Demmpa
Demmpa: Ja, rätt uppfattat, ingen av inneväggarna är bärande. Nästan lite OT, Det kan även vara så att hjärtväggen i källaren rent fysiskt inte är bärande utan bara som säkerhet. Vår hjärtvägg i källaren har lite luft mellan sig och sponttaket i mellanbjälklaget. Hjärtväggen byggdes upp efter att hela mellanbjälklaget hade fått spåntaket monterat.
1 svar · 2,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag skulle nog sätta horisontella brädor/skivor där. Så här ungefär: [bild] [bild] Och måla t.ex med [bild]
3 svar · 1,7k läst
·
A
ankan_84: Hejsan, Har klätt ytterväggarna i källaren med Yton Multpor. Jag kommer att hänga ett element och har förbrett med stora skruv ytterväggen som går igenom bekädnaden. Jag behöver dock hänga upp lite lättare saker på multiporen. Multiporen är sjukt porös, men jag ska enbart hänga upp en fläkt och konsollerna för vattenrören ner till elementet, vikten är med andra ord låg. Har ni
0 svar · 6,4k läst
A
Axel Svensson: [citat] fråga gällande fuktmätare T660. Vad hittade du tabellen? Skulle vilja veta hur mkt detta är i % Har fått dessa värden och fukttekniker säger att det är torrt. Lite väl höga tycker jag…
2 svar · 2,4k läst
·
I
Ironside: Var i färgbutiken, de tyckte det var mycket märkligt att inte Beckers snickerispackel skulle räcka till detta jobb. De gav mig ett bra pris på en ny tub och det visades sig funka helt okay, visst man behöver fortfarande lägga på 2-3 gånger men mycket bättre än den tuben jag hade sen tidigare. Såg nu att den faktiskt är från 2016, kanske har det en betydelse för funktionen ;)
4 svar · 1,4k läst
Alfredo
Alfredo: Är nog inte så noga. Vilken fogmassa/spackel som helst funkar nog. Jag skulle ta latexfog. Fogskum känns överdrivet här. Kladdigt som f-n att hålla på med och ger ingen bra yta för målning.
2 svar · 767 läst
Ö
Östgöte89: Hej! Vi bygger carport med förråd och har nu börjat närma oss att göra klart förrådet invändigt. Framförallt i ena hörnet är det lite fuktigt nere vid betongplattan (isolerad), ffa där plattan möter syllpapp, men även syllen är lite fuktigare där. Har förstått det som att vi måste torka upp det innan isolering osv, men det är ju tätt nu så luften cirkulerar inte jättebra.
0 svar · 792 läst
·
S
sushansson: Tack för svaret
19 svar · 8,3k läst
·
T
Tompafix: [citat] Kläm in en 45mm vid skarven skruva i gamla och nya skivan.. 70mm kan lätt bli 68mm när det torkat. Eller så hyvlar du av en 70mm och sätter där.
1 svar · 868 läst
·
I
Installation: Helt rimlig prisnivå skulle jag säga
5 svar · 1,6k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Tack för tipset, om nått skulle hända med en skarv längs innerväggarna, vad skulle det vara tro?
6 svar · 2,2k läst
·
D
Dsl: [citat] Vi har också uppreglat golv på oisolerad betongplatta med mineralull, fast 10 år äldre. Det mest kritiska bör ju vara om trä kommer i kontakt med betong. Dålig lukt kan komma från impregnerade reglar/syll. Jag skulle rekommendera att ta upp ett par inspektionshål istället för att betala dyra pengar på en mätning. Då ser du ju dessutom hur välgjort det är. Jag har
9 svar · 1,9k läst
·
F
fribygg: vinningacement.se har nya rör
2 svar · 942 läst
C
Carl Johansson: Så fint det blev!
47 svar · 58,9k läst
·
Monica Sangö
Monica Sangö: [citat] Hej! Jag läser att virkespriserna har gått upp 30%?!!
7 svar · 2,7k läst
B
Björn Dahlroth: Färgen på brottet kan antyda någon form av fiber cement. Men det finns en del korn av något slag i brottet. En del gamla gipskivor har inblandat sågspån men det här är säkert någon form av gammal fibercement. Kanske fibercemnt med inblandat spån. Gipsskivor har alltid skikt av kartong/papper i ytorna. Annars skulle de inte hålla. Fibercement är också avsevärt tyngre än gipsskivor.
4 svar · 1,4k läst
·
T
topmount: Känns inte så konstigt att det rinner fukt med öppet mot mark och kallt plåttak.
3 svar · 3,8k läst
·
M
Monaco: [citat] 154009"]Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar. Använd samma bruk som förr. Är det en gammal skorsten (före 50/60-talet) så är det hydrailskt kalkbruk som gäller. Både som puts och för
3 svar · 2,4k läst
Rickard.
Rickard.: Råspont behandlas ibland med grön-fri för att hindra mögel som annars lätt blir på ny fuktig råspont men framförallt handlar det om att försöka inte ha förutsättningar för mögel att överleva.
1 svar · 926 läst
S
Stuff: [citat] Nejdå, plasten satt skjuten mot takstolarna och sen var det ju inte mer än 30cm fram till nästa gles. Det var alltså bara den i vägg/tak-vinkeln jag väntade lite med
13 svar · 8,2k läst
·
B
Big builder: [citat] Upplever att virket är lätt att bearbeta men känns ändå ganska hårt. Hmm så jag skulle nog inte säga att det är mjukt.
10 svar · 2,5k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Kupolmutter funkar också.
17 svar · 2,5k läst
·
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: Kommer inte ihåg procentsatsen.. men det är väl minst 60 % som skall bort för att inte få dubbla tätskikt.. DVS den gamla väggen skall kunna andas.
7 svar · 1,5k läst
·
S
Stefan Bengt: Hej, håller på renovera hemma och har en otroligt ful branddörr i metall till pannrummet, står en kombipanna från 90-talet där som förr användes till att elda olja, idag används den endast till att värma varmvattnet i huset. behövs branddörren fortfarande eller kan jag montera en vanlig innerdörr?
0 svar · 906 läst
Kramla
Kramla: [citat] ja det stämmer, vart riktigt stabilt(y)
6 svar · 6,6k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Helt rätt. Ska upp på vinden till helgen och titta så får vi se hur det ser ut. Förhoppningsvis en gammal skada som är åtgärdad
2 svar · 1,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Billigare ;)
5 svar · 1,5k läst
gcostanza
gcostanza: Hej! Hur lång tid tar det att lägga bandplåt på ett sadeltak på ungefär 100 kvm? Är det skillnad på bandplåt och bandplåt, så det går att spara in pengar på materialet? Frågar "Kanske ett nytt plåttak#
0 svar · 785 läst
G
Grytet: Tack för svaret :)
2 svar · 708 läst
Dowser4711
Dowser4711: Stenull är tyngre och ger därmed en bättre dämpning av rätt många frekvenser. Men glasull ger också bra isolering. Gjorde om taket i ett "ungdoms-rum" i bottenvåningen och valde något tjockare (kommer inte ihåg exakt tjocklek tyvärr) glas-ull än vad som var motiverat (men prisskillnaden för ett rum var ju marginell) och fick utmärkt resultat. Dock fick jag montera en dörrklocka i
3 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.