Lity
Lity: [citat] Har tänkt att jag skulle skriva ihop något utifrån branschreglerna, så att om någon läser i framtiden med liknande problem så har de något konkret att gå efter. Men tänker att jag väntar tills allt är klart och skriver ihop allt då.
86 svar · 22,7k läst
·
M
morr: Gör som övriga har föreslagit och sätt en smyg/foder eller vad det nu kallas på ”insidan” av hålet. Låt den sticka ut några mm (typ 5mm?) utanför väggen. När den sticker ut så slipper man se ev snedskuren tapet och så går det ändå att öppna luckor. Du kan nog sätta nån typ av fog mellan fodret och vägg/tapet också om det behövs.
9 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] https://www.bolius.dk/er-der-asbest-i-gipsonitplader-23698
3 svar · 2,9k läst
·
C
CarlJohansson1: Hej forumet! Håller på att renovera kök samt rummet bredvid som vi tänkte använda som matsal. Har riktat upp golv och rivit ett platsbyggt skåp som stod i hörnet på det rummet. Problemet nu är att den väggen som är på bild består av murstock och puts som är original sen huset byggdes 1916. Putsen är jäkligt lös och släpper så fort man rör vid den! Funderar på om jag ska bygga
0 svar · 1,2k läst
·
T
Tobyk_75: Hej, gjort en trappa utomhus. Gjutbetongen blir ljusare (ljusgrå) än cementen jag använt (mörkgrå) till att täppa till hål med. Finns det något sätt att enkelt färga dessa mörkare små fläckar i efterhand, med t ex en penna (liknande sådan man använder till kakelfog), så att de får samma färg som betongen?
0 svar · 1,0k läst
H
hejhejdajje: [citat] Tack BirgitS! Tror att det blir en konstruktör som får komma hit och utbilda mig lite ändå.
2 svar · 1,6k läst
·
D
DahlEricsson1000: [citat] Jag hade samma problem och köpte smyglist som jag målade med utomhusfärg.
2 svar · 2,2k läst
A
AndersS: Sätt en tejpbit och prova först hur den sitter innan du gör diverse annat;)
6 svar · 2,9k läst
·
O
OTGI: Finns det någon anledning till att vanligt putsbruk b, putsat på putsnät inte är ett alternativ? Jag tror det var ganska ovanligt med putsnät 1937, så ifall du knackar bort all gammal puts, fäster upp nätet, och i övrigt putsar enligt konstens alla regler så borde det kunna hålla några decennier, såvida inte dränering/takavvattning är ett stort problem som behöver ses över.
1 svar · 2,9k läst
F
fribygg: [citat] [citat] Om du ska ha grus runt nederdelen av formröret kan du fylla innan gjutning och hoppa över klossen, det behöver inte överarbetas
7 svar · 1,9k läst
·
anders07
anders07: Eller gipsputs om den inte blir het...
2 svar · 1,7k läst
·
EBF22
EBF22: [citat] [citat] Hej! Hur löste du det? kan du dela exakta lager från insidan till utsidan?
4 svar · 1,6k läst
B
ByggareNic: Tror du är fel ute. Lagade själv betong som hade blivit frostsprängd i sommras men jag körde med husfix. Blev stenhårt. Husfix är dock dyrt. Men det funkar som spackel som blir stenhårt. Mycket hårdare än betong. På små sprickor är det bara först att ta bort allt löst material och spackla på. Men hade ett stort hörn som när jag började bila bort blev enormt så fick sätta
11 svar · 4,2k läst
·
P
Processengine: Hur hittar man info om hur många skivor paketen med isolering i olika tjocklekar innehåller, exempelvis Parocs stenullsskivor (95x565x1170)? Man kan ju räkna ut det via antal m2, 95 mm innehåller 8 skivor. Men det vore fiffigt om man kunde läsa sig till det direkt. Finns det nån leverantör som orkar lista detta?
