Byggmaterial & Byggteknik
AG A: [citat] Personen som låtit bygga igen poolen, verkar nöjd med arbetet. Hade man lagt ett golv direkt på det vi ser på bilden, hade han/hon inte varit nöjd. Om det inte hade rasat, så skulle det iallafall varit oerhört instabilt. Därför tar jag för givet att det inte är det färdiga regelverket vi ser.
Krabbeluring: Ser ju ut att vara svart suspekt lim under själva lumppappen. Då ringer lite varningsklockor. Asbest förekom också i ljusare typ kontaktlim. Relativt bunden i materialet oavsett. Lumppappen i sig tror jag mycket osannolikt haft asbest i sig. Består som namnet antyder av pressad lump - används för att motverka knarr och avjämning av underlag. Desto mer intressant är hur golvmattan såg ut
Jonatan79: [citat] Hehe, sorry kunde inte hålla mig. Ja det kommer gå bra.
Dilato: [citat] Jag håller med besiktningsmannen, de flesta sådana hus byggda på 50/60-talet här i Skåne är betongbjälklag. Tejpa fast en mobiltelefon på en lång pinne så kan du filma själv.
fribygg: [citat] Du kan ju prova easycover eller liknande direkt på OSBn om du har det så tajt med millimetrarna.
Josefined: [citat] Det är en utbyggnad i taket, därav plasten, som jag förstått.
Daniel Ramstedt: Jag vill täta på altanen , de är mellan trä och plast, 1mm till 2mm. Är utefog de bästa, eller vilket är de?
BirgitS: Jag har inte gjort det själv men jag antar att det behövs golvsockel med ventilation. Om man har taklist med ventilation eller bara lämnar öppet vet jag inte.
Alexn72: [citat] Kanske lite de som är problemet. Var det biltema silvertejp. Ahsell silvertejp 3m silvertejp. Eller en silvrig tejp... Ett säkrare kort är kanske att välja en tejp som iallafall säger sig fungera.
Testarn: Det är väl bara att bygga en ram och sätta på en gipsskiva som målas eller tapetseras som resten av väggen? Du kan exempelvis montera dem med rampamuff i stommen och sen ha snygga skruvskallar i luckan. Skarven kan man sätta en liten täcklist över om det är svårt att få snyggt avslut som målas i samma färg som socklar eller en av färgerna i tapeten/samma som väggen om det är
Mikael Wallin: Reglarna ska väck så fort jag rivit klart talet, tiden räcker inte till i den omfattning jag önskar. Eftersom isoleringen varit full med muskiss och annat äckel så tänkte vi riva allt invändigt och slipa golv innan vi bygger nya väggar. Så allt kommer vara enkelt åtkomligt vid en eventuell putsning. Lutar dock åt att jag hoppar att putsa allt och istället gör lite punktinsatser för
z_bumbi: Jag skulle ta bort väven och sen måla stolpen och den synliga balken i någon kul färg. Alternativet är att måla lövrankor och sen klä den med klängväxter (riktiga eller plast).
boihus123: [citat] Bra input, ja det är ju en risk konstruktion och de kommer bli problem 10+ år,
Anonymiserad 405730: [citat] Men dom kan ha gjort ett större hål i botten kanske? Detta är ingett att oroa sig för.. När det är snö emot grunden så smälter snön bort tydligt runt huset i alla fall på mitt hus..
namnbyte: Tycker ändträet ser ut som björk, men undersidan liknar den gråaktiga asken. Är du helt hundra på att den inte är behandlad undertill?
Anonymiserad 405730: [citat] Vi använder 8-10 mm fast vi kör med en hammertacke.. Rostfritt behövs inte.. 4mm är väldigt kort om det blåser den dagen du monterar så lär det lossna för dig…
Dr Benz: Vem renoverade badrummet? Hur vet ni att något därunder behöver bytas?
gaia: du kan inte kontrollera markfukten men du kan minimera skadorna som den orsakar, se inlägg 9 och 10.
NiBaBaD: Inga andra som har några kloka ideer hur man kan lösa detta?
fribygg: [citat] Planerar du att bygga det så det kan komma snö från maskinhallstaket ned på ditt nya snedtak?
Friteradräka: Hej! Håller på att renovera ett 30-tals hus med tegelstomme där väggarna har ett lager puts på sig och sedan tapetserat i ca 2-3 lager. Alla fönsternischer har av föregående ägare klätts in med någon typ av skiva (parkettgolv?) för att troligtvis dölja isoleringen som tryckts ut från fönstret. Puts eller murbruk har även släppt från väggen vid övergången till fönstret.
Buildgates: Vindduken är T-vind Super. Som ångbroms sitter det Mataki D20 i tak och väggar.
Kris1: Hej forumet. Hur skulle ni göra här? Tidigare att gips som jag gissar är satt 2004. Efter en vattenläcka från avluftningsröret var jag tvungen att riva gipset. Allt såg bra ut i övrigt. Hade nog tänkt att putsa för att göra det på rätt sätt i källaren men det är en gammal öppning mitt i så då får jag mura upp. Då det är träskivor mot badrumsgolvet så kanske det inte spelar
Ekan41: [citat] Hur har du byggt ? Har du lust att skicka nån bild ? 🙏
Düsseldorff: [citat] Ok, det var mer än jag visste. Det jag har byggt ligger inte under vatten och ingen av fastigheterna har egen brunn. Men det är såklart olämpligt att förorena grundvattnet med kreosot. Jag får läsa på.