Ja precis som rubriken låter, Hur bär man sig åt ? hur och vart ska man lyta för att få under den nya syllen ? Hur mycket byter man i taget ? Har sökt men hittar inget som jag begriper alternativt att jag är trög. Skulle vara gott om nån hade lite bilder på något syllbyte !
Junior medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Örebro
Det beror lite på vad du har för sorts stomme och grund. Själv lyfte jag delar av mitt småruttna restimmerhus i ovankant av ett urplockat fönster med hjälp av hydrauliska domkrafter inköpta på Biltema och grova stöttor.
Senior medlem
Medlem: Dec 2005
Län: Uppsala
Finns ett par bra exempel med bilder på näter - bildgoogla "byta syll".
Ska ni byta syll på timmerhus, eller är det regelverk? I princip gäller det att fästa en strategiskt placerad regel och lyfta denna något med hydraulisk domkraft, sedan säkra väggen och tigersåga/motorsåga bort den bit som ska bytas ut etc.
Platta på mark och regelverk hur göra ? Timmerhus har jag förståt skapligt hur man gör men regelverket fattar jag inte riktigt hur man får till det....
Platta på mark och regelverk hur göra ? Timmerhus har jag förståt skapligt hur man gör men regelverket fattar jag inte riktigt hur man får till det....
Jag har just bytt syll på en och 1/3 vägg på mitt ena hus. Jag skruvade utvändigt fast en lång horisontal regel( 2*5") i reglarna i väggen(fransk skruv). Sen tog jag domkrafter under den regeln och lyfte godtyckligt mycket. Sen pallade jag under stöd. Därefter sågade och rev jag bort den gammla syllen. Körde i en ny syll och släppte ner sidan igen.
I korta drag gick det till så. En hel del svordommar bök div blåmärken och blesysrer däremellan.
På den korta biten jag bytte så stog hörnregeln på den nya syllen så där bara sågade jag och rev loss den gamla syllen utan att lyfta. Jag gjorde bedömningen att det skulle funngera utan att lyfta och det gick vägen.