gcostanza
gcostanza: Hej! Hur lång tid tar det att lägga bandplåt på ett sadeltak på ungefär 100 kvm? Är det skillnad på bandplåt och bandplåt, så det går att spara in pengar på materialet? Frågar "Kanske ett nytt plåttak#
0 svar · 785 läst
G
Grytet: Tack för svaret :)
2 svar · 708 läst
Dowser4711
Dowser4711: Stenull är tyngre och ger därmed en bättre dämpning av rätt många frekvenser. Men glasull ger också bra isolering. Gjorde om taket i ett "ungdoms-rum" i bottenvåningen och valde något tjockare (kommer inte ihåg exakt tjocklek tyvärr) glas-ull än vad som var motiverat (men prisskillnaden för ett rum var ju marginell) och fick utmärkt resultat. Dock fick jag montera en dörrklocka i
3 svar · 1,6k läst
·
É
ÉlPon: Okej då skulle det vara ritat 3st skråspikat. 2st från ena hållet och en i mitten från andra hållet? Men innebär det att man alltså ska använda hela 6st spikar vid varje bjälke? 3st rakut utifrån och 3st språspikade inifrån? Det finns en kommentar "Bjälkar och kantbjälkar skråspikas." men så har de skrivit förut angående infästning mot syll (istället för vinkelbeslag). Vet
5 svar · 2,2k läst
·
A
adde_hjelm: Ska byta ut en del av en gammal altan, men hittar inget tryckt trallvirke i dimension 22x145. Någon som vet om det går att få tag i någonstans?
0 svar · 903 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Sov där tills lukten är borta, åtminstone
1 svar · 738 läst
H
hepe1979: Tack för tipsen. Plåtarbetet på det hyreshuset, som bilden är ifrån är en riktig fröjd att titta på.
9 svar · 10,3k läst
·
Z
z_bumbi: Lyftstropp eller -slynga Det går och man får bara tänka på att det inte går att lägga direkt på plats utan måste se till att få ut stropparna innan sista sänkningen. Palla under med reglar och använd en regel/spett som hävstång. Dra ut en regel och upprepa. Den som kör maskinen bör ha koll på hur ni gör och framför allt bör den och ni övriga ha koll på var händerna hela
2 svar · 2,4k läst
·
J
JR_83: [citat] Tack för svar! Bra idé, jag kontaktar takstolsfabriken och hör med dem. mvh Jonas
2 svar · 2,2k läst
·
S
sjoerik: Hej, Gammal tråd, men mötte samma problem nu när taket skulle spikas. Farsan hade ett enkelt knep för att sätta spikarna dolt som jag tänkte dela med mig: vänd på plankan så ni har noten mot er istället för fjädern och spika i notens överkant: [bild] Då kommer fjädern på nästa planka dölja spiken. Har satt så i andra rummet (hade hunnit sätta i första enligt grön innan han
20 svar · 28,9k läst
·
Isakare
Isakare: Ju större projekt, desto mer fel.
36 svar · 4,4k läst
S
Sir Duke: [citat] Hur mycket skulle skåpet sticka ut i rummet bredvid kaminen? Eller får skåpet plats helt inne i nischen?
29 svar · 11,7k läst
·
A
Albin Emet: Hej! Vi har köpt en bestå TV-bänk på Ikea och ska ha den mot en gipsvägg med enkelgips. Tyvärr så går det även in en skjutdörr till mitten av väggen ungefär. Så skruvar man in nåt så tar dörren i. Skåpen ska ju skruvas fast i varandra i sidorna men det kanske inte räcker ? Tv bänken är liksom med små skåp runt hela så det är som en fyrkant ungefär sen har man tvn i mitten
0 svar · 1,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: 5mm och hårt låter ju då som eternit eller nån kusin till det.
19 svar · 9,4k läst
·
M
martin h82: Tack!
2 svar · 1,2k läst
M
2 svar · 1,2k läst
E
Ellinor Hellquist80: Hej Hur långt tid behöver man vara hemifrån när man vaxat med Osmo o lagt på det där över vaxet? Luktar starkt enligt golvläggare? Kan man vaxa ett 10 år gammalt ek golv? Han pratade om att dw kunde bli reaktion? Va menar han med det? Samvon hade inte förstått va han menade?
