Mitt gamla timmerhus har en "modern" (1910) utbyggnad som har vanliga reglade väggar, förutom längst ner där det går en rejäl bit timmer runt utbyggnaden som syll. På kortväggen, ca 1,5 meter, har den här syllen ruttnat rejält och är i princip helt urholkad (den började ruttna över en ventil och det har sen spritt sig åt sidorna, kombinerat med att den legat vid ett badkarl utan ordentligt tätskikt under).

Syllen måste altså bytas ut här. Men hur gör man det på regelverk? Om det hade legat flera lager timmer hade jag dragit skruv genom stocken över och lyft upp med hydraullyft och sen bytt, men hur lyfter man ett regelverk på bästa sätt?

Kan du lägga in en bild?

Hmm, om tillbyggnadens ena vägg enbart är 1,5 meter så varför inte bara stämpa upp takstolarna och jobba obehindrat sen?

/Kent

snickarboden skrev:
Kan du lägga in en bild?

Hmm, om tillbyggnadens ena vägg enbart är 1,5 meter så varför inte bara stämpa upp takstolarna och jobba obehindrat sen?
Bilder kommer! Ang stämp så vill jag helst undvika att röra taket (förutom att jag inte har några stämp :-) ). Ska ta bort panelen på utsidan och se hur det ser ut där: det såg ut att finnas en ganska fräsh hörnstolpe, och då kan det ju räcka att stadga upp den (jag vet ärligt talat inte om syllen tar så mycket vikt idag ens en gång med tanke på rötskadan).

Här kommer lite bilder. Tog bara bort den första brädan på utsidan eftersom jag inte riktigt var redo att ta emot isoleringen som skulle komma rasandes ner om jag tog andra brädan också (sågspån) :-)

Hoppas att det går att se ändå. På första bilden är en översiktsbild över hur det ser ut. Andra bilden visar mitten-"regeln" i detalj. Denna verkar inte nämnvärt skadad. Tredje bilden visar regeln till höger. Även denna verkar OK, liksom stocken innanför. OBS att sockeln är pågjuten i efterhand: syllen vilar på stenar.

Fjärde bilden visar regeln till vänster. Även denna förhållandevis OK, men som synes är det inte mycket kvar av syllen här, och den är i princip helt friliggande.

• IMG_2104.2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2106.3.JPG
    Skapa konto
  • IMG_2102.3.JPG
    Skapa konto
  • IMG_2105.4.JPG
    Skapa konto
Jag hade tagit fram tigersågen samt skarpa stämjärn och lagt i en ny bit.

/Kent

Mikael_L
Hrrmm, tja jag vet väl inte egentligen, så det här får du inte ta som ett expertråd!

Skulle du inte kunna klämma dit en rejäl regel vågrätt, typ 220x45, längs hela väggen några decimeter ovanför syllen. Spika den med 6" spik eller så i de stående reglarna och sen lyfta väggen med domkraft på den påspikade regeln?

Mest en fundering alltså, jag vet inte annars hur man brukar göra.

Tack för tipsen. Jag var själv inne på Mikael_L:s linje, och i så fall hade jag nog dragit fast reglar på båda sidorna och sen lagt en regel under och lyft från båda sidorna. I slutändan så visade det sig dock att jag bara behövde lyfta den mittersta, så jag slog på en regel på den och lyfta från muren under. Fungerade utmärkt, och där ser ni också resultatet.

(OBS: spikar räcker inte! Det lärde jag mig den hårda vägen :) Franska skruv rakt genom reglarna så håller det sig på plats)

• IMG_2109.2.JPG
    Skapa konto
  • IMG_2112.2.JPG
    Skapa konto
Totte_S
Ser snyggt och byggnadsvårdsmässigt ut. Det var kanske inte så svårt som du trodde eller? Står själv inför liknande åtgärd efter att ha sanerat lite hästmyror. Du har inte lite fler bilder på arbetets gång? Kanske är så enkelt som det ser ut. Det är väl som vanligt, svårt innan man börjat, lätt när det är klart :-)

Totte_S skrev:
Ser snyggt och byggnadsvårdsmässigt ut. Det var kanske inte så svårt som du trodde eller? Står själv inför liknande åtgärd efter att ha sanerat lite hästmyror. Du har inte lite fler bilder på arbetets gång? Kanske är så enkelt som det ser ut. Det är väl som vanligt, svårt innan man börjat, lätt när det är klart :-)
Ja, det gick snabbare och lättare än vad jag trodde. Hade jag haft mer tid på mig hade jag även gjutit om muren under, det hade gjort jobbet ännu enklare, men tagit längre tid (nu fick jag istället hugga ur lite under stocken för att få en bra passning mot muren, som inte var direkt rak).

Annars var det inga större problem. På nästa vägg där jag ska göra motsvarande operation kommer jag nog att lyfta upp väggen på det sättet jag beskrev i ett tidigare inlägg. Även om det här fungerade, så skulle det nog ha fungerat ännu bättre att lyfta på båda sidorna.

Och tipset om fransk skruv i stället för spik har du ju redan fått, så då har vi nog klarat av alla "lessons learned" från den här gången :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.