Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2007

Inkoppling jordfelsbrytare

Hej,

Har försöke mig på att ansluta in en "färdigkopplad" central med jordfelsbrytare...

* Dom inkommande faserna har jag kopplat till huvudbrytaren.
    * Den övre nollan från jordfelsbrytaren har jag kopplat till min inkommande nolla.
    * Den undre nollan från jordfelsbrytaren är kopplar jag ihop med alla jordar från lampor, uttag etc.

Är detta korrekt, känns som jag har gjort något fel...

Mvh Jimmy
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	KS3.jpg
Visningar:	1801
Storlek:	18.7 KB
ID:	8096  

Senast redigerad av Robertsson 2007-04-26 21:17 Anledning: Glömde att bifoga bilden!

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jan 2007

Du, jag ger dig ett mycket gott råd efter detta:

- Slå ifrån huvudbrytaren och ring en elfirma.
    Senast redigerad av Billman 2007-04-26 22:04

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Gävleborg

Om du kopplat utgången från jordfelsbrytaren till alla jordningar, så kan ju jordningen brytas om jordfelsbrytaren slår ifrån=livsfarligt! Gör om snarast! Jordningen får aldrig gå genom nånting som bryter kontakten till den.

4.    länk #4

Exakt hur ska det vara då?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Norrbotten

inkommande nolla in i JFB, utgående till noll skenan. Inkommande jord dras direkt till jord skenan. Sen om du ska ha säkringar som ligger utanför JFB t.ex värmepump etc måste du dela upp nollskenan.

6.    länk #6

inkommande nolla in i JFB, utgående till noll skenan.
    Så har jag kopplat.

Inkommande jord dras direkt till jord
    Jag har ingen inkommande jord... Eller hur menar du?

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Jan 2007

Som du har kopplat är helt åt h-----e.
    Inkommande nolla/jord måste först gå till jordskenan i centralen. Därifrån en nolla till N-anslutningen på jfb'ns uppsida. Från N-anslutningen på jfb'ns undersida till nollskenan i centralen. Du måste separera noll- och jordskenan.

8.    länk #8

MAO ska jag flytta mina jordkablar till den vänstra skenan?

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004
    Län: Västernorrland

10.    länk #10

Okej, tack för hjälpen!!

11.    länk #11
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Län: Skåne

Det är sådana här frågor som får en att förstå den ibland hårda tonen i El-forumet...
    Gör man fel får man lida.

12.    länk #12

Skälvklart ska det komma en elektriker och kontrollera och koppla större delen av elen. Men jag behöver ju lite arbetsbelysning tills dess.

Får väl be om ursäkt om jag gjort er upprörda!

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Östergötland

Det är bra att du frågar och, förhoppningsvis, inser att det är potentiellt dödliga saker du hålls med. Det är en billig livförsäkring (och brandförsäkring) att låta en fackman kontrollera din installation.... Bra att du gör det.

14.    länk #14
    gnistjagares avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006

Som det ser ut på bilden så går det inte in några kablar på övre delen av huvudbrytaren. Sedan så är ju bygeln kvar mellan jord och nollskenan.
    Elbehörighet AB

15.    länk #15
    pellefants avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2004
    Län: Norrbotten

ligger inkommande fasledare på nedre vänstra skenan och därifrån går nollan in i jordfelsbrytaren? Y-kopplad nolla??????

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01