0 svar · 416 läst
B
bryggarebob: Hej, Jag ska såga i en IKEA Sinarp lådfront som ska bli ett hyllplan, och vill undvika att faneren flisar sig. Kommer kapa den på längden och bredden, båda sidorna kommer ligga dikt an mellan skåp och vägg i kök. Hur skulle ni göra? Vet att man kan tejpa, samt ha offerbräda. Andra tips? Vilken såg skulle ni använda? Har följande verktyg hemma att välja mellan, fogsvans, laminatsåg,
0 svar · 1,6k läst
G
guslar: Jag tror det är, ska kolla. Återkommer ikväll!
4 svar · 3,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Lättbetong är väldigt svårt att sätta kg på då det skiljer enormt och enda sättet att veta egentligen är att testa. Jag tycker lättbetongskruv är det bästa för tung montering men även den blir lite känslig för ryck och slag. Med lättbetongskruv ska alltid 100% av gängade delen in i lättbetongen.
1 svar · 1,7k läst
·
joakim62537
joakim62537: Hej Erik. Gammal tråd men jag hittade samma/lika skivor hemma hos mig. Hur såg det ut med asbest?
16 svar · 26,8k läst
·
A
AndersS: Beroende på utseendekrav, men jag skulle köra motorsåg. Är det inomhus blir det elkedjesågen.
5 svar · 1,6k läst
K
Keld: Sök på "kabelgenomföring bord"
2 svar · 949 läst
·
Viktor.J
Viktor.J: [citat] [bild]
15 svar · 4,5k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Bra idé. Recycling och up-cycling är ju alltid bra så länge parketten har lite tjocklek så borde det ju gå utmärkt. Du måste troligen måla på utsidan för att det skall stå emot väder och vind förstås...
1 svar · 1,1k läst
H
hejhejdajje: Nu har vi kommit lite längre i renoveringen och väggen är borta! Nästa stadie är att bygga upp allting igen så att vi får relativt jämna och fina väggar som går att måla på. Medveten om att det är ett gammalt hus och jag är inte ute efter perfektion - men nu till min fråga! En del den väggen som är bärande utgörs av en putsad murstock som vi tänkte använda nästa år när vi
0 svar · 1,4k läst
·
Nobbe_1
Nobbe_1: Det kommer att sitta ett sängbord på ena sidan av sängen som man skruvar i väggen men det är inte så tungt utan endast några mindre hyllor på en "pelare". [citat]
8 svar · 5,0k läst
·
R
rqx: Hej, Jag har (tror jag) oljehärdad masonit under betongpannorna på taket. Jag sa ta bort en ventilationshuv, hur lagar man det? Har inte varit uppe på taket och lyft men minimum så är det ju ett 120mm hål för ventröret beroende på utformning av huven.
0 svar · 1,3k läst
Vofflan74
Vofflan74: Vi håller på att byta ut köksgolvet med fiskbensparkett ovanpå elgolvvärme som också ska bytas ut och in med nytt Nu säger byggaren att vi behöver 45 mm från grundgolvet som ligger under. Det är 30 mm högre än idag. Det blir för högt tycker vi. har någon tips på lösning? Tunt Material? Eller tänka om?
0 svar · 903 läst
F
fribygg: Jag tycker du ska prova själv med vermeculitskivor, de går att köpa på byggvaruhus för några hundralappar och bearbetas lätt med fogsvans och morakniv så de passar eldstaden.
1 svar · 2,2k läst
·
H
hapazard: [citat] Väldigt få situationer där fästelementet kommer fallera före materialet som omger det ja. Under mark eller vatten kanske. Skruvar kan kankse vara en bra ide att köra högre rostskyddsklass utomhus eftersom de kan bli svårt att få loss dem (om det är ett bekymmer). Som fribygg skriver spikades allt obehandlat förr och sitter mycket 100 årig fasad uppe fortfarande.
4 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.