Då har jag rensta bort 33 inlägg i den här tråden. Tråden skall ses som en referens tråd över saker man som köpare bör titta på rörande el när man köper.
Vad det gäller skyddsledarkontinuitet så anser jag å det bestämdaste att det ska vara allkontroll på den punkten, stickprov duger inte om man ska köpa en fastighet, det blir en falsk trygghet.
Inte roligt den dag man fastnar i något!
Har bl.a. besiktigat en fastighet med massa nybytta jordade VU, inte ett enda hade jordförbindelse på rätt sätt, de flesta hade ingen alls!
Vidare dålig kontinutiet till diskmaskin och VU vid diskbänk där man gärna sätter brödrost/kaffebryggare.
några tusenlappar för en elbesiktning är en bra investering, precis som några tusenlappar för en rejäl normal besiktning
Håller med, hur ska en lekman kunna ha kunskapen om elinstallationers uförande.
Sen kan jag hålla med att man kan göra en visuell titt på elinstallationen.
Mäter du resistansen då eller bara kontinuiteten i ordets bemärkelse (att det överhuvudtaget finns kontakt)?
Ska du uppfylla kraven på denna verifiering ska mätströmmen vara >200mA, i mer kvalificerade sammanhang >10A. De flesta (alla enligt norm) installationstestare uppfyller krav 1 och passar bra för det ändamålet.
För dig Bo som är speciellt intresserad kan man även tillföra en kvantitativ aspekt.
Uppmätt värde ska uppfylla: Z < (Zmax - Zför) / 2, i praktiken söker man efter höga avvikande värden som man då får granska vidare.
Ska du uppfylla kraven på denna verifiering ska mätströmmen vara >200mA, i mer kvalificerade sammanhang >10A. De flesta (alla enligt norm) installationstestare uppfyller krav 1 och passar bra för det ändamålet.
För dig Bo som är speciellt intresserad kan man även tillföra en kvantitativ aspekt.
Uppmätt värde ska uppfylla: Z < (Zmax - Zför) / 2, i praktiken söker man efter höga avvikande värden som man då får granska vidare.
Kanske något för ElDim Vx.x
Kravet på att kontunitet ska mätas med ett speciellt instrument och att mätvärdet ska dokumenteras är borttaget från och med Utgåva 2. Nu står där att man ska betrygga skyddsledarens kontunitet. 61.3.2
Har läst om det i någon artikel då utgåva 2 kom ut, tror det var av Mats Jonsson men minns inte var?