oshu
oshu: [citat] Jag gick rent hela vägen upp. Problemet blev att många års målningar gjorde att vägg/tak ”satt ihop” av färgen och sjok av takets färg drogs av. Hade jag gjort om det idag hade jag skurit in till takbetongen så takfärgen inte följde med. Hade jag behållit en del av väggen mot tak hade jag lagt ett snitt innan jag började riva. Sen behöver snittet växlas av så man inte
24 svar · 18,3k läst
·
C
Christer Törnros: Råkade klicka på den här gamla tråden och inser att några av mina inlägg är borttagna. Det är säkert ok, jag bröt nog några forumregler. Dock väcker det frågan, vilket ansvar har forumägaren för de inlägg som postas? Det finns ju inlägg i tråden som helt förkastar och kanske till om med uppmanar till att bryta svensk lag. Är det ok?
72 svar · 24,1k läst
·
A
Alexander HB: [citat] Du kommer helt klart att påverka konstruktionen, och det måste utredas hur mycket. När de vertikala reglarna belastas ovanifrån kommer de att böja sig i sidled. Detta förhindras dels av att det sitter gipsskivor på dem, men även av kortlingarna emellan reglarna. Nu pratar du om att kanske ta bort både gipsskivor och kortlingar, vilket kan leda till att reglarna knäcks om
3 svar · 1,5k läst
Rickard.
Rickard.: Klinkerdäck på plastföttet tycker jag är en riktigt vettig lösning generellt men den är inte direkt gjord för plåt så jag vet inte riktigt hur det fungerar men det går säkert att lösa på något sätt. Är det en bandtäckning gäller det att alla fötter missar falsarna och att punktbelastningen inte blir för hög så plåten deformeras eller skadas t ex.
3 svar · 1,3k läst
H
hempularen: [citat] Men det låter som detta är en ändring av husets bärande konstruktion. Då behöver du göra en bygganmälan. Och då kommer du att behöva ha någon form av ritningar. Om man försöker med lite ögonmått på bilderna du lagt upp, så ser det ut som bjälklaget ovanför öppningen har en spännvidd på minst 6 - 7m. Och du skulle öppna totalt 4,8m? Bjälklaget skall norm-mässigt
6 svar · 1,4k läst
·
A
Albireo: Det var lite som ritningen från Tjälldén jag tänkte (från början). Men så började jag fundera - Det gäller nog bara "garage" med "platta på mark"... (en ganska låg belastning på kantbalken) Nu gäller detta fall - en källare med en murad/gjuten (tung) vägg med en höjd på ca 2,5m samt två våningar i trä samt takbelastning och snö tyngder. I dokumentet från konstruktioner.se
11 svar · 3,8k läst
·
S
simonnnn: [citat] Hur gjorde du Walle? :) Bild?
2 svar · 1,9k läst
T
tergo: lite i ämnet ”Poppande” golvet – vissa tror på skrämmande förklaring – Byggnadsarbetaren
4 svar · 1,6k läst
M
maer031: Hej, Under förra höst och vinter och nu denna har vi märkt att det förekommer en tydlig doft av maräng i vår tillbyggnad från -69. Tillbyggnaden har krypgrund och vind med kutterspån. Viss fuktutslag på en del av råspont invid ränndal men ingen akut enligt Anticimex som varit här och gjort försäkringsbesiktning. Lukten gör oss smått galna och vi blir oroliga ur hälsosynpunkt. Vi
0 svar · 583 läst
Jörgen Edman
Jörgen Edman: [citat] [citat] [citat] Ok. Så får det bli. Har en murare på G att kolla på det. Har många projekt här samtidigt och behöver köpa mig tid. Men dröjjer det eller blir för dyrt så får jag köra på själv. Tacksam för era svar.
22 svar · 11,3k läst
·
D
Dublin: [citat] Jo, vi har beslutat att riva ut allt särskilt som radonmätningen visade höga värden.
17 svar · 3,6k läst
J
jonaserik: Du får bygga ramar och sätta in kant i kant ute och inne och någon form av skiva som täcker hålet. Med isolering mellan, bra isolering är cellplast
1 svar · 764 läst
MathiasS
MathiasS: Du ska ju ändå ha handfat, väggbrickpr etc antar jag, det är perfekt med plugga i väggen när man ska skruva upp saker. Värt pengarna och besväret flera gånger om.
