Hej, min erfarenhet är att dimmern måste sitta i den dosa där obruten fas kommer in. Tändtråden till lampan ska m a o vara kopplad till den ursprungliga trappströmbrytaren. Vet inte om det skiljer mellan modeller på dimmer.
hmm... Om man läser på anslutnings schemat på eljos dimmrar så är den ritad så att den kräver den äldre varianten av trapp kopling samt i tändtrådsänden, men går det att göra på ett annat sätt så vore jag tacksam för en lektion...
Vet inte hur alla tillverkares dimrar är uppbyggda, men om vi håller oss till trappdimrar som frågan gäller så var min tanke följande efter att jag skrivit mitt svar igår:
En modern dimmer har en elektronisk reglering. Denna borde ha en ingång- och en utgångssida. Om fasen kommer in från "fel" håll så fungerar inte dimmerfunktionen. Själva trappbrytarfunktionen antar jag är rent mekanisk precis som i en ren trappströmbrytare utan dimmer.
I bif bild har jag ritat hur jag tänkt i det "felaktiga" fallet. Reglerkretsen för ljusstyrka har jag illustrerat som en cirkel med pil över.
Är också nyfiken på om det skiljer mellan fabrikaten. Jag utgick ifrån att dimmern var tvungen att sitta på sidan med iobruten (inkommande) fas efter att ha råkat ut för en trappdimmer som inte fungerade förrän jag satt den i den dosa där fasen fanns.
En modern dimmer har en elektronisk reglering. Denna borde ha en ingång- och en utgångssida. Om fasen kommer in från "fel" håll så fungerar inte dimmerfunktionen. Själva trappbrytarfunktionen antar jag är rent mekanisk precis som i en ren trappströmbrytare utan dimmer.
I bif bild har jag ritat hur jag tänkt i det "felaktiga" fallet. Reglerkretsen för ljusstyrka har jag illustrerat som en cirkel med pil över.
Är också nyfiken på om det skiljer mellan fabrikaten. Jag utgick ifrån att dimmern var tvungen att sitta på sidan med iobruten (inkommande) fas efter att ha råkat ut för en trappdimmer som inte fungerade förrän jag satt den i den dosa där fasen fanns.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Patick E
Du har fel
Dimmer regleringen har INGET in eller ut det går exakt lika bra att sätta den i valfri position. Det är växelspänning och den går fram och tillbaka varhelst regleringen sitter.
Om det inte fungerade för dig en gång tidigare så måste det varit något annat fel.
Protte
Du har fel
Dimmer regleringen har INGET in eller ut det går exakt lika bra att sätta den i valfri position. Det är växelspänning och den går fram och tillbaka varhelst regleringen sitter.
Om det inte fungerade för dig en gång tidigare så måste det varit något annat fel.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det ska även gå att sätta en trappdimmer i sparkopplingen, jag ser inget problem med det.bogiz skrev:
Sedan vilken trappkoppling är den äldre??
Protte
Dom eljo dimmrar jag har anslutit så har jag kopplat dom som Patrick E har ritat å det har fungerat bra. Problemet är om man kommer till en anlägning där dom har använt sparkopplingen (ny varianten) av trapp koppling då det bara finns en mellan tråd, kan man ansluta mellantråden på dimmerns utgång å mata den baklänges? eller fins det speciella dimmrar för sparkopplingstrappen??
Redigerat:
