- Kan man koppla en jordfelsbrytare åt vilket håll som helst?
Jag menar:
I centralen jag köpte så var säkringar & jordfelsbrytare installerade men jag vill "vända" på placeringen så att jordefelsbrytaren sitter i översta raden och har inkommande matning från mätaren uppåt så att kablarna från mätaren räcker utan att byta ut dessa
- Varför sitter de blå nollledningarna som de gör ifrån jordfelsbrytaren? dvs en till varje plint & från resp sida av brytaren.Är tanken att man ansluter ingående jord/nolla till ena plinten och utgående till den andra?

mvh tomas
De flesta moderna jordfelsbrytare går att koppla i vilken riktning som helst. Men är du det minsta lilla osäker på hur du skall koppla så överlåt det till någon fackkunnig, för en felaktig jordfelsbrytarinstallation kan bli livsfarlig istället för att göra anläggningen säkrare.
Lite mer info:
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Jordfelsbrytare_ELS_low.pdf
Lite mer info:
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Jordfelsbrytare_ELS_low.pdf
Som yrkesperson så säger jag direkt att pga dom funderingar du har så ska du INTE ge dig på det jobb du nu tänkt samt att du får inte pilla i central om du inte har behörighet eller är anställd i ett företag under någon med behörighet.
Jag vet att man inte får men frågan var om de gick att koppla i vilken riktning som helst eftersom det inte står någon på denna
Är väl inte så mycket att göra fel på i övrigt eftersom ledningarna går från brytaren till säkringarna & sedan ut till förbrukarna
Är väl inte så mycket att göra fel på i övrigt eftersom ledningarna går från brytaren till säkringarna & sedan ut till förbrukarna
Beror på hur man ser det, med tanke på att du inte vet varför de blå trådarna är kopplade som dom gör och om du sen kopplar själv så är risken överhängande för livsfara i anläggningen.tomsa1962 skrev:
Det var mest det jag tänkte på, hur faserna går, över eller under spelar ingen roll för antingen funkar det eller inte men däremot felkoppling med PEN, nola och jord kan bli riktigt farligt.
Nu var det ju iofs därför jag frågade varför de just var kopplade såGlufsglufs skrev:Beror på hur man ser det, med tanke på att du inte vet varför de blå trådarna är kopplade som dom gör och om du sen kopplar själv så är risken överhängande för livsfara i anläggningen.
Det var mest det jag tänkte på, hur faserna går, över eller under spelar ingen roll för antingen funkar det eller inte men däremot felkoppling med PEN, nola och jord kan bli riktigt farligt.
Från mätaren går det ju 3 faser & en nolla/jord i nuläget
Så vad blir skillnaden mellan de olika plintarna då?
Det är nog det faktum att du inte vet hur och varför de blåa är kopplade som de är som skapar oro här...
Hur de ska kopplas beror på om du har 4- eller 5-ledarsystem som matning till centralen. Ska du inte ha någon huvudbrytare?
Hur de ska kopplas beror på om du har 4- eller 5-ledarsystem som matning till centralen. Ska du inte ha någon huvudbrytare?
Ok så att koppla jordfelbrytaren åt vilket håll som helst är ok men säkringarna måste vara i en rikting??
Eller menar du att skenan sitter på fel sida?
Det gör den eftersom jag bara flyttade ner raden med säkringarna å inte bytte sida på skenan innan jag tog kortet eftersom jag inte visste om det gick att göra så eller inte
Lite dumt av mej iofs
Eller menar du att skenan sitter på fel sida?
Det gör den eftersom jag bara flyttade ner raden med säkringarna å inte bytte sida på skenan innan jag tog kortet eftersom jag inte visste om det gick att göra så eller inte
Lite dumt av mej iofs
http://www.byggahus.se/forum/el/65614-inkoppling-jordfelsbrytare.html#18
Lite sökande så hittade jag fler med samma fundering
Precis så ser det ju ut i mitt fall förutom huvudbrytaren då
Där står att det är rätt kopplat
Håller ni med om det nu åxå ?
Lite sökande så hittade jag fler med samma fundering
Precis så ser det ju ut i mitt fall förutom huvudbrytaren då
Där står att det är rätt kopplat
Håller ni med om det nu åxå ?
Jag har för mig att RUTAB's grejjer inte pallar att nollan kommer från andra sidan jämfört med faserna, alltså att man kopplar dem i olika riktningar genom brytaren men annars så kan man väl koppla dem som de levereras?! Tror nog att den som öppnar skåpet efter att det är kopplat begriper vilken som är inkommande oavsett om de kommer uppifrån lr nedifrån på brytaren! 
Problemet är att isåfall räcker inte de inkommande kablarna från mätaren verkar det sommr.Ola skrev:Jag har för mig att RUTAB's grejjer inte pallar att nollan kommer från andra sidan jämfört med faserna, alltså att man kopplar dem i olika riktningar genom brytaren men annars så kan man väl koppla dem som de levereras?! Tror nog att den som öppnar skåpet efter att det är kopplat begriper vilken som är inkommande oavsett om de kommer uppifrån lr nedifrån på brytaren!![]()
Därför tänkte jag lösa det på detta viset
Men hur menar du med att faserna & nollan kommer i olika riktningar?
Alla faserna & nollan kommer ju från samma sida dvs ovansidan istället för undersidan
jo men det skall inte vara något problem?! jag menade om faserna kommer nedifrån och du av nån outgrundlig anledning trycker in nollan uppifrån.. 
En färdig central från hager lr garo brukar ha huvudbrytare vänster, kopplad från undersidan med mk6 (tror jag) till ovansidan jfb som sedan är ansluten till skenan i underkant och vidare till säkringarna.. dessa ansluts då på ovansidan!
En färdig central från hager lr garo brukar ha huvudbrytare vänster, kopplad från undersidan med mk6 (tror jag) till ovansidan jfb som sedan är ansluten till skenan i underkant och vidare till säkringarna.. dessa ansluts då på ovansidan!
Redigerat: