. Rutab är kända att bara hålla vid något enstaka utlösningstillfälle.
 
H-A-G-E-R. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
H-A-G-E-R. :)
Håller med Hager är favoriten men som Werner och Werner skulle sagt "det går precis lika bra med selleri men ge fan i Rutab och Malmberg". Kanske la till lite extra i det citatet men det handlar ju alltid om att läsa mellan raderna.
 
finns det inga typ kabelskor som man kan använda? eller doppa kablen i lödtenn så den blir med greppvänlig?
 
Ändhylsor kan/bör du använda, men sitter vanlig RK dåligt under hissklämman, då är inte ändhylsa lösningen...

0870800p.jpg

//Patrik
 
Lödtenn skall man under inga omständigheter använda. Problemet med Lödtenn är att det "kryper" om det utsätts för tryck. Så en ledare med lödtenn som du sätter i någon form av klämma börjar glappa efter ett tag. Det är direkt farligt.
 
För er som lovordar Hager så kan jag berätta att jag råkat ut för två exemplar av Hagers jordfelsbrytare som efter återställning inte slutit nollan.......
 
Dodger skrev:
För er som lovordar Hager så kan jag berätta att jag råkat ut för två exemplar av Hagers jordfelsbrytare som efter återställning inte slutit nollan.......

Jag har jobbat på en elfirma som köpte in mängder av rutab produkter för det låga priset. Året efter hade vi en elektriker som 50% av sin arbetstid jobbade med att byta ut döda jordfelsbrytare, centraler som brunnit och säkringar som brunnit. Det hade aldrig hänt med Hager i den omfattningen.
 
Jag köpte en aeg och prova vilken skillnad den höll kabeln på plats! Tackar för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.