P
per.appelgren: Hej! Jag har ett hus med utbyggnad som i stort sett består av en enda stor trappa. Trappan består av 4 (!) raka trappor med mellanplan emellan. Jag planerar byta ut denna trappan mot två våningsplan och en spiraltrappa emellan. Under detta är källare. Jag är osäker på hur jag ska fästa de nya bjälklagen i stommen. Min plan är att skruva en liggande regel i väggreglarna och sedan
0 svar · 2,1k läst
D09
D09: Dra fast det i väggen :cool:
11 svar · 6,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Dito!
2 svar · 1,9k läst
·
E
Eleonora1978: Vi kommer öppna upp för stora fönster i väggen mittemot men då sätta in en stålbalk. Idag har man låtit balkarna vila på en planka ovanför nuvarande källarfönster men den plankan skiktar nedåt så det var nog ej rätt lösning. Men där sätter vi in en stålbalk.
4 svar · 1,3k läst
·
Mazen
Mazen: Panelclips och skruv https://www.byggmax.se/panelclips-4mm-x-tra-p229340?gclid=EAIaIQobChMIj43qpObs6QIVS4myCh2oCAZZEAQYBSABEgIWFfD_BwE
1 svar · 941 läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Vore det inte enklare med stenlim, fantastiskt lim som går snabbt att applicera och limmar och tätar det mesta. En tub räcker väldigt långt. https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
9 svar · 6,8k läst
J
Johan456: Du bygger våtrummet på det uppreglade golvet. Kolla med tillverkaren avser golvet du vill ha vilka krav som ställs. Kanske vill de ha tätare mellan reglarna.
1 svar · 1,5k läst
nino
nino: Lite sent nu så här efter 4år :D Men på sågverk så brukar man ha sparrar som är 125x125 som man ställer paket på, för att få loss gafflarna på trucken
22 svar · 32,0k läst
·
H
Hallerudsbo: Jag har köpt nästan allt på dammtrivsel.se Stig är väldigt trevlig där och hjälpsam
5 svar · 5,1k läst
R
Rick.: Hej Skall inreda en vind. Och ta bort det gamla undergolvet och behålla de gamla bjälkarna. Har en fråga om hur man lättast riktar golv samt lägger in golvvärme i övervåning (vet att det är ok med trägolv + golvvärme). Tänker lägga in golvvärmeplåt till golvbjälklag så då tänker jag lägga nya bjälkar på tvärs om dom gamla se bild. Vill dock ej bygga för högt för då
0 svar · 1,1k läst
·
P
perkag: Ska montera ny unerspiknng på min enplansvilla. Utsprång i underspikning är 50 cm. Spänvid mellan takstolar 120 cm. Jag vill ah en tät unerspikning dvs utan mellan rum. Typ utseende spåntad panel. Vill ju samtidigt göra det så enkelt som möjligt. Finns det något material ( Virke som är färdigstryket som enbart behöver en sista vit strykning. Och som klarar nämnda spännvidd.????
0 svar · 1,2k läst
H
haeh: Mellan vårt hus och ett fristående uterum på en trall har vi en grusgång. Tidigare endast avsedd för gång och cykel, men har nu breddats till c:a 2,5 meter. Jag vill kunna köra förbi med bil eller minigrävare för att komma till baksidan av huset. OBS! Kommer inte ske frekvent utan i undantagsfall, men vill att möjligheten finns. Har nu för avsikt att lägga en spång mellan trappan
0 svar · 1,6k läst
·
J
justusandersson: Man måste ner på en mer detaljerad nivå både för att se vad problemen beror på och vad som är lämpliga åtgärder. En ramverkstakstol har normalt hanbjälkar och stödben men det kan fungera utan sådana om högbenen är tillräckligt kraftiga och vindsbjälklagets golvbjälkar kan fungera som hanbjälkar. Snözon, taklutning och måttsättning ärviktiga uppgifter för att komma vidare.
1 svar · 1,8k läst
·
major_tom
major_tom: borde väl gå att sätta in en sån här på ngt sätt? https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/hanglas/nyckelhanglas/nyckelskap-343583/
1 svar · 948 läst
N
Anonymiserad 282191: https://www.bauhaus.se/vinkelprofil-aluminium-50x50x3mm-2m
5 svar · 1,5k läst
B
BosseHansson: Det är nog borrningen som är värst skulle jag säga nära kanterna.
6 svar · 8,4k läst
·
L
Load3d: Hej håller på med liknande projekt dock 9x10m garage och enligt svenskt trä app så har dom ingen balk som klarar så lång spänvidd?? Med 2 stolpar i väggavlarna. Kan dock tänka mig en tredje stolpe 2m in i garaget hur grov balk behövs isåfall? Snözon 3 Plåttak Isoleratgarage Sen så kommer jag måsta bryta av taket mot gaveln på huset så det blir dessutom en balk som ska vila mot
6 svar · 19,7k läst
·
D
Dutte: Drog i gång projekt garagerenovering och hade som plan att slipa med betongslip och måla med 2 komponent epoxifärg. Dock stötte vi på patrull efter slipningen. Golvet hade fler sprickor än planerat samt att betongen lät "ihålig" på vissa ställen. Min sambo bestämde sig att det var lika bra att ta upp en av sprickorna lite mer för att se hur djup ner i betonggolvet skadan var. Garaget
0 svar · 3,7k läst
·
J
justusandersson: Med 42x180 kommer två gungor att böja ner över 40 mm, med 42x225 över 20 mm. Nedböjning på grund av egenvikt 8 respektive 5 mm.
12 svar · 7,3k läst
J
JohanLun: Kan JOTUN DryTech murfiller funka för småskador? Eller våtrumsspackel? Har köpt combimix lagningsbruk och ska testa det längre fram, nu håller jag på med ett rum som faktiskt var kalkputsat invändigt.
1 svar · 2,7k läst
sergeant
sergeant: Hej Bygger ett uterum och gör nu klart det sista på utsidan. Falsar plåttaket och sätter i glaspartier. Men hur tätar jag bäst mellan glaspartier och limträ (målad med fönsterfärg)? MS-polymer (typ Tec7) eller är det bättre att sätta foder? Ställmåttet är ju 15mm så det blir 7-8mm glipa runt om. Inte helt lätt att få bra/snyggt med fog/ms-polymer. Hur brukar man göra? [bild]
0 svar · 3,5k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Mät mot en parallell vägg?
1 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: Det med att lägga en plåt som botten till glödhärden kan vara bra. Ett luftrum under på ca 3 cm verkar vettigt och glöm inte att ha ett stöd på mitten, plåten kommer böja sig och det blir till att vända på den med. En 10 mm plåt är nog det du ska satsa på som tål lite. En 10 mm bär sig själv, så den behöver inte mer än 3 stöd på sidor och mitten, det blir då luft som
9 svar · 4,7k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Nu har jag lärt mig något nytt, och @C.Lundin får nog vara den som hade mest rätt i saken! Först och främst, krympningen är i promille, inte procent som skrevs ovan, men faktum kvarstår. Frågade Weber och fick till svar: Hej igen! Här kommer förklaring från Martin som är ansvarig över Webers betongsortiment. Weber EXM 725 är en expanderbetong vars funktion bland annat går ut på
22 svar · 6,8k läst
·
C
corre: [citat] De är långt i från att rekommendera idag. Finns bättre alternativ som håller bättre. Vagnbult som jag föreslog eller skruv motsv Essve Cut eller likande. https://www.essve.se/essvese/sv/produkter/bygg-och-traskruv/konstruktionsskruv/hex-sexkantshuvud-87502-46/träskruv-hex-corrseal-46 https://www.heco.se/sortiment/trainfastningar/traskruv-sexkant/traskruv-hexagon-protect-4.html
13 svar · 18,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Föra året fick jag brandskyddskontroll av vår kamin utförd av SIMAB Sotarna i Skåne AB. 040-590280 Det kostade 708 kr. Nu är väl din koll mera omfattande, men du kan ju alltid ringa och fråga.
2 svar · 1,9k läst
O
Olf Oggler: Jag har problem med det här. Jag har skruvat galvade byggbeslag på tryckt virke med vanliga galvade ankarskruv för utomhusbruk. Detta håller i 6 månader max. Skruvarna är helt bortfrätta. Bara skallen är kvar. Är det rostfri skruv som gäller då?
20 svar · 14,2k läst
mr.Ola
mr.Ola: Träskruv ca 4-5cm långa och 4-4,5mm grova borde funka fint. Bäst är om du prickar reglarna. Jag hade nog satt med mollyplugg eller duo-max om du prickar där det bara är gips. Dessa förborrar du isåfall med borr och borrmaskin. Skruven du använder behöver inte vara försänkt utan med kullrig skalle och plan undersida för bättre anliggning mot plasten
4 svar · 18,5k läst
·
tompax2
tompax2: Men för att återgå till ursprungsfrågan. Ifall taket är stabilt och inte rör sig när du trycker, och du upplever att det är väl uppfäst/förankrat så det inte är en fara att det sitter kvar, så är det ju lämpligast att bara putsa igen sprickorna och hålen. För ytan är ju puts redan, så det blir ingen större skillnad till ytan sen, om du gör det snyggt. Om taket däremot
13 svar · 7,6k läst
·
GoC
GoC: Jag skulle tro att du kan skruva dom direkt i plåtreglarna med Gipsskruv för plåtreglar. Eller varför inte limma fast dom https://www.k-rauta.se/produkt/monteringslim-casco-xtremfix-vit-290ml/7311980138533
3 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.