B
Brandtafan: Jag håller på att renovera ett rum i vår källare. Jag sätter 27 mm stålreglar på väggen men ingen i tak eller vid golvet för att luft ska kunna cirkulera i väggen. Detta är en yttervägg ska jag tilllägga, som är till hälften dränerad. Halva täcks av ett uterum o andra halvan sitter där pordrän på utsidan samt rör för avledning av grundvatten. Min fråga är den, vågar jag
0 svar · 636 läst
H
Hagaspikaren: Behöver tips på hur man enklast demonterar betongglas som är satt med glasbetongbruk.
0 svar · 693 läst
H
Hannamor90: Hej! Fråga angående kakel under kamin. Huset är byggt 1937. Tror dessa kakel under kaminen är från byggåret. Flera är lösa (eller de känns lösa) och fog har börjat lossna. Jag vill gärna lösa det så snabbt och enkelt som möjligt. Gärna snyggt också. Vi har en gammal ekparkett som ska bort. Så när den är borttagen kommer kakel och golv gå jämnt. Ska man ta bort kakel och
0 svar · 856 läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: https://www.k-rauta.se/produkt/panel-12x95x4200-furu-trend-p%C3%A4rl-t%C3%A4-vit/7040431939572?gclid=Cj0KCQiApsiBBhCKARIsAN8o_4gcC3PJynK-wjOYeM_4_e6xwIzbL1xeT7muWXdOsB_O7eI3Of1zvx8aAkFrEALw_wcB
1 svar · 1,4k läst
R
Rolle85: [bild] [bild] [bild]
1 svar · 1,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Spara en platta av varje och sälj resten...
1 svar · 1,3k läst
·
M
MagHam: Lite ojämnheter blir det alltid i putsad fasad som syns tydligt i släpljus. Men kan väl tycka att det är för mycket på bilderna som visas.
6 svar · 5,9k läst
·
A
Aerostevs: Hej! Håller på att återställa ett inrett rum som en gång i tiden varit garage, vilket det ska bli igen. Nu är det ju en rå yta som jag tänkte snygga till.. Innerväggarna funderade jag på att antingen måla direkt eller limma gips. Men vågar man limma gips direkt på yttervägg med tanke på eventuell fuktvandring? Ytterväggar består av lättbetong med lufyspalt och sen tegelfasad.
0 svar · 1,2k läst
B
bearmaniac: Vet du i vilken riktning elementen i bjälklaget mellan entréplan och övervåningen ligger just ovanför köket? Om du har tillgång till kattvindar kan det gå att se där.
4 svar · 1,3k läst
·
O
Ovation: [citat] Kör nivellgolv. och sedan eps skiva på en. LK Spårskiva EPS 16 - LK Systems eller Eps https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/produktsortiment/forlaggningssatt/pa-barande-golv/lk-vandskiva-eps-305070_77746458.aspx
6 svar · 1,2k läst
·
B
Bygg2021: Vill kolla om nån skulle behöva byggmaterialet från Polen golv fönster dörrar badrumsmöbler belysning kakel lim färg ... Ordnar transport möjligheten för övernattning i Polen Vid frågor maila Tomaszn178@gmail.com
22 svar · 24,9k läst
G
guggen: [citat] Har själv isolerat med trädiber i en kåk som jag kallställeer. Där kör jag den rekommenderade bromsen, fungerar hur bra som helst, och fantastisk att jobba med. Men förstår inte poängen med att köra träfiber om du skall ha tät plast på insidan. Mineralull är sten/glas, ett naturmaterial precis som trä och som man har använt i alla tider. Prisskillnaden är tyvärr
7 svar · 5,1k läst
J
JSE: [citat] Det blir nog kanon (y)
6 svar · 3,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Trappsteg inomhus brukar vara 180 mm Utomhus 130 mm Så nånstans däremellan?
1 svar · 1,8k läst
F
falkn: 20 cm är ju mellan skruvarna på respektive regel. Cc-avståndet är rekommenderat 30 cm i tak, men har tidigare oftast gjorts med 40 också.
