Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-09-02, 16:34
|
|
|
Junior medlem
Medlem: dec 2009
Län: västra götaland
|
Jordfelsbrytarfundering
![]() mvh tomas |
|
2010-09-02, 16:50
|
|
|
Forumgud
Medlem: apr 2008
Län: Jönköping
Inloggad |
De flesta moderna jordfelsbrytare går att koppla i vilken riktning som helst. Men är du det minsta lilla osäker på hur du skall koppla så överlåt det till någon fackkunnig, för en felaktig jordfelsbrytarinstallation kan bli livsfarlig istället för att göra anläggningen säkrare.
Lite mer info: http://www.elsakerhetsverket.se/Glob...re_ELS_low.pdf |
|
2010-09-02, 17:19
|
|
|
Forumgud
Medlem: mar 2010
Län: Uppsala
|
Som yrkesperson så säger jag direkt att pga dom funderingar du har så ska du INTE ge dig på det jobb du nu tänkt samt att du får inte pilla i central om du inte har behörighet eller är anställd i ett företag under någon med behörighet.
|
|
2010-09-02, 17:28
|
|
|
Junior medlem
|
Jag vet att man inte får men frågan var om de gick att koppla i vilken riktning som helst eftersom det inte står någon på denna
Är väl inte så mycket att göra fel på i övrigt eftersom ledningarna går från brytaren till säkringarna & sedan ut till förbrukarna |
|
2010-09-02, 17:36
|
|
|
Forumgud
Medlem: mar 2010
Län: Uppsala
|
Det var mest det jag tänkte på, hur faserna går, över eller under spelar ingen roll för antingen funkar det eller inte men däremot felkoppling med PEN, nola och jord kan bli riktigt farligt. |
|
2010-09-02, 17:42
|
|
|
Senior medlem
Medlem: mar 2007
Län: Kalmar
|
Det är nog det faktum att du inte vet hur och varför de blåa är kopplade som de är som skapar oro här...
Hur de ska kopplas beror på om du har 4- eller 5-ledarsystem som matning till centralen. Ska du inte ha någon huvudbrytare? |
|
2010-09-02, 17:52
|
|
|
Junior medlem
|
Ok så att koppla jordfelbrytaren åt vilket håll som helst är ok men säkringarna måste vara i en rikting??
Eller menar du att skenan sitter på fel sida? Det gör den eftersom jag bara flyttade ner raden med säkringarna å inte bytte sida på skenan innan jag tog kortet eftersom jag inte visste om det gick att göra så eller inte Lite dumt av mej iofs ![]() |
|
2010-09-02, 18:11
|
|
|
Junior medlem
|
http://www.byggahus.se/forum/el/6561...rytare.html#18
Lite sökande så hittade jag fler med samma fundering Precis så ser det ju ut i mitt fall förutom huvudbrytaren då Där står att det är rätt kopplat Håller ni med om det nu åxå ? |
|
2010-09-02, 18:20
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: mar 2009
Län: BD
|
Jag har för mig att RUTAB's grejjer inte pallar att nollan kommer från andra sidan jämfört med faserna, alltså att man kopplar dem i olika riktningar genom brytaren men annars så kan man väl koppla dem som de levereras?! Tror nog att den som öppnar skåpet efter att det är kopplat begriper vilken som är inkommande oavsett om de kommer uppifrån lr nedifrån på brytaren!
![]() |
|
2010-09-02, 18:23
|
|
|
Junior medlem
|
Därför tänkte jag lösa det på detta viset Men hur menar du med att faserna & nollan kommer i olika riktningar? Alla faserna & nollan kommer ju från samma sida dvs ovansidan istället för undersidan |
|
2010-09-02, 18:26
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: mar 2009
Län: BD
|
jo men det skall inte vara något problem?! jag menade om faserna kommer nedifrån och du av nån outgrundlig anledning trycker in nollan uppifrån..
![]() En färdig central från hager lr garo brukar ha huvudbrytare vänster, kopplad från undersidan med mk6 (tror jag) till ovansidan jfb som sedan är ansluten till skenan i underkant och vidare till säkringarna.. dessa ansluts då på ovansidan! Senast redigerad av mr.Ola 2010-09-02 18:29. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|