5 187 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Mätning mellan spis och disbänk?
Sida 1 av 2
Hej!
Varför mäter man spisets hölje mot just en diskbänk? Jag vet att man kan mäta mellan jordstiften också men förtsår inte riktigt det där med diskbänken. Kan någon vänlig själ förklara det grundligt för mig?
Fridens!
Varför mäter man spisets hölje mot just en diskbänk? Jag vet att man kan mäta mellan jordstiften också men förtsår inte riktigt det där med diskbänken. Kan någon vänlig själ förklara det grundligt för mig?
Fridens!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Inte jag heller. I vilket sammanhang "gör" man detta? Jag kan tänka mig två syften:
- Kontrollera att spisen är jordad, vilket är en dålig kontroll då man inte vet om diskbänken är jordad, eller om den blivit jordad genom kontakt med spisen...
- Kontrollera ifall diskbänken är en sk främmande ledande del som behöver skyddsutjämnas mot spisen. Finns dock inget krav på det i kök.
- Kontrollera att spisen är jordad, vilket är en dålig kontroll då man inte vet om diskbänken är jordad, eller om den blivit jordad genom kontakt med spisen...
- Kontrollera ifall diskbänken är en sk främmande ledande del som behöver skyddsutjämnas mot spisen. Finns dock inget krav på det i kök.
Jag tycker också det verkar vanskligt att bara söka kontakt mellan diskbänk och spisens hölje, däremot om man hittar en fas i ett uttag ovan diskbänk eller i bänkarmatur och kör mot spisen och får 230V.
Man får ju dra ut spisen så att den inte har kontakt med diskbänken. Summrar men mellan någon skruvskalle och diskbänken och det ger signal så kan man vara väldigt säker på att spisens hölje är jordat. I nya hus med plastslangar till vattnet funkar det så klart inte.
Hjälper ju inte om nu nollan råkar vara ansluten till spisens hölje.spinout skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Mätningar kan inte ersätta inspektion.
Håller med Bo.Siltberg, men det kan ju finnas en poäng med att mäta eftersom det vid jordfel på spisen är ganska troligt att det är just diskbänken man kommer i kontakt med.
(Jag fick en lätt kyss förra året när jag mätte med ett stålmåttband mellan just diskbänken och en mikrovågsugn ansluten till ett defekt uttag.)
(Jag fick en lätt kyss förra året när jag mätte med ett stålmåttband mellan just diskbänken och en mikrovågsugn ansluten till ett defekt uttag.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Hmm, vad mätte du med stålmåttbandet?
Jo visst, visar det sig att diskbänken är jordad kanske man bör fundera på hur, och kanske förbättra den jordningen.
Jo visst, visar det sig att diskbänken är jordad kanske man bör fundera på hur, och kanske förbättra den jordningen.
År det något man brukar mäta mellan systemjord och diskbänk är det spänning.
Inte alls ovanligt med dålig systemjord, vilken kan mätas i V, mot en (oftast) väl jordad diskbänk.
Att summra är inte att mäta.
Inte alls ovanligt med dålig systemjord, vilken kan mätas i V, mot en (oftast) väl jordad diskbänk.
Att summra är inte att mäta.