Hallå

Att bara den ena brytaren i en trappkoppling kan bytas till dimmer är jag med på, men spelar det någon roll vilken av dom man tar?
 
Hej, min erfarenhet är att dimmern måste sitta i den dosa där obruten fas kommer in. Tändtråden till lampan ska m a o vara kopplad till den ursprungliga trappströmbrytaren. Vet inte om det skiljer mellan modeller på dimmer.
 
Det spelar ingen roll vilken brytare du byter. Du måste dock ha en dimmer med trappfunktion, det har inte alla.
 
C
Alternativt kan man använda en dosdimmer?
 
Det finns ju dimmrar som man stänger av genom att skruva ner dem i botten. En sådan har ju såklart ingen trappfunktion.
 
Dom dimmrar jag har kopplat in (eljo) kräver att dimmer sitter på den sida där tändtråden till lampan är... annsluter 2st mellan trådar in i dimmern å sen tändtråden ut till lampan.
 
Håller fortfarande på att den kan sitta både i fasänden och i tändtrådsänden om vi pratar en helt vanlig trappkoppling.
 
hmm... Om man läser på anslutnings schemat på eljos dimmrar så är den ritad så att den kräver den äldre varianten av trapp kopling samt i tändtrådsänden, men går det att göra på ett annat sätt så vore jag tacksam för en lektion...
 
Vet inte hur alla tillverkares dimrar är uppbyggda, men om vi håller oss till trappdimrar som frågan gäller så var min tanke följande efter att jag skrivit mitt svar igår:
En modern dimmer har en elektronisk reglering. Denna borde ha en ingång- och en utgångssida. Om fasen kommer in från "fel" håll så fungerar inte dimmerfunktionen. Själva trappbrytarfunktionen antar jag är rent mekanisk precis som i en ren trappströmbrytare utan dimmer.
I bif bild har jag ritat hur jag tänkt i det "felaktiga" fallet. Reglerkretsen för ljusstyrka har jag illustrerat som en cirkel med pil över.
Är också nyfiken på om det skiljer mellan fabrikaten. Jag utgick ifrån att dimmern var tvungen att sitta på sidan med iobruten (inkommande) fas efter att ha råkat ut för en trappdimmer som inte fungerade förrän jag satt den i den dosa där fasen fanns.
 
  • trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Patick E

Du har fel

Dimmer regleringen har INGET in eller ut det går exakt lika bra att sätta den i valfri position. Det är växelspänning och den går fram och tillbaka varhelst regleringen sitter.

Om det inte fungerade för dig en gång tidigare så måste det varit något annat fel.

Protte
 
bogiz skrev:
hmm... Om man läser på anslutnings schemat på eljos dimmrar så är den ritad så att den kräver den äldre varianten av trapp kopling samt i tändtrådsänden, men går det att göra på ett annat sätt så vore jag tacksam för en lektion...
Det ska även gå att sätta en trappdimmer i sparkopplingen, jag ser inget problem med det.

Sedan vilken trappkoppling är den äldre??

Protte
 
Dom eljo dimmrar jag har anslutit så har jag kopplat dom som Patrick E har ritat å det har fungerat bra. Problemet är om man kommer till en anlägning där dom har använt sparkopplingen (ny varianten) av trapp koppling då det bara finns en mellan tråd, kan man ansluta mellantråden på dimmerns utgång å mata den baklänges? eller fins det speciella dimmrar för sparkopplingstrappen??
 
Redigerat:
Inga som helst problem vid sparkoppling, koppla den som en vanlig trappbrytare "dimmersymbolen" är lika med P ( L).
 
Hur menar du då lite mer exakt? vore tacksam om du skulle kunna göra ett el schema? ska fasta fasen in på dimmer utgången?
 
I brytaren mellantråd på L ( P ), tändtråd på pil ut och fas på pil ut, i dimmern mellantråd på "dimmersymbolen", fas på pil in(ut), tändtråd på pil in (ut).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.