Matti_75
Matti_75: Det är godkänt med enstegstätade tjockputs fasader. Weber har hela system med allt från gips till isolering och puts. Inte att förväxla med dom med tunnputs på cellplast som gav stora problem. I mina ögon ska cellplast bara användas under jord.
3 svar · 1,8k läst
AnOberg
AnOberg: Hej! Jag har ett liknade teleskophus som sommarstuga.
6 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] 1936 så ligger det säkert en tunn ( ca 5 - 7 cm ) betongplatta direkt på underliggande jord. Du kan höra det om du tar en bräda och dunsar på golvet . Är plattan tunn kan det bli ett ihåligt ljud och tjockt ett mer dovt ljud. Du säger reglarna mot betongen har liksom multnat , fukt kommer genom plattan och det kan bero på att vatten står en bit ner. id det årtalet var det inte
13 svar · 4,3k läst
S
Stefan1972: Kalkbruk är så mjukt att du med lätthet kan skrapa med nå vasst och du gräver dig ner i materialet. Det kan du inte göra om det är nå cementbruk. Det blir stenhårt.
7 svar · 2,3k läst
·
S
Stensson11: Alt 1: Skippa Osb. Alt 2 : Limma gipsen på Osb. Alt 3 : skruva även gipsen i reglarna. li
1 svar · 1,9k läst
T
ToRy: Visst "äter" vikdörrarna upp lite yta inåt eller utåt, men å andra sidan tjänar du ju nästan en skjutdörrsbredd i öppningen som du själv är inne på. Rörliga delar... nja, det är några gångjärn och en eller två spanjoletter som tillkommer, typ. Inga komplicerade grejer. :rofl: Men jag förstår vad du menar. Oavsett vad, hoppas det går att genomföra! (y)
11 svar · 2,7k läst
·
TyszkiMark
TyszkiMark: Hej, Tänkte påbörja nästa projekt hemma och bygga en panel mot befintliga stolpar. - Hur sätter jag upp reglarna bäst? Finns det moduler man kan sätta på stolparna som man sen kan lägga reglarna på? Försökt undersöka men svårt att hitta bästa och framförallt snyggaste lösningen. [bild] [bild] Tack för hjälpen, Marcus
0 svar · 1,4k läst
·
Njurstenen
Njurstenen: [citat] I suspect it's this one from Bauhaus: https://www.bauhaus.se/panel-basis-moelven-furu-vaxbehandlad-vit-13x120x4200mm#go-to-description I know there are at least 2 different styles and it wasn't super clear from the packaging which one I bought so it prompted at least two trips to the store :rofl:
26 svar · 18,8k läst
·
M
Marguita Weckner: [citat] Tackar för hjälpen
9 svar · 3,0k läst
J
jespgrun: [citat] Bra tips men hade det varit hemma hos mig och takhöjden inte varit 2.40 hade jag bara gipsat direkt på väven!
6 svar · 2,1k läst
·
N
Niklaspe: [citat] sök på ventilationsrör på Biltema. Dom har 100mm rör i olika typer som passar mot torrluftsslangen!
14 svar · 2,0k läst
·
&
&herr frej: [citat] Om du spacklar takvinkel så är det en fördel att spacklet vilar på en kant istället för att hänga (tyngdlagen) lättare att få till det m pappersremsa
8 svar · 3,8k läst
K
Krux: Precis som redan föreslagits i tråden……
18 svar · 12,3k läst
·
J
JoakimPe: Tack för svar! Vi vill ha den furufärgad alternativt betsad i någon pigg färg och då syns ju kvisten.
13 svar · 8,5k läst
·
B
BosseHansson: Sätt kilar vid den och dra i skruven. Är ju fast fönster var skall de ta vägen när foder och smyg är på plats.
6 svar · 1,9k läst
·
K
KungGeorge: Tack för snabba svar. Spontant känns det tokigt men jag tänkte att detta kanske var ett nytt och ändå beprövat sätt att renovera tak. Om ingen ny info kommer fram så blir det nog ett klassiskt byte papp, läkt och pannor från någon av de andra offerterna.
4 svar · 802 läst
Matti_75
Matti_75: Borra upp hålet i clipset och försänk så passar vilken försänkt träskruv som helst
8 svar · 1,5k läst
·
X
Xhdgahhh: Vi ska snart börja bygga om vår övervåning på vårt 1,5-planshus för att få ett till sovrum och ett badrum i master bedroom. Tittar ni på planlösningen så är "bryggan" där det är öppet till nock ny för att få en separat ingång i det rummet (det är inte så massivt som det ser ut på grund av snedtak). Det röda strecket motsvarar således den yttersta balken i det tillkommande
0 svar · 939 läst
·
P
Pucco: Skulle kunna vara masksnigel.
2 svar · 3,6k läst
·
A
arkTecko: [citat] Jag har svårt att se vad den studien har med fallet i fråga att göra?
57 svar · 7,3k läst
T
Trubaduren2: Vi tittar på några hus byggda slutet 60-tal till slutet 70-tal, 1,5-plans med krypgrund, trästomme med tegelfasad. Det är varierande skick på husen, men de har renoveringsbehov. Tak och fönster behöver bytas, eventuellt syllar. Någon som har renoverat 70-talshus och vill dela med sig av tidstypiska fel som man bör ha koll på och problem som uppstått längs vägen?
0 svar · 2,0k läst
S
Sir Duke: [citat] [bild]
22 svar · 6,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Eller så är avväxlingen beroende av de stående karmarna runt befintliga fönster och nya fönster har inte karmar som kan vara bärande. Det var tydligen vanligt i 50- och 60-talets ytterväggar med 3 fönster och dörr tätt bredvid varandra för att man skulle kunna behålla en tunn vägg.
4 svar · 1,4k läst
·
raveper
raveper: Ska du ha senildosor i eluttagen och borde de inte sitta högre upp?
2 svar · 1,2k läst
·
T
Tompafix: Det lär nog funka. O jag håller med att det blir snyggast med dolda (y)
7 svar · 1,7k läst
·
Matti_75
Matti_75: Stäng ventilerna då du släpper in varm luft som kan bära mycket fukt. När den kyls ner så ökar RF% avsevärt.
2 svar · 975 läst
Rickard.
Rickard.: Vanligast skulle jag säga är att man bygger ett vanligt papptak för att sedan lägga en trall ovanpå, det är vanligt på allt från carports till fullt isolerade och uppvärmda utbyggnader. Till det senare är svetsad papp en självklarhet men jag tror det funkar fint att göra själv i många fall där riskerna är mindre.
2 svar · 1,6k läst
·
I
Installation: Man skall ju även se till att locken blir foderbildande runt fönstet och dörrar så det inte blir knasigt där.
3 svar · 3,4k läst
É
ÉlPon: [citat] Vad menar du? Har jag antytt att jag inte ska ha grundpapp mellan träsyll och mur?
5 svar · 1,8k läst
MrJay
MrJay: [citat] Stämmer, om man nu använt vit Tec7. I TS fall är geggan transparent.
7 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.