6 svar · 1,3k läst
N
NalleSW: [citat] Ner till berget är det grävt. Jag skulle vilja göra om med standard gjutna cylinderpelare. Får se hur jag ska få fram det förslaget.
5 svar · 1,5k läst
·
O
olofh: [citat] tack, ska låna och kolla om det är den men låter lovande
2 svar · 988 läst
Höghus
Höghus: [citat] Om maskingänga är ett krav är det bara att borra så djupt man kan och fylla upp hålet ned rampamuffar. Lite justering för att gänggången skall stämma mellan skarvarna lär behövas. Inget jag själv hade gjort, men inte omöjligt. /Höghus
10 svar · 1,9k läst
·
K
Klicka: Lyfter frågan igen. Jag har köpt Bostik primer: [bild] Kommer den att räcka som primer? Det står "Före spackling med Bostiks Golvspackel samt före sättning av kakel/klinker med fästmassor". Väggen är delvist lagad och delvist målad. Vill inte att kakelfixen gör att gipsväggen "bubblar" när jag börjar kakla.
4 svar · 3,3k läst
·
Mazen
Mazen: Gör egna plugg :) https://www.biltema.se/verktyg/borr/traborr/pluggskararsats-konisk-4-st-2000019552
5 svar · 1,5k läst
M
Mullinu: Lägenhet byggd 88-90. Betongtak som var sandgrängat så slipade ner det. "Bredspacklade" med Nordsjö mediumspackel och slipade ner. Inga bubblor. Valde sedan att bredspackla om med Alcro rullspackel eftersom jag ände gjorde om väggarna och hade lite bättre redskap. Det blev bubblor här och där, ganska många bitvis, men inte överallt. De väggar som är av betong (som fått samma
0 svar · 920 läst
J
jonaserik: Jepp då får ni en slät yta . se bara till att det inte blir som bulor eller sticket ut något efter putsning, då kan skivan bli bullig. Skivorna fästes med långa skruv och plugg i väggen. dom kommer att sitta kvar bättre när skåpen kommer plats.
5 svar · 2,3k läst
·
Isakare
Isakare: Betongskruv borde funka bra i massivt tegel.
1 svar · 1,0k läst
Oldboy
Oldboy: Tapetlim går bra, men treetex suger förmodligen lite mer än annat underlag, så lite mer lim behövs nog. Om jag kommer ihåg rätt så kan det också fungera att stryka på lite lätt vattenskadat tapetklister först som får suga in och torka. Då suger det inte så mkt sedan. Måla med en lämplig grundfärg tar också bort "suget" efter extra mkt tapetklister. :)
3 svar · 1,1k läst
·
Saband
Saband: [citat] :)
14 svar · 2,8k läst
·
Saband
14 svar · 2,8k läst
·
R
Roger1337: den är fuktig som dom flesta krypgrunder är, ventiler finns kanske behövs flera för mera ventilation. huset ligger högt.
6 svar · 1,2k läst
F
FDT: EPS-betong är ett fantastiskt material. Om platta på mark inga konstigheter. Läs på ”bruksanvisningen”…
4 svar · 1,9k läst
Matti_75
Matti_75: Det är godkänt med enstegstätade tjockputs fasader. Weber har hela system med allt från gips till isolering och puts. Inte att förväxla med dom med tunnputs på cellplast som gav stora problem. I mina ögon ska cellplast bara användas under jord.
3 svar · 1,8k läst
AnOberg
AnOberg: Hej! Jag har ett liknade teleskophus som sommarstuga.
6 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] 1936 så ligger det säkert en tunn ( ca 5 - 7 cm ) betongplatta direkt på underliggande jord. Du kan höra det om du tar en bräda och dunsar på golvet . Är plattan tunn kan det bli ett ihåligt ljud och tjockt ett mer dovt ljud. Du säger reglarna mot betongen har liksom multnat , fukt kommer genom plattan och det kan bero på att vatten står en bit ner. id det årtalet var det inte
13 svar · 4,3k läst
S
Stefan1972: Kalkbruk är så mjukt att du med lätthet kan skrapa med nå vasst och du gräver dig ner i materialet. Det kan du inte göra om det är nå cementbruk. Det blir stenhårt.
7 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.