Aha, ja då fanns/finns det ju i alla fall en sådan.
//Patrik
ELKO har i dagsläget (om jag inte minns helt fel) följande: GL heter väl den billigaste och enklaste och den tar endast glödljus och halogen. GLE tar glöd, halogen och trafo. HA tar glöd, halogen och lågvolt. TR lågvoltshalogen och motorer.
Fullvärdig medlem
Medlem: Nov 2008
Län: Skåne
Varför inte använda en dosdimmer tex Eltakos EUD61NPN-UC E19 022 15 då kan man styra dimmern från flera olika återfjädrande strömställare samt klarar den 500W 230V glöd/halogen ljus, 475W Elektroniska trafos, 400W Järnkärne trafos och 100W för dimbara 230V LED tex Philips 7W GU10 och 100W för dimbara lågenergilampor..
Man ska vara i ledningen, och är man inte det så följer man bara strömmen.
Jag sitter och söker info om ifall en trappdimmer kan kopplas med både konventionell trappkoppling likväl som sparkoppling.
Enligt snaggletooth's svar i andra posten i tråden verkar det vara så.
Men jag passar på att försöka få det verifierat. Att trappdimmer funkar med konv. koppling vet jag, men funkar det med sparkopplingen också?
Javisst, då skummade jag genom två trådar till i mitt sökresultat och svaret känns väl rätt förtydligat nu, när både protte och elmont också säger att det funkar med sparkoppling. http://www.byggahus.se/forum/el/1291...pfunktion.html