Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Är ju bara en mm så dra ett tunt lager på den delen av plattan som är där och kör som vanligt
3 svar · 1,1k läst
P
ptlf: [citat] Och ännu mer tid sparas om man bygger med utegips på väggen för då går man upp med den o viker in mellan takstolarna!
4 svar · 718 läst
B
Bläsa: Jag har ett lite större uthus som inte har något golv. Uthuset är byggt på upp murade betongblock så golvet är själva marken. Nu tänkte jag bygga ett riktigt golv men jag är lite osäker hur jag ska göra fullt ut. Först så tänkte jag lägga plast på marken som en fuktspärr som jag sedan tejpar alla skarven så att det blir tätt så att man förhindrar eventuellt markfukt att komma
0 svar · 447 läst
13th Marine
13th Marine: [citat] Låter lite som min erfarenhet innan jag hittade UX, men då tror jag inte Duopower fanns. 🤔
7 svar · 2,2k läst
D
droopy: Forestia som tillverkar golvspånskivor anger att diffplasten skall placeras UNDER golvspånet. Så följer man tillverkarens råd så är det inget fel att ha plasten undet golvspånet. Lite svårt att få tätt på ev. genomföringar dock men är de genomföringar som finns ordentligt tätade så skall det fungera.
8 svar · 6,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Färdigmålad takpanel och spikpistol går smidigt
1 svar · 1,8k läst
·
R
rocketlauncher: Hej På jakt efter 500m. Finns det någon motsvarighet till elbutik.se Skrämmande höga priser och det borde vara samma kabel oavsett vart man handlar kan man tycka.
0 svar · 755 läst
klosp11
klosp11: Jag tänker på Anders Ölund, numera kunglig hovleverantör 😊 om du verkligen vill ha något speciellt
8 svar · 1,9k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Ja
3 svar · 1,0k läst
C
Chippe: Det går väl att skruva fast list i dörr och fönsterkarm men du kanske inte vill. Lim håller bra, jag limmade fast lister runt fönster i trä för många år sedan och de sitter där. Tror jag använde montagelim eller annat för utomhusbruk.
1 svar · 801 läst
·
Denniis
Denniis: [citat] Aha, den delen missade jag. Nej, mina klena dyckert går inte igenom aluminium med allra största sannolikhet. Finns säkert kraftigare, men det är bortom min kunskap. Jag hade satsat på att limma fast listen i ditt fall. Alternativt några mindre skruvar (vita fönsterblecksskruv?)som man inte tänker på efteråt.
11 svar · 5,7k läst
·
T
TheGame: [citat] Japp det är den korrekta metoden. Men tydligen efter att ha kollat en hel del amatörinstruktioner efter att det nämnts här så går det lika bra att limma också. Men ska man skarva på vägg och ska tapetsera har alltid fiberremsa funkat bra för mig. Tak har jag kört med papp och skivspackel men som sagt lim går också bra. Jag är ingen målare jag är en amatör, känns lite som
48 svar · 8,7k läst
D
droopy: Jag skulle täckt med en mässings profil eller aluminium profil. Finns i olika profiler ex. som T vilket kan passa mellan 2 lika höga golv. Finns ex. på Bauhaus, Byggmax med flera.
2 svar · 1,3k läst
·
F
fribygg: [citat] Spika för hand eller låna en spickpicka istället, att köpa infästningsmtrl eller verktyg utan eftertanke tenderar att bli onödigt dyrt.
28 svar · 6,4k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Jag har jobbat vidare och har stött på lite fler frågor :) 1: Svarta stråk av mögel - hur blir jag av med dom? Slipa ner avverkar för mycket trä, oxalsyra funkar inte. Något annat sätt? 2: Spackel för utomhusbruk. Det finns lite sprickor, små hål etc som nog vore bra att sluta. Bovalls rekommenderar Ages träspackel, andra leverantörer hävdar det är för inomhusbruk. Vad gör man?
25 svar · 4,6k läst
·
KJD
KJD: [citat] Ja, det lär man ju inte göra i och med att det är eternit, men eternit är ju oerhört brandsäkert. Tänkte mest på att det är i praktiken är den inkanal vi använder nu, och att den blivit godkänd av brandmyndigheterna senast för ett halvår sen. Men kanske bara gäller nyknstallationer.
3 svar · 1,8k läst
·
KJD
KJD: [citat] sannolikt med så grova som 70mm - men inget jag testat :). gå runt och kolla lite och mät, eller fota med någon referens i bild på det som funkar.
3 svar · 3,3k läst
hampus tyresgård
hampus tyresgård: [citat] Hur har det gått ? Hur ser det ut idag? Lagom men 180cc o 28x70 ribbor? Hur högt o hur många ribbor? Gärna en bild och höjd😁
3 svar · 11,1k läst
·
J
Jalkesen: [citat] Det ligger syllpapp under syllen men jag tror fukten kommer in på den vertikala kanten av syllen, inte underifrån.
2 svar · 2,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Innan några åtgärder görs bör det väl med hyfsad säkerhet slås fast varför det är kallt. Det finns två huvudsakliga anledningar: 1. Huset/rummet är inte lufttätt så det drar in kalluft. 2: Det är klent med isolering. Båda dessa orsaker kan naturligtvis finnas samtidigt. Värst är om det inte är lufttätt. Om kalluft drar in så spelar inte isoleringens tjocklek mkt roll. Det är
1 svar · 1,3k läst
·
Ptrkm
Ptrkm: Håller med om att det inte verkar möjligt. Men blev nojig ändå, man kanske inte fundera så mycket... 😁 Har fortsatt rivandet. Ska kolla med kommunen om de kan ha nån ritning. Tack för svaret.
2 svar · 1,6k läst
·
S
sepani: [citat] Ja det är bytt
8 svar · 4,0k läst
·
T
TheGame: Gips används på.väggar och är lätta att spackla skarvar så det sen är bara måla eller tapetsera över.
1 svar · 2,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det kan nog vara befogat att isolera gavlarna då värmekabel just bygger på att få upp temp, och därmed sänka RH. Skulle isolering förvärra läget så är det väl bara att ta upp en gavelventil eller två. Helst då med aktiv reglering efter både temp inne på vinden och ute samt RH.
13 svar · 7,8k läst
Muthai
Muthai: [citat] Har du någon bild på det? :)
17 svar · 14,6k läst
·
D
Danielandersson1975: Hej Jag hoppas kunna få hjälp med en fråga om avväxling. Jag kommer anlita konstruktör för slutgiltig dimensionering men skulle uppskatta er input för att kunna bedömma ett förslag på köksdesign. Förutsättningar: - Villa i Nacka (snözon 2) - Byggd 1923 - Fyra plan där det översta planet är en oinredd vind och understa planet är källare i surreräng - Plankstomme År 2004
0 svar · 1,5k läst
·
Stefan N
Stefan N: Låter som vanlig takgipsskiva. [bild]
2 svar · 1,8k läst
·
Malinamator
Malinamator: [citat] Ska kolla på de, tack för alla tips! 😀
16 svar · 1,9k läst
gustavholm
gustavholm: där är ett badrum ovanför men det har varit där hela tiden
10 svar · 1,3k läst
·
A
anna04: [citat] Jag håller på och lär upp mig. Förstod det idag att det nog behövs en injustering!
4 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.