Byggmaterial & Byggteknik
Snyggingen: [citat] Tack för svar! Fjäder har lyckats slå knut på sig själv därbakom (bokstavligen) Behöver ändå försöka få tag i röret med telekablarna, så bara att öppna upp tyvärr.
Fippe c: Hej, Byggde en hall på 860m2 med stålstomme och sandwichpaneler för både tak och väggar. Den hallen har hållt tät i över tre år nu och jag köpte panelerna från kingspan. Väldigt nöjd! För ett drygt år sen byggde jag en hall till. Denna gång 2200m2. Beställde stommen med väggar och tak monterat och klart från en byggfirma. Tyvärr så kursade firman lagom när hallen var klar.
Hamrin: [citat] Lutar mer och mer åt det, speciellt eftersom det sitter kvar på skivorna och inget alls på plattorna. Har för mig att jag använde Bauhaus Probau flexi low dust eller liknande. Tack för tipsen ang Kiilto. Lutar åt att ta bort fixet, använda primer och fix från Kiilto.
husdrommaren: [citat] Detta lät jätteintressant, du råkar inte komma ihåg vart du köpte dessa fyrkantsprofiler? Sökt runt men hittar ingen bra träff.
Dan_Johansson: Oja! Lite spänning i livet vill man väl ha.. :D Edit: tror föv att det finns spraylim av kontakttyp som man kan spraya på ena ytan enbart, där det blir lite tid för justering..
AG A: [citat] Du har rätt. Fel av mig att inte tänka på resultatet av blandningenen. Vet bara att klorin är bra att tvätta rent diverse skit, samt att ättika är bra mot lukter. Men de ska inte blandas!
Kirrren: [citat] okej de vart så alltså, får bli så i värsta fall tack för svar :D
ÉlPon: [citat] Ingen som verkade kunna detta. Men jag kom på själv när jag började rita lite att "överliggaren" som jag beskrev (samma som alternativ 3) inte behövs, glesen får ju stöd av det liggande installationsskiktet (röda i bild) som kommer i nästa moment. [bild]
skvadron: Hej, Ska regla ner och sätta fibergips som innertak i mitt blivande biorum. Väggar är osb samt dubbelgips utanpå det och jag undrar om följande ang mått/dimension på reglar: Taket ska inte ha kontakt med befintligt ovanför. Tänker mig 45x145 som ram runt om på väggarna Sedan på bredden sätta 45x145 cc 600 (cc 1200 är för glest antar jag) sedan läkt 28x70 cc 30 avsluta med
A.Stahlgren: Jag har börjat ta ner allt gips då vi ändå ska dra ny el i väggarna samt byta ut hela ytskiktet, så nu ser man lite mer hur det ser ut just den biten som vi vill ta bort. Även regeln längst ut ”bottnar” inte riktigt och är inte heller större än övriga reglar. [bild] [bild]
lisaskywalker: [citat] Jag tyckte det såg ut som metall med nån slags plastskydd utanpå, men nu när jag zoomar in kan jag se att jag nog har fel!
fribygg: Jag skulle säga GIPSA, men om du är oroligt lagd är det ju lätt att shimsa med 2mm blå pallbricka.
snowjim: Om det nu är så att väggen faktiskt bågnat i efterhand, hur kan det vara att kakel eller kakelfog inte har spruckit? Visst borde den inte vara så pass flexibel?
NicklasP: [citat] Grymt! Testar detta. Finns det en möjlighet att denna justering gör att listtrycket då blir bättre och jag får dörren tätare mot karmen?
Skitväder: [citat] jajjemen! Är klackfoder i dagsläget, tänkte man bygger en smyg för att få en tätare ger :)
Mr. Sundqvist: [citat] Så kan det absolut vara. Skulle dock vilja foga ihop dem med lämpligt material.
Karl.K: Hej! Jag har tänkt att gjuta en ny platta (med golvvärme) på den befintliga från 1974 med underliggande 10 cm cellplast. Endast ytterväggar kommer stå på den gamla plattan, dock med tjock syllpapp under och längs sidan mot ny gjutning. Den gamla plattan verkar torr. Två tankar har dykt upp. Ska jag lägga åldersbeständig plastfolie på den gamla plattan innan cellplast läggs ut med
Åsa Lund: Det tar fyra gånger så lång tid att torka om det bara torkar åt ett håll
gaia: [citat] jag skulle kanske demontera alla galler och sen elda som vanligt. Du får bättre cirkulation runt kassetten och med den lägre temperaturer. Kanske inte så snyggt utan galler men värt att testa innan du ska reparera senare. och kanske skaffa glesare galler/nät runt kassetten
raveper: [citat] Drog ut en liknande ur en taklist. Man var ju lite rädd att ovanvåningen skulle komma ner farandes.
hempularen: Osäker på hur du menar. Men om du har 2,70 i spännvidd, utan ytterligare fästpunkter, så tror jag att 45x45 är för klent, oavsett vilken kvalitet du tar. Risk att det kommer att hänga ned.
Mads93: Hej! I källaren har vi klaffventiler med asbestpapp bakom som tilluft. Vi ska sanera bort dessa då dem börjat vittra sönder (vissa är nästintill helt borta). När vi tagit bort dessa antar jag att vi måste ersätta pappen med något? Vad har ni för förslag?
animap: Tack så mycket för alla värdefulla svar! Vi ska definitivt beställa utsättning av kabeln. Bifogad gamla ritning har jag av hur kabeln går (alldeles under där vi ska gräva). Går det att uttolka något av dessa nuffror, typ av kabel / djup, etc?
MatsHmr: Hej Har monterat ett fasadmätarskåp GARO Gim 1 på gaveln på en nybyggd tvåplansvilla och undrar nu hur ett lämpligt överbleck ska monteras. Måste man spåra panelen eller kan blecket monteras direkt mot den och i så fall vilken tätmassa är lämplig ? Behövs ngn tätning runt själva skåpet - "ramen" är ca 5 cm bred och håltagningen är mått i mått och ändträet är oljat. [bild]