Byggmaterial & Byggteknik
Lilhenk: [citat] Okej, det låter ju toppen. Huset är ca 10 meter från yttervägg vardagsrum till yttervägg kök. Bild från utsidan om det blir tydligare
Rått: [citat] Ja. Den är dömd. Tanken är att bila bort ena sidan så trappen får en sida, och sätta räcket direkt i trappsteget istället för i muren som det är nu. Tack för svar.
Roger Hermansson: Problem är VATTEN som teglet suger till sig, att ha tegel ända ner till marken är att skapa sig problem framöver. Har man då kanske inga takrännor eller dåliga stuprör etc späder på problemet. Laga tegel är ett plåster på såret, kommer fortsätta frostsprängas, en frostsprängd tegel är en körd tegel. Bästa hade varit att sektionsvis byta ut de nedersta skiftena (även om det
stugfar: Ja i min värld är det också en mycket låg risk. Jag kan inte föreställa mig att väggarna rör sig så pass mycket. Musbandsproducenterna själva säger att det funkar med profilerad plåt.
mojjen: [citat] Saken är med remsor så vill man (I alla fall jag) först fylla springorna med gips eller spackel, så nedsänkningen blir slät. Ibland har jag fått dra i spackel 2 ggr för att det skall blir hyffsat slätt. Det är nog overkill, men en fyllning, annars trycks remsan in i skarven. Så det motsvarar ditt spacklingsvarv med remsan. Sen limning som jag brukar låta vara över natten. Så
BirgitS: Även om det finns en vägg under taknocken på den inredda vinden brukar den inte vara bärande.
ccx: [citat] Tack för detta svar. Det var ungefär så jag uppfattat det också. Gör ju givetvis det jag kan. Tejpar fönster på insidan etc.
Roger Hermansson: [citat] B bruk lär inte hålla i längden längst ner mot marken, helst om det är utsatt för att det droppar vatten från ovankant av muren Skulle rekommendera att använda ett cementbruk a mellan 30 och 50cm från mark.
tracker: Beroende om du vill återställa utan för mycket påverkan skulle nog jag tejpa (dubbelhäftande) stålskena 70mm med kanske någon skruv i golvet vid dörröppning, samt stålskena i tak som skruvas, sedan ställa i träreglar 45x70 i stålprofilerna, regeln vid vägg skruvas fast i väggen. Det är bra om reglarnas längd är precisa så det spänner lite mellan golv och tak Ställ dit reglar
emmaemma: [citat] Anticimex var på plats och upptäckte att det var förhöjd fukt 19% i träet och lite vitmögel under skivorna i en nyare del från 1990. I den gamla delen från 1940 (sommarstuga) kunde man inte mäta men när vi öppnade upp luktade det riktigt illa och det fanns en hel del organiskt material.
AG A: Sannolikt mycket mer än vad du klarar att belasta den med. MEN, hållfastheten är helt beroende av knäcklängden. Eller, som sagt, längden på pelaren.
Rickard.: *Många tror att dubbelt gips på väggarna är det enda sättet att uppnå brandklassning av vägg. Detta stämmer dock inte, det finns många olika sätt att kombinera material så att du får ett brandklassat garage och ändå enkelt kan hänga upp saker på väggarna. Det är kombinationen av ytterpanel och innerpanel samt tjocklek och typ av isolering som avgör branklassningen. Som exempel
ÉlPon: [citat] Har du exempel eller länk till en tabell man kan titta på? Behöver veta om min stålbalk behöver skyddas för att uppfylla r15 eller om jag kan slippa det. Brottsgräns 40%.
klaskarlsson: [citat] I installationsksiktet sätter du isolering och sen skivor över bara.
Albireo: Det kan jag inte svara på rak arm - men minns jag rätt är det en fackverkstakstol W eller WW med alldeles för klena armar. (minns inte heller - 195x45 eller kanske 225x56) men spannet är långt mellan stöden.
Tompafix: [citat] Allt beror ju på hur mellanbjälklaget är konstrukterat. Det borde ju räcka med en balk från A till B. Men inget går egentligen att svara på utan att se det på plats.
atomlab: Kanske få dit en bergsborrare som kan borra fast stag som injekteras i berget med?
bearmaniac: Nu är jag ingen konstruktionsexpert, men på svärföräldrarnas landställe finns det ett par äldre hus där ytterpanelen är bärande (och som då har klarat 50 års vintrar). Innanför ytterpanelen sitter någon form av regelkonstruktion (45x45), men reglarna verkar mest fungera som någonting att hålla ihop panelen med och hålla isolering på plats. Innerväggarnas konstruktion tror jag
Björn_Nilsson: [citat] Intressant och tack för svar. Tejpade man skarvarna i duken?
MathiasS: Plåtreglar och gips skulle vara min lägstanivå. Gärna lite isolering i väggen också för ljudisolering (behöver inte vara hela facket).
mattedublin: Löste det sig, vad för spackel körde du med? Fungerar det att måla med silikatfärg direkt på skivan utan någon primer?
Uppner: Är det någon här som är expert på eller åtminstone har erfarenhet av Centro´s tätskiktsprodukter som kan ge lite tips? Igår eftermiddag 17-19 (dvs. ca. 18-20 tim sedan) tätskiktade jag min nya tvättstuga med Centro´s produkter TM#F och TM#2K. Jag tycker mig ha följt Centro´s (förvisso lite otydliga, men ändå) instruktioner till punkt och pricka. Så det bör vara utfört på
Gooli: Jag satte panelen stående och den målades sedan endast på utsidan för att kunna andas och torka ut inåt. Det är ett takutskjut på ca 30 cm ovanför så att minimalt med regn kommer åt.
Avemo: Tidigare hade man ofta spånskivor på väggarna och tapetserade direkt på dem. Det spricker ofta i skarvarna. Jag kan tänka mig att det är lätt att få samma problem med MDF. Angående fukt så är MDF inte så vattentåligt som man kan önska av köksluckor. Men det är ju inte vad det är fråga om här. Det är ju inte en plats som kommer att bli speciellt utsatt för fukt. Gips är ju