18 svar · 22,1k läst
Jiji
Jiji: Sekelskifte.se har någon typ men de stämmer inte riktigt med din. Det har nog funnits många olika. Snygg i alla fall. Du verkar ju ha mått och profil så det går ju att beställa.
3 svar · 2,5k läst
·
G
guggen: T-vind har ju både vindduk och ångbromsar. Det är sannolikt en ångbroms som är korrekt monterad på insidan. Har du rimlig isolering, dvs inte mer än kanske 150mm mineralull är detta fullt normalt. Oavsett spelar det knappast någon roll, det viktiga är att den är bra monterad och att det är tätt.
12 svar · 2,9k läst
·
S
Sten96: Hej, Hittade trippelexpander på byggshop.se och passde bra.
7 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] jag skrev ”under 20%” ovan, det ska förstås stå ÖVER. denna borde gå bra https://www.bauhaus.se/casco-vatrumslim-1-ltr#go-to-description eller ännu hellre denna https://www.bauhaus.se/tapetlim-bostik-wet-room-vvatrumslim-1l#go-to-description
29 svar · 23,1k läst
·
En apelsin
En apelsin: Det brukar finnas färdig stuckatur, kolonner och takbalkar i frigolit i dekorativt syfte. Osäker på hur enkelt det är att bygga själv, men det kanske finns färdiga att ta till?
1 svar · 2,2k läst
·
N
nht1: Hallo, Har en öppen spis som jag tycker är ganska ful. Skulle det bara möjligt att typ ta bort den ”sneda” delen för att få en mer ”rak” framsida på öppna spisen? Tack för alla tips eller inspirationsidéer.
0 svar · 1,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Exempel på bra skruv. Finns andra fabrikat som också är trevliga (Tex Essve och Jetting). https://www.biltema.se/bygg/fastelement/traskruvar/traskruv-hex-2000038518 Se bara till att du har gänga där du behöver det på skruven. Jag skulle säkert använda 8mm och förborra lite.
10 svar · 13,2k läst
M
masterjohn: När det väl är isolerat kostar det inte många kronor att värma upp med ett konvektorelement. Jag håller på att bygga ett loft ovanpå ett garage 28 kvm och det värmer jag upp med en liten byggfläkt. Det blir lätt 10-12° där när fläkten står på lägsta effekt (650w) och termostaten står på ½ effekt och då var det -10° ute. Då är förvisso ingen ventilation igång utan endast
4 svar · 3,3k läst
T
turbo100: Tack - jag ska ha nätet till ett filter så det kan nog funka om det är plåt oxå.. Tack för input!
4 svar · 3,4k läst
P
Perra Markusson: Tack Pontus för svar. Ska kolla upp fina förslag, får väl testa lite helt enkelt.
2 svar · 2,9k läst
·
T
Tompafix: Ja grovspackel kan säkert räcka. ”One strike filler” är en färdigblandad fyllnadsmassa som inte heller sjunker
3 svar · 2,4k läst
·
M
mangeroffe: Har målat med Alabasters kristallat på hydrauliskt kalkbruk i källare. Grundade med deras primer. Blev jättebra, väldigt lättjobbat och god täckförmåga.
5 svar · 3,0k läst
·
J
jawen: Genomgående borrade hål genom limträbalken (lång träborr), sedan borrade hål även i HEA balken (så hålen ligger i linje),,,,Sedan gängstång, kraftig bricka och mutter så kan du justera hur du vill vad gäller avståndet mellan limträ & HEA balken. Annars får du be någon svetsarfirma tillverka rektangulära stålbyglar, som du drar fast underifrån på limträbalken och lägger HEA
1 svar · 925 läst
JonasForså85
JonasForså85: Hej. Jag har en liten fråga angående montage av limträbalk i nedre plan på mitt hus. Den ska alltså ersätta bärande vägg. Balken är 5.5m lång och har 3 stödpunkter. Gör de nått om balken slutar mitt i mellan två golvbjälkar och endstolpen blir då inte placerad rakt under en bjälken? Mvh Jonas
0 svar · 1,1k läst
F
Fanjunkarn: Jag byggde denna av plywood och hade under renoveringen, klädde den med pärlspont och ekparkett. Tillverkade egna trappnosar.
2 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.