0 svar · 3,0k läst
E
elAnders66: Hej Jag har ett vardagsrum som är påbyggt på en gavel på 60 talet, nu skulle jag vilja öppna upp dörrhålet till ca 4,5 m för en öppen planlösning, hur dimensionerar jag belastningen med limträ eller järnbalk, Huset är byggt på 30 talet med dubbla stående 2"5 spåntade. 1 o 1/2 planshus tegeltak [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
G
Gson76: Vi håller på att bygga en tvättstuga (3,6 x 3,5 m) och ett teknikrum ( 1,8 x 3,6 m) i en lada. Det är reglat cc30 och det sitter en formplywood som blindbotten. Facken plastar vi in och fyller med Finja EPS-betong upp till ovankant av reglarna. Efter gjutningen av EPS kommer vi lägga ut rotnät (5 mm), fästa golvvärmeslang 12 eller 16 mm och därefter flytspackla med Finja 360 Fiber.
0 svar · 2,3k läst
·
P
pjk11: Vad ligger det i på prismässigt? Hur är det att sätta upp saker på väggen med det där? Är de poröst?
2 svar · 1,4k läst
M
-MH-: Jag hakar på! Känns det lite överkurs med vinkel när det är ca 15cm från änden av glespanel till första takstolen man kan fästa den i? Skippa eller skruva dit?
20 svar · 12,7k läst
·
E
Eryl: [citat] Är ju målade ytor runt fönstret som ska bort, så som du säger kanske bra med sånt där stenlim skum menar du?
4 svar · 2,4k läst
U
ulfbostrom: [citat] Förmodligen äldre lång pappspik som nu släpper.
2 svar · 710 läst
T
tergo: [citat] om man inte hittar någon färdig plåt på byggmarknader som passar kan man ta mått på hur plåten hur skall se ut och besöka något plåtslageri och få gjort en annars får man ringa en plåtslagare så fixar han det [citat] foderna skall sluta en liten bit ovanför ev kan du fylla mellanrummet med tec 7
13 svar · 3,6k läst
H
halj: Hittat här tidigare men verkar vara slut nu. https://www.wsochcompany.se/for-betong/tillsatsmedel-till-betong/flytmedel-till-betong/
1 svar · 2,7k läst
M
mcax: [citat] Körde bara vindskyddspapp bakom panelen mot gipset, I hopp om att det ska räcka. Har haft svärfar som lite bollplank då man läst sig till det mesta man vet. :) Har ingen isolering, är inte klar invändigt. Då vi fick barn i mellan byggsäsongerna. Vi har inte bestämt oss för hur vi ska göra än isoleringsmässigt. Om vi ens ska ha tillochmed :)
9 svar · 3,0k läst
W
Wennbergp: Låter bra och känns enklare att kunna lägga allt golv i ett svep. Blir till att kortla där väggarna ska resas. Väggar till badrummet kommer nog resas stående på bjälklaget då det ej kommer vara samma golv där. Med vänlig hälsning, Peter
13 svar · 14,8k läst
H
Hybris6: Tack för svar, ja jag kan sätta regel istället för tegelsten men det jag egentligen undrar är hur man ska tänka på den överskjutande delen som inte står över den gjutna biten. Om den påverkas mycket av tyngden på badet eller om den bara behöver stå emot för "tipp" kraften..
4 svar · 3,8k läst
·
S
scorp1on: Jag förstår vad du menar men det blir svårt att inte ta i för mycket när man just överdimensionerar, vilket det blir när du räknar som du har gjort.
3 svar · 1,7k läst
·
S
StorBagaren: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/95x95-plank-hyvlat-c14-l-4-2m-820809509542 Ser att flera inte rekommenderar 95x95 stolpe i bärande konstruktion, trots C14 klassning. Är det limträ som gäller, alternativt 2st limskruvade 45x95?
1 svar · 1,9k läst
·
D
Drsnuggels: Hej, Ska försöka mura igen ett hål i yttervägg efter eldstad. Blocken som sitter i väggen idag är bredd 15cm samt höjd 25 cm. Längd vet jag inte. Från 60-talet. Är det någon som vet vilka block som sitter i väggen idag eller annat märke med liknande mått? Idag verkar lättbetongblocken vara 20cm i höjd men det kanske inte är något problem om det är lätt att såga i blocken?
0 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.