Har funderingar på att skaffa en megger för att använda för privat bruk. De som finns i sverige känns lite onödigt dyra när man bara gör någon enstaka koll per år, men det finns ju riktigt billiga på ebay som ser vettiga ut. Vad ska man kolla efter? Tips och råd tas gärna emot.
I skrivande stund har en säljare denna ute: http://viewitem.eim.ebay.se/Digital_Insulation_Tester_Meter_Megger_Megohmmeter/330457134717/item
I skrivande stund har en säljare denna ute: http://viewitem.eim.ebay.se/Digital_Insulation_Tester_Meter_Megger_Megohmmeter/330457134717/item
Billigaste jag har hittat är E: 4210445 Elma DT 5500 .
Vi betalar 1690kr + moms för denna på Elektroskandia. Jag har själv provat den å den funkar helt ok.

Edit: Varför går det inte förminska bilder? (eller de går att förminska men dom blir ändå org. storlek)
Vi betalar 1690kr + moms för denna på Elektroskandia. Jag har själv provat den å den funkar helt ok.

Edit: Varför går det inte förminska bilder? (eller de går att förminska men dom blir ändå org. storlek)
Bjurran skrev:Har funderingar på att skaffa en megger för att använda för privat bruk. De som finns i sverige känns lite onödigt dyra när man bara gör någon enstaka koll per år, men det finns ju riktigt billiga på ebay som ser vettiga ut. Vad ska man kolla efter? Tips och råd tas gärna emot.
I skrivande stund har en säljare denna ute: [länk]
Tänk på att frakt till sverige tillkommer åxå (kolla innan vad de ska ha)
Dessutom tull,moms samt "frakt" inom sverige (100
http://viewitem.eim.ebay.se/Digital...ter_Megger_Megohmmeter_1KV_/180549564726/item
Där har du en som de angivit fraktkostnad på å som du dessutom slipper moms & tull eftersom den finns inom EU
Redigerat:
Tull och moms vet jag vad som gäller (är tullombud).
Flera av säljarna i Asien har frakten inbakad i priset istället för att behöva svara på alla mail om vad det kostar.
Att jag ställde frågan är mest för att veta vad man ska kolla efter. Vilka mätområden bör man försäkra sig om att man har?
Jag har inga bekymmer med att köpa en megger från Ebay, köper betydligt dyrare saker över nätet titt som tätt...
Flera av säljarna i Asien har frakten inbakad i priset istället för att behöva svara på alla mail om vad det kostar.
Att jag ställde frågan är mest för att veta vad man ska kolla efter. Vilka mätområden bör man försäkra sig om att man har?
Jag har inga bekymmer med att köpa en megger från Ebay, köper betydligt dyrare saker över nätet titt som tätt...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
En lite lustig detalj, jag googlade på fabrikatet i E-bay annonsen. Då dyker tillverkarens hemsida upp, där finns en isolationstestare med exakt samma typbeteckning, men utseendet är inte ens i närheten.
Man undrar ju om de gjort ett designbyte, men då ändrar man ju oftast på beteckningen också.
Man undrar ju om de gjort ett designbyte, men då ändrar man ju oftast på beteckningen också.
Ok jag menade inte att du inte skulle köpa den via ebay utan bara påpeka de ev extra kostnaderma ifall du inte räknat med dessaBjurran skrev:Tull och moms vet jag vad som gäller (är tullombud).
Dessutom är "svenska ebay" rätt dåliga på att sätta ut fraktkostnader så att det inte står med nå´n frakt betyder inte att det är inräknat tyvärr
Piratkopia förmodligen.. Man kan nog inte räkna med att få så mycket seriöst för de priset.hempularen skrev:
http://fluke.se/comx/show_product.aspx?pid=35270&product=TOPINSUL&type=2&locale=sesv
Denna är bra, upplyst display, spänningsprovning, summer, många områden att megga, "analog" (digital) skala, liten. Annars har Kyoritsu billiga analoga som funkar bra.
Denna är bra, upplyst display, spänningsprovning, summer, många områden att megga, "analog" (digital) skala, liten. Annars har Kyoritsu billiga analoga som funkar bra.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Välj en som klarar upp till 1000V
Visst vet jag att det finns många riktigt bra saker man kan köpa, men som jag skrev i starten är jag mest ute efter något som fungerar för oss som bara gör någon enstaka mätning då och då och altså inte vill lägga tusenlappar på instrumenten. (Har bra instrument för allt annat visserligen, men meggning känns inte som något jag gör så ofta)
Rikard, 1000V säger du... något annat man behöver vara observant på?
Rikard, 1000V säger du... något annat man behöver vara observant på?
Tyvärr är jag allt för medveten om detta efter att en idiot tänkte ta 400 i frakt för ett enkelt vadderat brev från kina. Blev ingen affär där.tomsa1962 skrev:
Det finns dock alltid en länk för att komma till den ursprungliga annonsen, och oftast är den på engelska. Jag rekomenderar att man läser den innan man köper något.
snacka om att priserna baseras på att det är små serier...
Dum fråga: brukar meggers mäta med AC eller DC; och om det är AC är det då RMS på sinusvåg eller?
Med de där priserna så känns det som att det vore läge för en DIY-"meggertillsats" till multimetern... d.v.s. en burk som genererar 250, 500 och 1000V och har inbyggt seriemotstånd för att ge (ungefär) de kortslutningsströmmar som brukar förekommar. Anslut ihop med multimeter på milliampereområde och kör uppmätt siffra genom miniräknaren eller titta i en färdigutskriven omräkningstabell.
Visst, meggar man flera gånger i veckan året om så är nog ett par tusenlappar ett vettigt pris, men knappast för den som fritidsmeggar tre gånger om året. (För dem är nog alternativet tyvärr snarast att skita i att megga)...
Dum fråga: brukar meggers mäta med AC eller DC; och om det är AC är det då RMS på sinusvåg eller?
Med de där priserna så känns det som att det vore läge för en DIY-"meggertillsats" till multimetern... d.v.s. en burk som genererar 250, 500 och 1000V och har inbyggt seriemotstånd för att ge (ungefär) de kortslutningsströmmar som brukar förekommar. Anslut ihop med multimeter på milliampereområde och kör uppmätt siffra genom miniräknaren eller titta i en färdigutskriven omräkningstabell.
Visst, meggar man flera gånger i veckan året om så är nog ett par tusenlappar ett vettigt pris, men knappast för den som fritidsmeggar tre gånger om året. (För dem är nog alternativet tyvärr snarast att skita i att megga)...
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag TROR att en megger mäter med DC. Däremot så gäller AC vid industriell testning för klass 2 isolation. Jag är ingen expert på det, men på 80 talet var jag med och utvecklade lite prylar som testades med 3750V AC i en minut. Det var för klass 2. Nu vet jag inte om kraven kan variera beroende på vilken typ av utrustning det gäller.
Att testa med AC är avsevärt värre för en utrustning, om isolationen består av flera olika lager så kan kapacitansen mellan lagren göra att spänningen fördelar sig olika och då slår det igenom det sämsta lagret först, sedan fördelar spänningen om sig igen och nästa lager attackeras osv.
Att testa med AC är avsevärt värre för en utrustning, om isolationen består av flera olika lager så kan kapacitansen mellan lagren göra att spänningen fördelar sig olika och då slår det igenom det sämsta lagret först, sedan fördelar spänningen om sig igen och nästa lager attackeras osv.