Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Jun 2008
    Ålder: 29
    Län: Värmland

Köpråd megger

Har funderingar på att skaffa en megger för att använda för privat bruk. De som finns i sverige känns lite onödigt dyra när man bara gör någon enstaka koll per år, men det finns ju riktigt billiga på ebay som ser vettiga ut. Vad ska man kolla efter? Tips och råd tas gärna emot.

I skrivande stund har en säljare denna ute: http://viewitem.eim.ebay.se/Digital_...457134717/item

2.    länk #2
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Billigaste jag har hittat är E: 4210445 Elma DT 5500 .

Vi betalar 1690kr + moms för denna på Elektroskandia. Jag har själv provat den å den funkar helt ok.

Edit: Varför går det inte förminska bilder? (eller de går att förminska men dom blir ändå org. storlek)
    EL-intresserad datanörd

3.    länk #3
    PST
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Stockholm

Kjell & Company har en för 1299:- Inkl moms, ingen aning om den är bra..

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: västra götaland

Har funderingar på att skaffa en megger för att använda för privat bruk. De som finns i sverige känns lite onödigt dyra när man bara gör någon enstaka koll per år, men det finns ju riktigt billiga på ebay som ser vettiga ut. Vad ska man kolla efter? Tips och råd tas gärna emot.

I skrivande stund har en säljare denna ute: http://viewitem.eim.ebay.se/Digital_...457134717/item

Tänk på att frakt till sverige tillkommer åxå (kolla innan vad de ska ha)
    Dessutom tull,moms samt "frakt" inom sverige (100:-) om den stannar i tullen

http://viewitem.eim.ebay.se/Digital_...549564726/item
    Där har du en som de angivit fraktkostnad på å som du dessutom slipper moms & tull eftersom den finns inom EU
    Senast redigerad av tomsa1962 2010-09-09 13:13

5.    länk #5

Tull och moms vet jag vad som gäller (är tullombud).
    Flera av säljarna i Asien har frakten inbakad i priset istället för att behöva svara på alla mail om vad det kostar.
    Att jag ställde frågan är mest för att veta vad man ska kolla efter. Vilka mätområden bör man försäkra sig om att man har?
    Jag har inga bekymmer med att köpa en megger från Ebay, köper betydligt dyrare saker över nätet titt som tätt...

6.    länk #6
    Moderator Medlem: Feb 2005

En lite lustig detalj, jag googlade på fabrikatet i E-bay annonsen. Då dyker tillverkarens hemsida upp, där finns en isolationstestare med exakt samma typbeteckning, men utseendet är inte ens i närheten.

Man undrar ju om de gjort ett designbyte, men då ändrar man ju oftast på beteckningen också.

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: västra götaland

Tull och moms vet jag vad som gäller (är tullombud).
    Flera av säljarna i Asien har frakten inbakad i priset istället för att behöva svara på alla mail om vad det kostar.
    Att jag ställde frågan är mest för att veta vad man ska kolla efter. Vilka mätområden bör man försäkra sig om att man har?
    Jag har inga bekymmer med att köpa en megger från Ebay, köper betydligt dyrare saker över nätet titt som tätt...
    Ok jag menade inte att du inte skulle köpa den via ebay utan bara påpeka de ev extra kostnaderma ifall du inte räknat med dessa

Dessutom är "svenska ebay" rätt dåliga på att sätta ut fraktkostnader så att det inte står med nå´n frakt betyder inte att det är inräknat tyvärr

8.    länk #8
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Inloggad
    En lite lustig detalj, jag googlade på fabrikatet i E-bay annonsen. Då dyker tillverkarens hemsida upp, där finns en isolationstestare med exakt samma typbeteckning, men utseendet är inte ens i närheten.

Man undrar ju om de gjort ett designbyte, men då ändrar man ju oftast på beteckningen också.
    Piratkopia förmodligen.. Man kan nog inte räkna med att få så mycket seriöst för de priset.
    EL-intresserad datanörd

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Oct 2008
    Län: -

http://fluke.se/comx/show_product.as...=2&locale=sesv
    Denna är bra, upplyst display, spänningsprovning, summer, många områden att megga, "analog" (digital) skala, liten. Annars har Kyoritsu billiga analoga som funkar bra.

10.    länk #10
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008

Välj en som klarar upp till 1000V

11.    länk #11

Visst vet jag att det finns många riktigt bra saker man kan köpa, men som jag skrev i starten är jag mest ute efter något som fungerar för oss som bara gör någon enstaka mätning då och då och altså inte vill lägga tusenlappar på instrumenten. (Har bra instrument för allt annat visserligen, men meggning känns inte som något jag gör så ofta)

Rikard, 1000V säger du... något annat man behöver vara observant på?

12.    länk #12

Ok jag menade inte att du inte skulle köpa den via ebay utan bara påpeka de ev extra kostnaderma ifall du inte räknat med dessa

Dessutom är "svenska ebay" rätt dåliga på att sätta ut fraktkostnader så att det inte står med nå´n frakt betyder inte att det är inräknat tyvärr
    Tyvärr är jag allt för medveten om detta efter att en idiot tänkte ta 400 i frakt för ett enkelt vadderat brev från kina. Blev ingen affär där.
    Det finns dock alltid en länk för att komma till den ursprungliga annonsen, och oftast är den på engelska. Jag rekomenderar att man läser den innan man köper något.

13.    länk #13
    Forumgud Medlem: Sep 2004

snacka om att priserna baseras på att det är små serier...

Dum fråga: brukar meggers mäta med AC eller DC; och om det är AC är det då RMS på sinusvåg eller?

Med de där priserna så känns det som att det vore läge för en DIY-"meggertillsats" till multimetern... d.v.s. en burk som genererar 250, 500 och 1000V och har inbyggt seriemotstånd för att ge (ungefär) de kortslutningsströmmar som brukar förekommar. Anslut ihop med multimeter på milliampereområde och kör uppmätt siffra genom miniräknaren eller titta i en färdigutskriven omräkningstabell.

Visst, meggar man flera gånger i veckan året om så är nog ett par tusenlappar ett vettigt pris, men knappast för den som fritidsmeggar tre gånger om året. (För dem är nog alternativet tyvärr snarast att skita i att megga)...

14.    länk #14
    Moderator Medlem: Feb 2005

Jag TROR att en megger mäter med DC. Däremot så gäller AC vid industriell testning för klass 2 isolation. Jag är ingen expert på det, men på 80 talet var jag med och utvecklade lite prylar som testades med 3750V AC i en minut. Det var för klass 2. Nu vet jag inte om kraven kan variera beroende på vilken typ av utrustning det gäller.

Att testa med AC är avsevärt värre för en utrustning, om isolationen består av flera olika lager så kan kapacitansen mellan lagren göra att spänningen fördelar sig olika och då slår det igenom det sämsta lagret först, sedan fördelar spänningen om sig igen och nästa lager attackeras osv.

15.    länk #15
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

En megger ska mäta med DC enligt SS 436 40 00 s.303 tabell 6.A. Har också en ELMA som i inlägg #2 och den gör sitt jobb som den ska.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01